آزمایش الهی می‌تواند مدرسه تربیتی باشد
کد خبر: 3884802
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
حجت‌الاسلام والمسلمین علی ملکی:

آزمایش الهی می‌تواند مدرسه تربیتی باشد

یک مترجم قرآن گفت: امتحان و آزمایش الهی می‌‏تواند مدرسه تربیتی باشد و باعث سازندگی فرد شود. در واقع آزمایش‌‏های الهی حلقه‌‏ای از زنجیره آموزش و تربیت است که زمینه‌های موفقیت و پیشرفت انسان را فراهم می‌کند.

6 فروردین*** تدبر در آیات قرآن در روزهای کروناییحجت‌الاسلام‌والمسلمین علی ملکی، مترجم «ترجمه خواندنی قرآن»، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره توصیه قرآن در سختی‌ها و مصائب گفت: برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا علاوه بر اینکه رعایت مسائل بهداشتی اهمیت دارد و مسئولان کشور نیز باید به وظایف خود عمل کنند، وجه قرآنی این مسئله نیز مهم است، زیرا خداوند در آیات متعددی وعده داده که شفادهنده است.
 
وی افزود: آیه «اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا» نیز نشان می‌دهد که اگر استغفار و از خداوند طلب بخشش کنیم، خداوند نزولات آسمانی و برکات و رحمت خود را خواهد فرستاد؛ بنابراین اگر از همین منظر به شیوع بیماری کرونا بنگریم، ایمان و امید در دل زنده‌تر و تقویت خواهد شد.

 

دنیا محل آزمایش الهی است

 
ملکی ادامه داد: خداوند در آیات گوناگون فرموده که دنیا محل ابتلا و آزمایش الهی است و در این شرایط ما را به صبر دعوت کرده  تا ایمانمان تقویت شود. اکنون بسیاری از مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار اضطراب و نگرانی شده‌اند و همین امر آسیب‌زاست و کارشناسان دینی و قرآنی باید مردم را متوجه این موضوع کنند که یاد خدا به دل‌ها آرامش می‌بخشد. تاکنون بسیاری از نعمت‌های الهی که شاید نگاه بسیار سطحی به آن‌ها داشتیم در دسترسمان بود، اما اکنون از بسیاری از آن‌ها محروم شده‌ایم. این موضوع می‌تواند ما را به قدرشناسی و شکر نعمت‌های الهی، مهربانی، قدر همدیگر را دانستن، ایثار و ... توجه دهد.
 
این مترجم قرآن با اشاره به دیدگاه شهید مطهری به ابتلا و آزمایش الهی بیان کرد: شهید مطهری معتقد است یکی از معانی امتحان از قوه به فعل آوردن و تکمیل است. خداوند با بلایا و شداید امتحان می‏‌کند و با این‏ها کسی را به کمالی که لایق آن است می‌‏رساند. فلسفه شداید و بلایا فقط سنجش وزن و درجه و کمیت نیست. زیاد کردن وزن و بالا بردن درجه و افزایش دادن به کمیت است. هدفش این نیست که وزن واقعی و حد و درجه معنوی و اندازه شخصیت کسی معلوم شود، بلکه بر وزن واقعی و درجه معنوی و حد شخصیت آن بنده افزوده شود. امتحان نمی‌‏کند که بهشت واقعی و جهنم واقعی معلوم شود، بلکه آن‌ کسی که می‌‏خواهد به بهشت برود در خلال همین شداید خود را شایسته و لایق بهشت کند.

 

ایثار جوانان در ایام شیوع کرونا

 
ملکی به سخنی از پیامبر اکرم(ص) درباره آزمایش‌های الهی اشاره کرد و گفت: امتحان و آزمایش الهی می‌‏تواند یک مدرسه تربیتی باشد و باعث سازندگی فرد شود. در واقع آزمایش‌‏های الهی حلقه‌‏ای از زنجیره آموزش و تربیت است که می‌‏تواند زمینه‌های موفقیت و پیشرفت انسان را فراهم کند. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «خداوند برای انسان مقام و منزلتی در نظر گرفته است که او با عمل خود به آن نمی‏‌رسد تا آنکه در بدن خود به بلایی گرفتار شود و بدین وسیله به آن مقام رسد.»
اگر از منظر قرآنی به مسئله شیوع بیماری کرونا بنگریم،  همین دیدگاه ایمان و امید را در دل زنده‌تر و تقویت خواهد کرد، خداوند در آیات گوناگون فرموده که دنیا محل ابتلا و آزمایش الهی است و در این شرایط خداوند ما را به صبر دعوت کرده است تا ایمانمان تقویت شود
 
وی با تأکید بر اینکه در این شرایط باید مراقب سلامتی و رفتار‌های بهداشتی خود باشیم و به همدیگر مهربانی کنیم، ادامه داد: این بیماری آسیب‌هایی را وارد کرده و سبب شده که بسیاری از مردم عزیزان خود را از دست دهند، اما ایثار را در جامعه رقم زده است. بسیاری از جوانان با فداکاری و احساس مسئولیت به ضدعفونی کردن اماکن و خیابان‌ها اقدام می‌کنند یا عده‌ای به توزیع رایگان ماسک می‌پردازند. در مقابل توصیف‌های دهان‌پرکن از غرب، می‌بینیم که در خرید اقلام بهداشتی و غذایی چه می‌کنند.
 
ملکی در پایان با ارائه پیشنهادی به مردم برای بهره‌گیری از اوقات فراغت خود، گفت: اکنون که اغلب وقت را در خانه‌های خود به سر می‌بریم، یکی از بهترین کار‌ها این است که با خدای خودمان خلوت کنیم و ببینیم عمری که از خداوند گرفته‌ایم چه کرده‌ایم و چه باید بکنیم، یعنی تفکر برای اصلاح گذشته و برنامه‌ریزی برای آینده راهکار و فرصت خوبی برای این روزهاست. همچنین تلاوت قرآن و خواندن دعا با تدبر در معانی آن نیز می‌تواند مفید باشد، زیرا فرصتی است تا ببینیم خداوند در سختی‌ها و بزنگاه‌ها چه دستورالعملی دارد و به همان عمل کنیم.  
انتهای پیام
captcha