مؤدت اهل بیت(ع) چگونه هدایتمان می‌کند
کد خبر: 3894773
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
رمضان با قرآن / 11

مؤدت اهل بیت(ع) چگونه هدایتمان می‌کند

صرف شناخت و معرفت نسبت به اهل‌بیت(ع) کافی نیست، معرفت اگر به مؤدت راه یافت، دنباله‌رو خواهیم شد و سپس اطاعت حاصل می‌شود. در واقع مؤدت است که انسان را به اطاعت می‌کشاند. اگر چنین واسطه‌ای میان ما و اهل‌بیت(ع) به وجود بیاید در زندگی به ما کمک می‌کند.

فیلم |حجت‌الاسلاممحمود متوسل، مدرس حوزه و دانشگاهبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدرس حوزه و دانشگاه و دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم، در قسمت یازدهم از مجموعه مباحث رمضان با قرآن، به چگونگی حصول مؤدت میان ما و اهل‌بیت(ع) پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

یکی از مواردی که در قرآن به آن اشاره و در روایات هم بسیار مطرح شده است، بحث مؤدت اهل‌بیت(ع) است. خداوند در قرآن به پیامبر(ص) می‌فرماید: «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ؛ بگو من هيچ‌گونه اجر و پاداشى از شما بر اين دعوت درخواست نمى‌كنم جز دوست‌داشتن نزديكانم (اهل‌بيتم)». خداوند در این آیه دوستی اهل‌بیت(ع) را از مردم می‌خواهد. اگر پیامبر(ص) سفارش اهل‌بیت(ص) را کردند، به خاطر آن است که این سفارش به نفع ماست و نه به نفع پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع). ما چه به سراغ آنها برویم و یا نرویم آنها در بالاترین حد کمال هستند. این نفع به معنای آن است که اگر انسان، امیرالمؤمنین علی(ع) را دوست داشت و شناخت، به طور طبیعی سعی خواهد کرد از ایشان الگو بگیرد و شبیه ایشان شود و راه زندگی را از ایشان بیاموزد.

دوستی این خاصیت را دارد که انسان را دنباله‌رو می‌کند. مؤدت اهل‌بیت(ع) باعث می‌شود ما دنباله‌رو اهل‌بیت(ع) باشیم و راه کسانی را برویم که کامل‌ترین انسان‌های روی زمین، پس از پیامبر(ص)، بودند. یقیناً این به خود ما کمک می‌کند. به تعبیر قرآن؛ قُلْ ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ؛ هر مزدى كه از شما خواستم پس آن به نفع شماست». پیامبر(ص) راهی را پیش روی ما می‌خواهند بگذارند که جز با مؤدت حاصل نمی‌شود. مؤدت باعث می‌شود دو انسان به یکدیگر گره بخورند. صرف شناخت و معرفت هم کافی نیست. معرفت اگر به مؤدت راه یافت، دنباله‌رو خواهیم شد.

دانشمندان زیادی وجود دارند که آنها را می‌شناسیم اما تا وقتی میان ما و آنها علقه و مؤدتی نباشد، فقط به خواندن زندگینامه و سیر تکامل علمی آنها اکتفا خواهیم کرد و دنباله‌رو آنها نخواهیم بود. مؤدت باعث اطاعت می‌شود. در واقع مؤدت است که انسان را به اطاعت می‌کشاند. اگر چنین واسطه‌ای میان ما و اهل‌بیت(ع) به وجود بیاید در زندگی به ما کمک می‌کند.

اما مؤدت چگونه حاصل می‌شود؟ از طریق توجه به اهل‌بیت(ع) و در مناسبت‌ها و ایام مختلف، لذا مراسم‌ محرم، نیمه شعبان و ...، برای بیشتر شدن مؤدت ما با اهل‌بیت(ع) است. راه‌های ایجاد مؤدت میان ما و اهل‌بیت‌(ع) کم نیستند و می‌توانیم از همه این‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha