خودمان کمر به تهاجم فرهنگی بسته‌ایم / تیتراژفروشی سریال‌ها
کد خبر: 3892417
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
محمد گلریز:

خودمان کمر به تهاجم فرهنگی بسته‌ایم / تیتراژفروشی سریال‌ها

یک خواننده پیشکسوت گفت: با روندی که در موسیقی پیش گرفته‌ایم دیگر نیازی به تهاجم فرهنگی نیست و خودمان این مسئولیت را برعهده گرفته‌ایم و گاهی گوی ابتذال را از ماهواره‌ها ربوده‌ایم.

موسیقی مجاز، گوی رقابت را در ابتذال از لس‌آنجلسی‌ها ربوده است

محمد گلریز، خواننده پیشکسوت، در گفت‌‌و‌گو با ایکنا، با اشاره به اینکه وضعیت موسیقی زیبنده هنر ایرانی ـ اسلامی نیست، اظهار کرد: موسیقی امروز ایران دیگر نشانی از ارزش‌های هنری و عارفانه ندارد و می‌توان گفت که به موسیقی قبل از انقلاب رجعت کرده است، در حالی که با پیروزی انقلاب اسلامی، این هنر از زشتی‌ها دور شد و با گذر زمان نگاه‌های بازاری بر این هنر حاکم شده، زیرا سیاست‌گذاری‌ها نادرست است.

وی افزود: افول موسیقی در دهه اخیر فقط به یک ژانر خاص موسیقایی محدود نشده، بلکه حتی سرود‌های انقلابی نیز دیگر کیفیت گذشته را ندارند. سرود‌هایی اوایل انقلاب هنوز در خاطر مردم باقی مانده است، اما مخاطبان امروز کدام‌یک از موسیقی‌های ارزشی ما را می‌شناسند و در خاطرشان باقی می‌ماند. این مسئله گریبان‌گیر همه هنرمندان اعم از جوان و پیشکسوت است و حتی اگر با وجود سابقه فراوان اثری را تولید کنم، مخاطبان بی‌توجه از کنار آن می‌گذرند.
 
این خواننده تأکید کرد: این روزها آثار بی‌کیفیت به اسم موسیقی پاپ در اختیار مردم قرار می‌گیرند و سلیقه بسیاری از مخاطبان را تغییر داده‌اند و در چنین شرایطی آثاری که دغدغه ارزش‌ها را دارند نادیده انگاشته می‌شوند. تنها راهکار حل این معضل، حمایت همه‌جانبه صداوسیما از آثار فاخر است.
 

همراهی با مخاطبان به بهانه جذب مخاطب

 
گلریز تصریح کرد: تولید موسیقی جوان‌پسند که ذهن مخاطب را از ماهواره و موسیقی لس‌آنجلسی دور کند اتفاق خوبی است، اما به جای مقابله با این سبک‌ها بیشتر با آن‌ها همسو و هم‌جهت شده‌ایم و با روندی که پیش گرفته‌ایم دیگر نیازی به تهاجم فرهنگی نیست، بلکه ما خودمان این مسئولیت را به عهده گرفته‌ایم و گاهی در ابتذال گوی رقابت را از ماهواره‌ها ربوده‌ایم.
 
خوانند ترانه «این پیروزی» با بیان اینکه وزارت ارشاد وضعیتی به مراتب دردناک‌تر از صداو سیما دارد، گفت: در گذشته وزارت ارشاد مراکزی داشت که روی اشعار و موسیقی آثار نظارت می‌کرد، حتی بر خوانندگان پیشکسوت که انقلابی بودنشان ثابت شده بود هم نظارت می‌شد، اما این اتفاق سال‌ها فراموش شده و باید متذکر شد که نظارت به معنای محدود کردن هنر نیست، بلکه راهکاری است که با تنزل فرهنگی مقابله می‌کند. این اتفاق در بسیاری از کشورها رخ می‌دهد، اما ما آن را به فراموشی سپرده‌ایم.

این استاد پیشکسوت موسیقی ادامه داد: سریال‌های تلویزیونی عموماً در تیتراژ آغازین یا پایانی از موسیقی استفاده می‌کنند، اما چه تعداد از این تیتراژ‌ها به هنرمندانی انقلابی و ارزشی سفارش داده می‌شود؟ وقتی این مسئله را با دقت ارزیابی کنید، درمی‌یابید که در این زمینه هم کم‌کاری می‌شود و در برخی مواقع تیتراژفروشی هم رخ می‌دهد.
 

صداهای امروزی تکراری یا تقلیدی‌‌اند

 
وی با بیان اینکه صدا‌های امروزی در موسیقی تکراری‌اند یا تقلیدی، گفت: عمق فاجعه زمانی است که بدانید بسیاری از صدا‌ها یک صدا هستند، چون بسیاری از آن‌ها با دستگاه تنظیم می‌شوند. همچنین کپی‌کاری از روی صدا‌های قدیمی و حتی لس‌آنجلسی معضلی است که به ‌صورت فراگیر در موسیقی پاپ در حال وقوع است، هرچند کپی‌کاری گاهی به موسیقی و شعر نیز تعمیم پیدا ‌می‌کند. به همین جهت بسیاری از ترانه‌های ترکی و عربی با کمی تغییر به زبان فارسی بازخوانی می‌شوند.

خواننده سرود «شهید مطهر» صریح کرد: از اساتید موسیقی سنتی درخواست می‌کنم که شرایطی را فراهم آورند تا جوانان با موسیقی فاخر ارتباط بیشتری برقرار کنند. در این راستا کمی تغییر و همخوانی با سلیقه جوانان آسیبی به موسیقی سنتی وارد نمی‌کند. البته اساتید باید گام‌های اولیه را بردارند تا جوانان هم جرئت نوآوری در آثارشان را داشته باشند.

وی در پایان تأکید کرد: اتفاق ناخوشایند دیگری که در عرصه تبلیغ موسیقی صورت می‌گیرد، تبلیغات شهری است که فقط به خوانندگان خاصی تعلق می‌گیرد و سایر هنرمندان از آن محروم‌اند و نهادهای دولتی موظف‌اند که امکانات مناسبی را فراهم کنند تا شاهد اتفاقات بهتری برای همه هنرمندان باشیم.
 
گفت‌و‌گو از داوود کنشلو
انتهای پیام
captcha