کرونا فرصت مناسبی برای اصلاح باورهای غلط مردم در مورد آمریکا و اروپا است
کد خبر: 3886438
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۱
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع):

کرونا فرصت مناسبی برای اصلاح باورهای غلط مردم در مورد آمریکا و اروپا است

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه کرونا فرصت خوبی برای مقایسه مدیریت کشور با کشورهای پیشرفته است، گفت: فرصت مناسبی به خاطر کرونا ایجاد شده تا نشان دهیم که آمریکا و اروپا آن‌طور هم که در ذهن ما تبلیغ شده، توانمند و با فرهنگ و متمدن نیستند و ما هم آن‌قدر که نشان می‌دهند، ناتوان و ناکارآمد نیستیم.

کرونا فرصت مناسبی برای اصلاح باورهای غلط مردم در مورد آمریکا و اروپا استبه گزارش ایکنا، کمیل قیدرلو، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) امشب، 28 اسفندماه در سومین وبینار علوم انسانی و اجتماعی کرونا با موضوع «حکمرانی و ارتباطات بحران» با اشاره به هجمه شدید رسانه‌ای دشمنان علیه ایران در ماجرای کرونا گفت: ما مثل آلمان و ایتالیا و ... نیستیم که صرفا درگیر بحران کرونا باشند بلکه بحث روانی و جنگ رسانه‌ای در کشور ما با آن‌ها قابل مقایسه نیست.
وی افزود: البته این اولین فرصت برای ایران است که در مدیریت کرونا، مردم بتوانند مقایسه با دیگر کشورها در این مسئله مشترک جهانی داشته باشند و رفتار مدیران ما با کشورهای دیگر را مقایسه کنند.
قیدرلو تصریح کرد: هیچ بخشی از کره خاکی نیست که با کرونا درگیر نباشد و هیچ طبقه‌ای هم اعم از فقیر و پولدار و نماینده و وزیر و ... مصون از این بیماری نیستند و مسئله‌ای عام و حیاتی و بحث مرگ و زندگی مطرح است.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر مسئله پرسرعتی است؛ چند بعدی است؛ ابتدا با اختلال در سلامت ایجاد شد ولی سراغ فرهنگ و اجتماع و اقتصاد رفت و بعد هم سؤالات معنایی و معرفتی ایجاد کرد و سراغ بحث مشاهد مشرفه و دوا و توسل و ... رفت و اینکه دعا چه نقشی در رفع این مسئله دارد؛ البته مسائل معرفتی اختصاص به ایران هم نداشت و در واتیکان و آمریکا و هند و ... هم این مسئله وجود دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه این موضوع امکان مقایسه را برای ملت ما فراهم کرد، تصریح کرد: ایران چون مدتی زودتر از کشورهای دشمن ما درگیر این بیماری شد، تحت فشار رسانه‌ای شدیدی قرار گرفت و تلاش کردند تا حکمرانی ما را ناکارآمد نشان دهند.
وی بیان کرد: نظام سلامت و تصمیم‌گیری ما را زیر سؤال بردند و در دو  هفته بمباران کردند، ولی وقتی خود آنان وارد فاز مواجهه آنان با این بیماری شدند دیدیم که همه ناکارآمدی‌هایی که به ما نسبت می‌دادند، به نحو بدتری در کشورهای خودشان به  مشاهده شد.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: این مسئله فرصت مناسبی است تا تصورات غلط از دیگر کشورها را بشکنیم و قوت‌های میدانی پیدا کنیم؛ و دوگانه‌هایی را بازخوانی کنیم؛ دوگانه‌‌هایی مانند اینکه دیگرانی هستند که همیشه معتبرند و ما فاقد اعتبار؛ رسانه‌های آنان به خصوص بی بی سی صادق و راستگو هستند و رسانه‌های ما دروغگو.

کرونا؛ فرصتی مناسب برای شکستن انگاره‌های غلط

وی تصریح کرد: همیشه در ذهن ما این طور تبلیغ کرده بودند که مردم اروپا و آمریکا خیلی با فرهنگ و متمدن هستند، ولی ما نیستیم و این حادثه نشان داد که این درست نیست، در آمریکا به محض ورود کرونا، مردم اسلحه می‌خرند در حالی که کشور ما در سخت‌ترین تحریم‌های جهانی است و دست به چنین اقدامی نزدند. در آلمان و انگلستان و فرانسه و ... فروشگاه ها را غارت کردند ولی در ایران چنین چیزی وجود نداشت.
قیدرلو با بیان اینکه کرونا فرصت ماسبی برای تنفس فرهنگی، ذهنی و رسانه‌ای ما ایجاد کرد تا تصورات غلط از دیگران و از خود را اصلاح کنیم اظهار کرد: دائما در این مدت تبلیغ کردند که ما کار بلد نیستیم؛ سیستم حکمرانی ما با جهالت جلو می‌رود؛ و ما در مدیریت امور ناتوانیم؛ امکانات نداریم و باید سازمان بهداشت جهانی  و ... نحوه امور ما را مدیریت کنند، ولی کرونا فرصتی است که تصویر درستی دوباره از خودمان داشته باشیم.

تعیین موقعیت دینداری به برکت کرونا

وی اضافه کرد: در این ماجرا، ظرفیت‌های مردمی مانند دوره جنگ به میدان آمد؛ همدلی، همگرایی و هم جهت شدن از برکات این مسئله است و  مردم ایران امروز به تصور بنده مانند دوره قبل از کرونا نیستند، حتی کرونا در دینداری ما هم تعیین موقعیت کرد که چه مقدار، دینداری عقلانی و غیرعقلانی داریم. 
انتهای پیام
captcha