شرور در عالم نسبی است و شر مطلق وجود ندارد
کد خبر: 3889775
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
آیت‌الله مصباح یزدی:

شرور در عالم نسبی است و شر مطلق وجود ندارد

نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری گفت: از دیدگاه عقلی، دلیل پیدایش شرور ضمن باور داشتن به حکیمانه بودن همه عالم این طور قابل توضیح است که شرور در این عالم نسبی است و شر مطلق وجود ندارد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی؛ آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری با توجه به اهمیت درک امتحان الهی در بیماری و سختی، گفت: مسلمانان قائل به یک آفریدگار برای همه هستی هستند که واجد همه کمالات و صفات خیر است و همه اجزاء عالم را با حکمت آفریده است.

وی افزود: از قدیمی‌ترین مباحثی که در باب شناخت هستی مطرح بوده، موضوع شرور است. در عالم، همواره انسان از یک سری موضوعات لذت می‌برد و برایش شادی‌بخش است و یک سری امور موجب درد و سدی در برابر تحقق خیرات می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی نحوه برخورد انسان با بلیات را در چارچوب دو منظر نظری و عملی تشریح کرد و گفت: در وحله اول عقل ما چه حکم می‌کند و به دنبال آن دستورات شرعی هم مطرح می‌شود.

این مجتهد و مفسر قرآن کریم به دیدگاه نظری اشاره و بیان کرد: از منظر نظری، نگاه مکتب مادی‌گرایی به موضوع شرور این است که نظام هستی از گذشته چنین بوده و تا زمانی که ادامه داشته باشد، به همین منوال خواهد ماند.

وی به ذکر دیگر باورها در این خصوص پرداخت و افزود: در دوران باستان، گروهی قائل به ثنویت بودند. به این معنا که این عالم دو مبدأ دارد؛ اعم از خیر و شر. یکی ذاتش اقتضای خیر می‌کند و مبدأ همه خیرات است و دیگری ذاتش اقتضای شر می‌کند و مبدأ همه شرور عالم است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: دسته‌ای دیگر معتقد بودند که خداوند در کنار خلق همه کائنات، اهریمن را هم آفرید. خدا در این دیدگاه اعتقادی، خدای خیرات و اهورامزدا است و در میان همه مخلوقاتش، یکی شر از آب درآمد که او همان اهریمن است.

وی با تشریح منشأ شرور و بلاها از منظر ادیان توحیدی و به خصوص دین مبین اسلام، گفت: ما قائل به یک آفریدگار برای همه هستی هستیم و او واجد همه کمالات و صفات خیر است و هیچ نقص و شری در وجود او نیست. همه هستی را هم با حکمت آفریده است.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه با تبیین چرایی شرور، اظهار کرد: از دیدگاه عقلی، دلیل پیدایش شرور ضمن باور داشتن به حکیمانه بودن همه عالم این طور قابل توضیح است که شرور در این عالم نسبی است و شر مطلق وجود ندارد؛ شرور نسبت به برخی موجودات خوب و نسبت به برخی بد است اما چون خیر آنها به جنبه‌های بد غلبه دارد خلقت‌شان حکیمانه است. مثل آتش که هم می‌سوزاند و هم می‌تواند موجب گرمابخشی و طبخ غذا شود.

ابراهیم سعیدی
انتهای پیام
captcha