امت اسلام فرصت شب قدر را برای تعیین تقدیر خود مغتنم بداند
کد خبر: 3898231
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
مدیر دارالقرآن آستان حسینی:

امت اسلام فرصت شب قدر را برای تعیین تقدیر خود مغتنم بداند

شیخ حسن المنصوری، مدیر دارالقرآن آستان حسینی، با بیان فلسفه وجودى شب قدر، گفت: خداوند متعال مى‏‌خواهد انسان‏‌ها به ویژه مسلمانان به سبب محبوبیتی که نزد خدا دارند، در این شبِ تعیین سرنوشت و زمانِ تدبیر و برنامه‏‌ریزى، نقش لازم را در تعیین مقدراتشان ایفا کنند.

روزهای قرنطینه بهترین فرصت برای تزکیه نفس و پرورش ذات استاز منظر قرآن شب قدر شبی باارزش و پرفضیلت بوده و با امور مهم و باعظمتى همراه است؛ همانند نزول اجمالى قرآن، پیدایش افاضات باطنى و فضاى خاص معنوى، تقدیر و تعیین سرنوشت‌ها، تدبیر و برنامه‌ریزى‌‏هاى جدید و نزول جبرئیل و فرشتگان، اما امسال این شب عزیز در سایه تهدید ویروس کرونا شکلی متفاوت از اجرای مناسک جمعی و عبادی به خود گرفته است. در همین باره شیخ حسن المنصوری، مدیر دارالقرآن آستان حسینی، در گفت‌و‌گو با ایکنا اظهار کرد: آستان مقدس حسینی در پی شرایط بهداشتی جهان و شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، در قیاس با ماه رمضان سال‌های اخیر فضای متمایزی دارد. عتبات عالیات به دلیل دستورالعمل‌های بهداشتی و رهنمودهای مرجعیت دینی عراق در راستای حفظ سلامت زائران مانند سایر اماکن مذهبی در دنیا شاهد فقدان اجتماعات و مراسم‌ عبادی است. مشروح گفت‌وگوی ایکنا با شیخ المنصوری را در ذیل می‌خوانید:

شیخ المنصوری گفت: مرکز قرآن کریم وابسته به آستان حسینی برای احیای شب‌های ماه رمضان برنامه‌های قرآنی بسیاری تدارک دیده و برجسته‌ترین آنها جلسات ختم قرآن کریم است که روزانه از داخل صحن شریف امام حسین(ع) با حضور نخبگان قرآنی برگزار و از طریق کانال ماهواره‌ای «کربلا» پخش می‌شود. همچنین محفل قرآنی و دینی به مناسبت فرارسیدن سالروز میلاد فرخنده امام حسن مجتبی(ع) در نیمه ماه مبارک رمضان بدون حضور مردمی برگزار شد.

شنبه//امت اسلام فرصت شب قدر را برای تعیین سرنوشت و تقدیر خود مغتنم بداند

وی افزود: مسابقات مجازی حفظ قرآن و تدبر در سوره «حجر» با حضور بیش از ۲ هزار شرکت‌کننده از داخل عراق و سایر کشورها مانند دیگر رویدادها و فعالیت‌های قرآنی از طریق فضای مجازی در شبکه اجتماعی اينستاگرام در ایام ماه مبارک رمضان برگزار شد. این رویدادهای قرآنی شامل درس‌هایی از احکام، علوم قرآنی، روش‌های حفظ و تلاوت بود.

مدیر دارالقرآن آستان حسینی بیان کرد: بدون شک ایام قرنطینه فرصتی را فراهم کرده تا هر فرد ویژه‌برنامه‌هایی را به‌منظور تزکیه نفس و پرورش ذات و تقویت عبادات فردی به ‌ویژه برای حفظ و یادگیری قرآن کریم داشته باشد و با تطبیق عملی آنها به کمال ذاتی دست یابد. همچنین این فرصت باعث می‌شود که با تأمل بیشتر در آموزه‌های قرآنی به شکلی منطقی و صحیح با چالش‌های زندگی مواجه شویم. ماه رمضان فرصتی جبران‌ناپذیر برای ادای کردارهای نیک و تهیه زاد و توشه و تقوای الهی است، آن هم در شرایطی که انزوا در خانه با تهدید شیوع ویروس کرونا فرصت‌های بیشتری را برای خلوت با خدا فراهم کرده است.

وی با ذکر اینکه پیامبر اکرم(ص) درباره فضیلت تلاوت قرآن کریم در ماه رمضان می‌فرمایند: «وَ مَنْ تَلا فیه آیَةً مِنَ القُرْآنِ، کانَ لَهُ مِثْلُ اَجْرِ مَنْ خَتَمَ القُرْآنَ فى غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُورِ؛ کسى که در ماه مبارک رمضان یک آیه قرآن بخواند پاداش او همانند کسى است که قرآن را در ماه‌هاى دیگر ختم کرده است»، افزود: تلاوت قرآن در این ماه مبارک جایگاه بزرگی دارد. همچنین اخلاق حسنه و پرهیز از محرمات و رغبت به اجر و ثواب الهی برترین اعمال این ماه مبارک هستند.

المنصوری توضیح داد: بیماری کرونا همه را دامن‌گیر کرده است و آموزه‌های دینی باید از طریق مراجعه و اندیشه در آیات و عبرت گرفتن از سرنوشت اقوام، ارتباط با خداوند متعال را عمیق‌تر کند؛ عبرت از امت‌هایی که به کیفر زورگویی و استبداد هلاک شده و برخی از آنها در نتیجه بازگشت به خداوند متعال نجات پیدا کرده و زنده ماندند چنانچه خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «فَلَوْلَا كَانَتْ قَرْيَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَهَا إِيمَانُهَا إِلَّا قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنَا عَنْهُمْ عَذَابَ الْخِزْيِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَتَّعْنَاهُمْ إِلَىٰ حِينٍ؛ چرا هيچ شهرى نبود كه [اهل آن] ايمان بياورد و ايمانش به حال آن سود بخشد مگر قوم يونس كه وقتى [در آخرين لحظه] ايمان آوردند عذاب رسوايى را در زندگى دنيا از آنان برطرف كرديم و تا چندى آنان را برخوردار ساختيم»(آیه 98، سوره یونس). لذا از خداوند متعال می‌خواهیم که مصیبت بیماری همه‌گیر کرونا را از امت اسلامی و جهان دور کند و ما را در زمره ذاکرین و متمسکین به فرمان صادقانه پیامبر اکرم(ص)؛ ثقلین، قرآن کریم و عترت پیامبر (علیهم السلام) قرار دهد. فلسفه وجودى شب قدر نیز همین است؛ خداوند متعال مى‏‌خواهد انسان‏‌ها به‌ویژه مسلمانان، به سبب محبوبیتی که نزد خدا دارند، خود در این شبِ تعیین سرنوشت و زمانِ تدبیر و برنامه‏‌ریزى، نقش لازم را در تعیین مقدرات خویش ایفا کنند.

وی با اشاره به فضیلت ویژه شب‌های «قدر» در این ماه پر خیر و برکت، گفت: «قدر» در لغت به معناى مقدر ساختن، تقدیر و تدبیر امور خلقت، حکم و قضا و به مفهوم اندازه معین طبق مصلحت و به مقتضاى حکمت است. پس شب قدر یعنى شب مخصوص رقم زدن سرنوشت انسان و برنامه‌ریزى کردن. به همین جهت آن را شب قدر مى‏‌نامند؛ چون خداوند آنچه را در طول سال انجام خواهد گرفت، در این شب تقدیر و تعیین مى‏‌کند و این مسئله مضمون آیه چهارم سوره «دخان» است که به صراحت بیان شده است: «فیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکیمٍ؛ در آن شب هر امرى بر اساس حکمت (الهى) تدبیر و جدا مى‏‌شود.»

شنبه//امت اسلام فرصت شب قدر را برای تعیین سرنوشت و تقدیر خود مغتنم بداند

المنصوری با ذکر اینکه شب‌های قدر فرصتی طلایی برای آشنایی مردم با اهداف قرآنی به دست می‌دهد، تأکید کرد: شب قدر شبی است که همه مقدرات سالانه انسان با ملاحظه، اراده، اختیار و قابلیت‌های انسان تعیین می‌شود. طبق روایات، شب قدر یکی از شب‌های نوزدهم یا بیست و یکم و به احتمال زیادتر بیست و سوم ماه مبارک رمضان است. در این شب، که شب نزول قرآن به شمار می‌آید، امور خیر و شر مردم و هر حادثه‌ای که در طول سال متناسب با اراده، دعا و قابلیت انسان واقع می‌شود، مقدر خواهد شد. شب قدر همیشه و هر سال تکرار می‌شود. عبادت در آن شب فضیلت فراوانی دارد و بهره‌برداری از آن در نیکویی سرنوشت یک ساله بسیار مؤثر است.

مدیر دارالقرآن آستان مقدس حسینی تصریح کرد: تمامی لحظات ماه رمضان به ‌ویژه شب‌های قدر راه رسیدن به خداوند است. مسلمانان باید شب قدر را فرصتی طلایی و کلیدی در زندگی دنیوی و اخروی خود بدانند؛ به همین دلیل هرساله شاهد حضور همه اقشار جامعه اعم از جوانان و بزرگسالان در مساجد برای لذت بردن از این شب‌ها هستیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه شب‌زنده‌داری در فرهنگ دینی مسلمانان جایگاه ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: مردم باید این فرصت را برای مناجات خداوند متعال غنیمت بشمارند، زیرا روایات بسیاری در باب فضیلت این شب‌ها برای ارتباط با خداوند ذکر شده است.  

انتهای پیام
captcha