اعتماد عمومی به توصیه‌های مسئولان و کادر درمانی روند صعودی داشته است
کد خبر: 3885478
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
عباس مقتدایی:

اعتماد عمومی به توصیه‌های مسئولان و کادر درمانی روند صعودی داشته است

منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم با بیان اینکه بررسی روند رفتار مردم در سه هفته گذشته نشان از افزایش میزان اعتماد آنها به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مسئولان، پزشکان و مجموعه کادر درمانی و بهداشتی دارد، گفت: البته در این میان رفتار شخصیت‌های بزرگ کشور از جمله مقام معظم رهبری در روز درختکاری نیز اثرگذاری اجتماعی بالایی داشت تا مردم این رفتار را به مثابه الگو مد نظر قرار دهند.

عباس مقتدایی، منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره دلایل بی‌توجهی برخی از اقشار به توصیه‌های مسئولان دولتی درباره کرونا گفت: فراگیر شدن این بیماری در جامعه ما پدیده‌ای است که سابقه ندارد و تجربه جدیدی هم برای مردم و هم برای مسئولان محسوب می‌شود و به مرور زمان مردم بیشتر از قبل به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های پیشگیرانه بهداشتی مسئولان عمل می‌کنند.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: آگاهی مردم نتیجه عملکرد بخش‌های مختلف از جمله صداوسیما، مراکز بهداشتی و درمانی و شبکه‌های اجتماعی است. مردم ایران در سال‌های گذشته حدی از بی‌اعتمادی به مدیران دولتی را تجربه کرده‌اند و در مقاطعی سخنان رئیس‌جمهور مطابق با واقع نبوده یا چنین تلقی شده است که به جای بیان صحیح و دقیق مسائل، سیاسی‌کاری انجام گرفته و این برداشت مردم در مجموعه سخنان وزرا نیز قابل مشاهده بوده است.

روند صعودی اعتماد مردم

مقتدایی بیان کرد: لذا حدی از بی‌اعتمادی در سخنان مسئولان دولتی در جامعه تا پیش از این وجود داشت که در این موضوع نیز بروز و ظهور پیدا کرد. البته در مورد کرونا رسانه‌ها، پزشکان و کادرهای درمانی و بهداشتی تلاش زیادی برای تبیین ماهیت واقعی این بیماری کردند و امروز جمع قابل توجهی از جامعه جدی بودن این موضوع و رعایت اصول بهداشتی را باور کرده است.

منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم اظهار کرد: ایران کشوری با 85 میلیون نفر جمعیت است و عمده این جمعیت به رعایت احتیاط‌های لازم اقدام کرده‌اند که نشانه آن کاهش نسبی تردد در خیابان‌ها و خلوتی بازارها و مراکز عمومی است.

وی اضافه کرد: به هر حال باید این نکته را مد نظر قرار داد که فرهنگ اجتماعی ایرانیان، تمایل چندانی به گوشه‌نشینی و عزلت ندارد و لذا در فرصت‌های باقی ‌مانده باید تلاش گسترده‌تری از سوی رسانه‌ها از جمله رسانه ملی انجام گیرد تا مردم به خانه ماندن ترغیب شوند و فرهنگ احتیاط و روش‌های مقابله با این ویروس را بیش از پیش فراگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: با گذشت حدود سه هفته از شیوع این ویروس در کشور، اعتماد مردم به نهادهای درمانی و بهداشتی و بیمارستان‌ها افزایش یافته و احتیاط‌های ضروری را انجام می‌دهند و معدود افرادی که همچنان اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند به این دلیل است که موضوع را هنوز جدی نگرفته‌اند.

تأثیر شخصیت‌های بزرگ

مقتدایی درباره نقش رفتار شخصیت‌های بزرگ از جمله رهبر معظم انقلاب، علما و نخبگان دانشگاهی در مقابله با این ویروس و به منظور افزایش اعتماد مردم به مسئولان و نهادهای مربوطه گفت: سخنان مقام معظم رهبری درباره این موضوع به ویژه در روز درختکاری و الگوی رفتاری ایشان از جمله دستکشی که در دست داشتند اثرگذاری اجتماعی بالایی داشت تا مردم این رفتار را به مثابه الگو مد نظر قرار دهند.

وی احیای موج جدیدی از روحیه دوران دفاع مقدس در جامعه را از دیگر آثار اجتماعی این ویروس دانست و گفت: جوانان جهادی و بسیجی از نیمه‌های شب تا صبح برای سلامتی مردم تلاش کردند و این ایثار، گذشت و مجاهدت شبانه‌روزی برای حفاظت از سلامت مردم نیز تأثیر مثبتی بر میزان رعایت اصول بهداشتی داشت.

ناتوانی دولت در بهره‌برداری از توان مردم

مقتدایی با تأکید بر اینکه امروز چنین فرهنگی می‌تواند جامعه ما را از سخت‌ترین بحران‌ها عبور دهد، اظهار  کرد: باید از ظرفیت این فرهنگ و روحیه در بالاترین سطح استفاده شود. متأسفانه دولت و برنامه‌ریزان دولتی تا الان نتوانسته‌اند از این حجم عظیم مردم حاضر در صحنه برای مقابله با کرونا استفاده کنند.

منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم ابراز کرد: اگر قرار است مقابله مؤثری با این بیماری انجام گیرد و شیب آن روند نزولی داشته باشد، در کنار رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم، لازم است که مسئولان دولتی ظرفیت‌های مردمی را باور کنند و به کار بگیرند، زیرا در غیر این صورت مهار کرونا زمان‌بر خواهد شد و به طور طبیعی آمار مبتلایان و فوتی‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام
captcha