دوراهی بین نان و کرونا
کد خبر: 3885830
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۰

دوراهی بین نان و کرونا

مردم در دوراهی بین نان و کرونا گیر افتاده‌اند و نمی‌دانند که برای جلوگیری از شیوع بیماری در خانه بمانند و قرنطینه خانگی را رعایت کنند یا برای تأمین نان و مایحتاج مورد نیازشان به بیرون از خانه بروند.

دوراهی بین نان و کرونااین روزها از خیابان‌های ارومیه که گذر می‌کنی برخلاف توصیه بر عدم تجمع مردمی، در جلوی نانوایی‌ها صف‌های طویلی تشکیل شده و مردم چندین بسته نان می‌خرند. در این میان هم کسی گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست که ای مردمی که برای خرید نان روزانه چندین ساعت در صف می‌ایستید با دستان خود زمینه را برای قدرت‌نمایی ویروس کرونا بیشتر فراهم می‌کنید.

این عطش برای خرید نان در مردم به گونه‌ای است که از صبح خیلی زود یعنی از ساعت 5 صبح به نانوایی‌ها مراجعه می‌کنند و نوبت می‌گیرند و حتی در برخی موارد این صف تا ساعت 22 هم ادامه دارد. 

خبرنگار ایکنا آذربایجان غربی، به همین منظور به سراغ نانوایی‌های شهر، مردم و مسئولان استانی رفته و گفت‌وگویی با آنها داشته است که در ادامه می‌خوانید:


بیشتر بخوانید:


خرید چند بسته نان برای روزهای قرنطینه

سکینه خدادادی که در صف نانوایی به همراه ۲۰ نفر دیگر ایستاده است، در جواب سؤالم که می‌پرسم مصرف نان شما چقدر است، پاسخ می‌دهد: پیش از شیوع ویروس کرونا روزانه در خانه میانگین ۱۰ عدد نان لواش مصرف می‌کردیم، اما با توجه به اینکه مردم می‌گویند نانوایی‌ها تعطیل و شهر قرنطینه خواهد شد امروز آمده‌ام تا چندین بسته نان اضافه برای روزهای مبادا بخرم.

به او می‌گویم که چرا این شایعات را باور کرده و در این تجمع‌ها جان خود را به خطر می‌اندازد و این بانوی ۵۵ ساله خانه‌دار اظهار می‌کند: از کجا معلوم است که این شایعات صحت نداشته باشد چرا که تجربه نشان داده که برخی موارد شایعات صحت دارد و اگر نانوایی‌ها تعطیل شوند ما نانی برای مصرف نخواهیم داشت و گرسنه خواهیم ماند پس چه بهتر که پیشگیری کنیم.

شایعه تعطیلی نانوایی‌ها

صحبت‌های این خانم، گویا سخن مشترک بسیاری از افرادی است که در این صف نانوایی ایستاده‌اند و به نظر می‌رسد مردم شایعه تعطیلی نانوایی‌ها را بسیار بیشتر از خطر بیماری کرونا باور کرده و برای تهیه مایحتاج خود از هیچ کاری فروگذاری نمی‌کنند و آنهایی که برای پیشگیری اقدام به خرید می‌کنند برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و منشأ اصلی این شایعات کاری انجام نمی‌دهند.

مردم اجازه بستن نانوایی‌ها را نمی‌دهند

محمد رضایی که در یکی از نانوایی‌های ارومیه کار می‌کند، می‌گوید: از زمانی که شایعه تعطیلی نانوایی‌ها در شهر پیچیده است خریداران نان چندین برابر شده‌اند و کسی که تا دیروز هر دو روز یک بار یک بسته پنج هزار تومانی نان می‌گرفت اکنون ۱۰ بسته نان می‌خرد. برای تأمین نان مایحتاج مردم روزانه ۱۵ ساعت کار می‌کنیم که با این وجود پس از این مدت که خسته شده و تصمیم می‌گریم مغازه را ببندیم مردم ناراضی بوده و پرخاش می‌کنند و حتی در برخی موارد اجازه بستن نانوایی را هم نمی‌دهند.

دوراهی نان و کرونا

نانوایی‌ها به هیچ‌وجه تعطیل نخواهند شد

این شایعه به قدری در شهر گسترش یافته است که علیرضا ملامحمدی‌زاده، فرماندار ارومیه در واکنش به این شایعات اظهار کرد: هیچ مشکلی در نانوایی‌های سطح شهرستان وجود ندارد و هیچ صنوفی به ویژه نانوایی‌ها بسته یا تعطیل نخواهد شد و در آینده نیز در صورت بروز هر اتفاقی به فعالیت خود ادامه خواهند داد حتی اگر به صورت نیم‌روز پخت کنند.

ملامحمدی‌زاده تصریح کرد: هم‌اکنون یک هزار و ۳۰۰ نانوایی در سطح ارومیه فعالیت دارند و خوشبختانه نزدیک ۱۰۰ درصد آنها دارای دستگاه پرداخت الکترونیکی هستند بنابراین بهتر است که مردم به جای پرداخت نقدی، از پرداخت الکترونیکی استفاده کنند.

دوراهی نان و کرونا

نانواها اجازه ارتباط با مشتریان را ندارند

از طرفی نگرانی آلوده‌بودن نان‌ها بین مردم وجود دارد که علیرضا محمودی، معاون نظارت، بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز در این ارتباط تأکید کرد: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در واحدهای نانوایی مواد ضدعفونی کننده و موارد بهداشتی به همه واحدها ارائه شده است و افراد داخل نانوایی نباید به هیچ عنوان با مشتریان ارتباط داشته باشند.

محمودی گفت: تعطیلی پخت نانوایان شایعه‌ای بیش نیست و هیچ‌گونه تعطیلی برای نانوایان به دلیل شیوع ویروس کرونا وجود نخواهد داشت و مردم در صورت مشاهده هرگونه تعطیلی واحدهای نانوایی خارج از قانون اتحادیه مربوطه، با متخلفان مطابق قانون رفتار می‌شود.

وی با اشاره به انجام بازرسی‌ها از واحدهای نانوایی سطح استان گفت: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا تعطیلی واحدهای پخت نان، از طریق سامانه شبانه‌روزی ۱۲۴ با معاونت نظارت و بازرسی در میان بگذارند که در اسرع وقت و کمترین زمان ممکن مورد رسیدگی قرار گیرد.

تغییری در سهمیه آرد نانوایان نداریم

گویا نان در این کشور داستان طولانی دارد چرا که علاوه بر شایعه تعطیلی نانوایی‌ها و آلوده‌بودن نان شایعه تغییر سهمیه آرد نانوایان و حتی احتکار آرد نیز به گوش می‌رسد.

علیرضا زارعی، مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه واحدهای نانوایی استان فعال بوده و هیچ‌گونه کاهش و تغییری در سهمیه آرد نانوایان صورت نگرفته است، گفت: توزیع آرد طبق روال قبلی انجام و خط تولید تمامی کارخانجات آرد‌سازی استان هم فعال است.

وی افزود: در حال حاضر کمبودی در خصوص آرد و نان در استان وجود ندارد و با توجه به تعطیلات نوروزی توزیع سهمیه آرد فروردین ۹۹ از 22 اسفند ماه نیز شروع شده است.

به نظر می‌رسد مردم در دوراهی بین نان و کرونا گیر افتاده و نمی‌دانند که برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در خانه مانده و قرنطینه خانگی را رعایت کنند یا برای تأمین نان و مایحتاج مورد نیاز به بیرون از خانه بروند. اگرچه خرید بیش از نیاز نان کار درستی در این شرایط نیست، اما باید چرایی این رفتار مردم را در عملکرد برخی مسئولان جست‌وجو کرد که آنگونه که باید و شاید به مردم برای تأمین مایحتاجشان در دوره قرنطینه خانگی اطمینان نداده و عملکرد و وعده‌های آنها موجب بی‌اعتمادی مردم شده است.

انتهای پیام
captcha