آمریکای مدعی ابرقدرتی در مقابل کرونا درمانده است / نومیدی؛ عامل جهنمی شدن انسان
کد خبر: 3895934
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
آیت‌الله هادوی تهرانی:

آمریکای مدعی ابرقدرتی در مقابل کرونا درمانده است / نومیدی؛ عامل جهنمی شدن انسان

استاد حوزه علمیه ضمن تبیین داستان معجزات موسی در مواجهه با فرعون، گفت: امروز هم مستکبرانی مانند آمریکا از روش‌های فرعونی در مواجهه با کشورهای مخالفشان بهره می‌برند و این در حالی است که این کشور مدعی ابرقدرتی، در برابر کرونا عاجز و درمانده است.

آمریکای مدعی ابرقدرتی در مقابل کرونا درمانده است / نومیدی؛ عامل جهنمی شدن انسانبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، 13 اردیبهشت‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره شعرا گفت: در آیات 29 تا 33 به این مسئله اشاره کرده است که موسی وقتی سراغ فرعون رفت، فرعون گفت اگر خدایی غیر از من اتخاذ کنی، تو را به زندان خواهم افکند؛ موسی پاسخ داد حتی اگر برای تو نسبت به خدای خودم دلیل و برهان بیاورم؟ و چون فرعون درخواست معجزه کرد، موسی هم عصای خود را افکند و تبدیل به اژدها شد و ید بیضاء را هم نشان داد.

وی افزود: علامه طباطبایی فرموده است که ثعبان به معنای مار بسیار بزرگ است که به اژدها تعبیر می‌شود، در حالی که در داستان تکلم موسی با خدا، در سوره قصص، تعبیر به «الجانً» کرده که مار کوچکی است؛ در سوره طه هم به «حیة» تعبیر شده است؛ علامه نتیجه می‌گیرد که عصای موسی تبدیل به مار می‌شد، اما همه جا یک اندازه و یک‌شکل نبود. در بار اول که خدا می‌خواهد معجزه را به موسی نشان دهد، مار کوچکی بود تا موسی به یقین برسد، ولی در برابر فرعون حیه و ثعبان نمودار شد.

هادوی تهرانی افزود: در مورد ید بیضاء هم قرآن فقط سفیدی دست را اشاره کرده است که اگر سپیدیِ عادی باشد، معجزه خاصی نیست، بنابراین معلوم می‌شود چیزی فراتر از سفیدی معمولی است و در روایات هم بیان شده که دست موسی همانند خورشید می‌درخشید. فرعون با دیدن این دو معجزه به اطرافیانش گفت که موسی ساحر دانشمندی است و بعد اشاره کرد که او برای امنیت مصر خطرناک است و قصد دارد شما را از سرزمینتان بیرون کند. امروز هم استکبار همین روش را به کار می‌برند و برای اینکه کشوری را تحت فشار قرار دهند، او را متهم به خطرناک بودن برای امنیت و حقوق بشر جهانی می‌کنند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به آیه «يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ بِسِحْرِهِ فَمَاذَا تَأْمُرُونَ» اظهار کرد:  به تعبیر علامه، فرعونی که خود را خدای اعلی می‌دانست، عقب‌نشینی کرد و از مشاورانش نظرخواهی کرد که نشانه شکسته شدن بت تکبر او بود. طبیعت انسان همین است که وقتی احساس بی‌نیازی کند، طغیان می‌کند.

وی افزود: مشاوران فرعون هم گفتند که همه ساحران دانا و ماهر را جمع کنیم، و وقتی جمع شدندT درخواست مزد و تنعم بیشتری نسبت به حالت‌های دیگر کردند و فرعون هم موافقت کرد و گفت که شما جزء مقربین من هستید. سحره در روز موعود به مقابله با موسی رفتند و به عزت فرعون قسم خوردند که ما پیروز می‌شویم.

وی تأکید کرد: مشابه این ادعاها را امروز هم برخی مستکبران دارند و می‌گویند ما ناو هواپیمابر و زیردریایی داریم که فلان است و فلان و وقتی یک ویروس کرونا آمد، فشل و محتاج دستگاه تنفسی برای بیماران کرونا می‌شوند. کسانی که اگر یک سربازشان در جایی کشته می‌شد، می‌گفتند آمریکا کشته داده؟ ولی امروز ده هزار نفرشان مرده‌اند و طبیعی هم می‌دانند.

وی با بیان اینکه شیوه داستان‌سرایی قرآن شیوه خاصی و فراتر از داستان و تمهید تصویری است و بر روی برخی نکات تمرکز بیشتری کرده تا مخاطب بیشتر به آن متوجه شود، افزود: قرآن در ادامه، صحنه منازعه سحره با موسی را به تصویر کشیده است که وقتی ساحران سحر خود را اجرا کردند، موسی عصا انداخت و همه مارهای آنان را بلعید و سبب شد تا همه آنها در برابر موسی به سجده بیافتند که به نظر بنده یکی از بزرگترین لحظات تاریخ بشریت است و سپس به خدا ایمان آوردند.

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه سجده بروز ظاهری است و حتی ممکن است کسی به دروغ هم این کار را بکند، ولی سحره ایمان آوردند و در برابر تهدید فرعون مبنی بر قطع کردن دست و پای آنان بر خلاف یکدیگر هم ایستادند، اضافه کرد: اینجا ایمان سحره مورد امتحان قرار گرفت؛ کسانی که چیزی غیر دنیا نمی‌دیدند، ناگهان دنیا از جلوی چشم آنان کنار رفت و نه تنها نعمات دنیا، بلکه سختی دنیا هم در برابر آنان نمودی نداشت.

وی افزود: همه تلاش ما در دنیا کسب آسایش بیشتر با کسب مال و موقعیت و دفع ضررهای دنیا است؛ مرتبه‌ای از وارستگی این است که انسان به منافع دنیایی توجه زیادی نداشته باشد، ولی مرتبه عالی آن است که انسان در راه خدا متحمل هر نوع سختی شود که نمونه بارز آن در صحرای عاشورا دیده می‌شود. در این ماجرا هم سحره به کمال انقطاع الی الله و به مرتبه‌ای رسیدند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: کسانی که از راه دور شدند، گمان نکنند که دیگر امکان بازگشت نیست، درگاه الهی درگاه نومیدی نیست، البته وقتی انسان متنبه شد، نباید به آینده موکول کند و همان لحظه بازگشت کند. اتفاقی که برای کسانی مانند فضیل رخ داد و با شنیدن یک آیه متحول شد.

انتهای پیام
captcha