طرح جامع زیست بومی حفاظت از دریاچه نئور اجرا می‌شود‎
کد خبر: 3896307
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳

طرح جامع زیست بومی حفاظت از دریاچه نئور اجرا می‌شود‎

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: طرح جامع زیست بومی دریاچه نئور تدوین شده و در آینده نزدیک به مرحله اجرا در خواهد آمد.

طرح جامع زیست بومی حفاظت از دریاچه نئور اجرا می‌شود‎به گزارش ایکنا از اردبیل، سعید شهند، ۱۴ اردیبهشت‌ماه، در جمع تعدادی از اصحاب رسانه، گفت: طرح جامع زیست بومی حفاظت از دریاچه نئور در کمیسیون زیربنایی و آمایش سرزمین به تصویب رسیده و بعد از تصویب در شورای توسعه استان برای اجرا ابلاغ می‌شود.
وی با اشاره به برگزاری چهار کارگاه در تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب نئور، افزود: متخصصان ملی و بومی به همراه نمایندگان جوامع محلی در سلسله نشست‌های فنی و مشورتی، به بررسی مسائل و مشکلات تالاب، ارزش‌ها و کارکرد‌های آن و تحلیل مشکلات و ارائه راهکار‌های مدیریتی پرداختند.
مدیر کل محیط زیست استان اردبیل از برگزاری ۲ کارگاه آموزشی دیگر برای جوامع محلی و دست اندرکاران در سال‌جاری خبر داد و بیان کرد: برنامه مدیریت جامع دریاچه نئور پس از توافق تمامی ذینفعان تدوین شده است.
شهند با بیان اینکه اصولا تالاب‌ها داری ۲ مشکل حقابه و اکوسیستم هستند، اظهار کرد: مشکل تالاب نئور اکوسیستمی است.
وی با بیان اینکه گونه مهاجم و جان سخت کاراس از عوامل اصلی تهدید دریاچه نئور می‌باشد، تصریح کرد: این گونه در سال ۸۴ در دریاچه مشاهده و باعث تغییر در اکوسیستم، زنجیره غذایی و به تبع آن باعث از بین رفتن میگوی گاماروس، گونه شاخص دریاچه شد که برای همین با توجه به شرایط پیچیده موضوع، در آن مقطع مطالعاتی انجام شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل، بیان کرد: از سال ۸۸ نیز پرورش ماهی قزل آلا که در بحث تنظیم اکوسیستم تالاب و گردشگری تأثیر گذار بود بدلیل عدم توان رشد متوقف شده است.
شهند، گفت: در آن مطالعات که برای برگرداندن دریاچه نئور به حالت اولیه انجام شد، اردک ماهی به عنوان دشمن طبیعی برای کاراس مهاجم انتخاب و برای از بین بردن کاراس‌های مهاجم در دریاچه رهاسازی شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: شاید اردک ماهی در دیگر تالاب‌ها به عنوان مهاجم برای کاراس جواب داده و آن‌ها را از بین ببرد، ولی با توجه به اقلیم و موقعیت خاص نئور که حدود هشت ماه سال یخبندان می‌باشد، آن طور که باید جواب نداده است.
وی با بیان اینکه احیای این دریاچه نیازمند پشتوانه مطالعاتی است، اظهار کرد: یکی از مهمترین اولویت‌های حفاظت محیط زیست احیای دریاچه نئور بوده و بر همین اساس با روش علمی و کارشناسی به دنبال تدوین تقشه راهی است تا گام به گام جلو رود.
شهند، با اشاره به اینکه شناسایی دشمن طبیعی بهترین روش برای احیای دریاچه نئور می‌باشد، بیان کرد: نخست باید جمعیت گونه مهاجم کاراس با روش‌های فیزیکی و سازگار با محیط زیست کاهش یافته و بعد از آن با رها سازی دشمن طبیعی آن‌ها را از بین برد.
وی با بیان اینکه محیط زیست با حساسیت زیاد و به صورت کارشناسی و علمی برای احیای دریاچه نئور تلاش می‌کند، خاطر نشان کرد: این دریاچه یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های طبیعی و منطقه نمونه گردشگری استان بوده و نقش مهمی در حفظ تنوع زیستی، تامین آب شیرین و حفظ تعادل زیستی منطقه دارد.
مدیر کل محیط زیست استان اردبیل، گفت: احیای گاماروس به معنی احیای دریاچه نئور است و امیدواریم با استفاده از خرد جمعی و کمک و همکاری تمامی دست اندرکاران از جمله ذینفعان تالاب به ویژه بهره برداران، جوامع محلی و کارشناسان به سمت احیا پایدار اکوسیستم دریاچه پیش برویم.

انتهای پیام
captcha