اهداف کمپین روز جهانی قرآن در عراق/ استقبال عبدالفتاح طاروطی + فیلم
کد خبر: 3894722
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۶
مدیر دارالقرآن آستان حسینی در گفت‌و‌گو با ایکنا تبیین کرد؛

اهداف کمپین روز جهانی قرآن در عراق/ استقبال عبدالفتاح طاروطی + فیلم

شیخ حسن المنصوری، مدیر دارالقرآن آستان حسینی، با تبیین چرایی راه‌اندازی کمپین روز جهانی قرآن در عراق و اهداف آن، گفت: این کمپین احیای پیوند مسلمانان با قرآن و سوق ‌دادن آنان به بهره‌گیری از علوم و معارف قرآن و تدبر در کلام وحی را دنبال می‌کند.

مصاحبه//اهداف و چشم‌اندازهای کمپین روز جهانی قرآن در عراق/ احیای پیوند با کلام وحی + فیلم و عکسبه گزارش ایکنا، دارالقرآن آستان مقدس حسینی در کربلا امسال هم‌زمان با مبعث پیامبر(ص) در 27 رجب 1441 کمپین «روز جهانی قرآن» را  راه‌اندازی کرد. این کمپین برنامه‌های متعددی را در دستور کار قرار داده و بنا به گفته مسئولان آن، قاریان و مؤسسات قرآنی زیادی از کشورهای مختلف از آن استقبال کرده و ویدئوهایی را از تلاوت خود برای مسئولان کمپین فرستاده‌اند.

این کمپین در پی عمل به بیانات شیخ عبدالمهدی کربلایی، متولی شرعی آستان حسینی و نماینده آیت‌الله سیستانی در عراق، در عید مبعث راه‌اندازی شد و فعالیت‌های کمپین مختص عراق نیست، بلکه مؤسسات قرآنی کشورهای مختلف جهان نیز در برنامه‌های آن همکاری دارند.

چرایی راه‌اندازی کمپین روز جهانی قرآن در عراق/ استقبال عبدالفتاح طاروطی + فیلم و عکس

برای آشنایی با اهداف راه‌اندازی کمپین و آگاهی بیشتر از برنامه‌های آن با شیخ حسن المنصوری، مدیر دارالقرآن آستان حسینی، گفت‌و‌گو کردیم که مشروح آن از نظر می‌گذرد:

ایکنا ــ ابتدا درباره کمپین روز جهانی قرآن توضیح دهید.

دارالقرآن آستان حسینی از زمان تأسیس تاکنون، که 12 سال از آن می‌گذرد، پروژه‌های زیادی را اجرا کرده که در پیشرفت فعالیت‌های قرآنی در عراق و جهان اسلام تأثیرگذار بوده است. همچنین ایده‌های قرآنی متعددی را با تکیه بر مطالعات و پژوهش‌های لازم ارائه داده و آخرین ایده و پروژه راه‌اندازی کمپین روز جهانی عراق بوده است.

پیش از راه‌اندازی این کمپین مطالعاتی انجام شد که نتیجه‌اش این بود که روزی را به عنوان روز جهانی قرآن انتخاب کنیم که مناسبت تاریخی بزرگ و مهمی باشد و به همین دلیل مبعث پیامبر(ص) در 27 رجب انتخاب شد.

ایکنا ـ این کمپین چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

از جمله اهداف آن احیای رابطه مسلمانان با قرآن و سوق ‌دادن آنان به بهره‌مندی از علوم و معارف قرآنی و تدبر در آیات برای آشنایی با وضعیت پیشینیان و بازگشت به خداوند در همه بحران‌ها و آزمایش‌های زندگی است.

چرایی راه‌اندازی کمپین روز جهانی قرآن در عراق/ استقبال عبدالفتاح طاروطی + فیلم و عکس

همچنین بزرگداشت کتاب خدای متعال و معجزه جاویدان الهی و بزرگداشت روز جهانی قرآن با هدف تقویت وحدت و قدرت امت اسلام، عمل به وصیت نبی مکرم اسلام(ص) در تمسک به ثقلین یعنی کتاب خدا و اهل بیت پاک و مطهر آن حضرت و دعوت به عدم دوری از قرآن با عمل به آموزه‌های قرآنی و پایبندی به احکام آن از دیگر اهداف کمپین است.

کمپین روز جهانی قرآن اهدافی را همچون آشنایی با دیگر ادیان آسمانی به وسیله قرآن و معرفی جهانی کلام وحی به عنوان کتابی آسمانی و منبع امنیت و صلح همه بشریت و کتابی دعوت‌کننده به همزیستی و از بین‌ بردن افراط‌گرایی و جنگ با تروریسم را نیز دنبال می‌کند.

ایکنا ـ تاکنون چه برنامه‌هایی را اجرا کرده‌اید و با توجه به شیوع کرونا و محدودیت‌های ایجادشده این برنامه‌ها تا چه مرحله‌ای پیش رفته است؟

با وجود اوضاعی که در پی شیوع کرونا در جهان ایجاد شد و مانعی که این بیماری پیش روی همه فعالیت‌ها هر چند خرد و کوچک قرار داد، ما این شرایط را فرصتی برای جذب و پیوستن به روز جهانی قرآن می‌دانیم، زیرا همه بشر به بازگشت به کتاب خداوند عزوجل و روی‌آوردن و تضرع به درگاه الهی و دعا برای رفع بلا و بیماری‌های همه‌گیر نیاز دارند.

تاکنون چندین برنامه در قالب کمپین روز جهانی قرآن اجرا شده که از آن جمله مسابقه پژوهش‌های قرآنی و کمپین «لعلکم ترحمون» برای پخش قرآن و آیه «فالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین» در زمان‌هایی مشخص‌شده در حرم امام حسین(ع) و دعوت دیگر مساجد، حسینیه‌ها و منازل برای اجرای این حرکت با هدف رفع بلا و بیماری‌های همه گیر (کرونا) از عراق و همه جهان و همچنین مسابقه حفظ و تدبر در سوره حجر بوده است.

چرایی راه‌اندازی کمپین روز جهانی قرآن در عراق/ استقبال عبدالفتاح طاروطی + فیلم و عکس

تعدادی از مؤسسات از داخل و خارج از عراق با برپایی مسابقات و فعالیت‌هایی به منظور آگاهی‌بخشی قرآنی در این کمپین شرکت داشته‌اند. همچنین برنامه‌ها و اهداف کمپین به زبان‌های مختلفی همچون انگلیسی، فرانسوی، فارسی، اردو و زبان‌های محلی در قاره آفریقا ترجمه شده است تا جهان این کمپین را شناخته و بداند که روز جهانی قرآن با معجزه جاوید پیامبر(ص) مرتبط بوده و پیام صلح و محبت را در میان فرقه‌ها و ادیان مختلف منتشر می‌کند.

ایکنا ــ استقبال فعالان قرآنی کشورها از کمپین روز جهانی قرآن چگونه بوده است؟

به فضل و عنایت الهی و برکات امام حسین(ع) این کمپین با وجود چالش‌های پیش رو و شرایط کنونی جهان با استقبال خوبی، از سوی کسانی که با برنامه‌ها و اهداف آن آشنا هستند، مواجه شده است و مسئولان و نمایندگان دارالقرآن‌ها و مراکز اسلامی و قرآنی از داخل و خارج از عراق راه‌اندازی آن را تبریک گفته و در برنامه‌های آن شرکت داشته‌اند. همچنین قاریان و فعالان قرآنی کشورهای اسلامی و بیش از 120 نفر از افراد مشهور در این حوزه از 14 کشور از جمله عبدالفتاح طاروطی، قاری برجسته مصری، از برنامه‌های کمپین استقبال و تلاوت‌هایی را برای مسئولان آن ارسال کرده‌اند.

تیزر کمپین روز جهانی قرآن عراق

ایکنا ــ در کدام رسانه‌ها برنامه‌های روز جهانی قرآن تبلیغ شده یا می‌شود؟

هر پروژه و طرحی سازوکار رسانه‌ای خاص خود را دارد، این کمپین هم این گونه بوده است. از سوی دیگر به دلیل استقبالی که از آن شد، اعتماد رسانه‌ها را جلب کرد؛ به همین دلیل برای تبلیغ فعالیت‌های این کمپین از طریق رسانه‌ها سلسله دیدارهایی را با مسئولان آستان مقدس حسینی داشتیم و تصمیم گرفته شد که شبکه‌های ماهواره‌ای کربلا این کار را انجام دهند. همچنین مرکز رسانه‌ای آستان حسینی به دلیل نقش محوری در این گونه فعالیت‌ها، تهیه برنامه‌های گرافیکی این پروژه و ارتباط با صاحبان رسانه را برعهده گرفت. رسانه‌های گروهی عتبات عراق و مؤسسات قرآنی و خبرگزاری‌های داخلی و بین‌المللی نیز فعال هستند.

ایکنا ـ چه چشم‌اندازی را برای کمپین در نظر دارید و برنامه آینده مسئولان آن چیست؟

دارالقرآن آستان حسینی برنامه‌هایی را در قالب این کمپین برای آینده دارد که قرار است با همکاری مؤسسات و فعالان قرآنی اجرا شود و با توسعه این فعالیت‌ها به دنبال دستیابی به اهداف مشخص‌شده و فراهم‌ کردن شرایط لازم برای موفقیت این طرح است؛ طرحی که برای یکپارچگی امت اسلام حول محور قرآن و نشر آموزه‌های آسمانی آن میان گروه‌های مختلف جامعه تلاش کرده و می‌خواهد این آموزه‌ها را که نویدبخش صلح و نشان‌دهنده راه و رسم زندگی برای دستیابی به سعادت در دنیا و آخرت است، به صورت جهانی تبلیغ و منتشر کند. همچنین دارالقرآن آستان حسینی برگزاری مسابقه بین‌المللی قرآن «جایزه کربلا» را در قالب فعالیت‌های روز جهانی قرآن کریم در دستور کار قرار داده است.

چرایی راه‌اندازی کمپین روز جهانی قرآن در عراق/ استقبال عبدالفتاح طاروطی + فیلم و عکس

عبدالفتاح طاروطی، قاری مصری، در پیامی ضمن تبریک راه‌اندازی کمپین روز جهانی قرآن در عراق به مسئولان دارالقرآن آستان حسینی، قرآن را تنها ریسمان الهی برای پیوند و وحدت میان مسلمانان دانست.

وی همچنین در پیام خود از خداوند خواست که فعالان در مسیر قرآن و فعالیت‌های قرآنی را موفق گردانیده و به برکت قرآن بلا و بیماری‌های همه گیر (کرونا) را از مسلمانان دور کند.

چرایی راه‌اندازی کمپین روز جهانی قرآن در عراق/ استقبال عبدالفتاح طاروطی + فیلم و عکس

طاروطی در ادامه این پیام آیه 9 سوره اسراء «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً كَبِيراً: همانا اين قرآن به استوارترين راه، هدايت مى‌كند و به مؤمنانى كه كارهاى شايسته انجام مى‌دهند، بشارت مى‌دهد كه برايشان پاداش بزرگى است» را تلاوت کرد که فیلم آن در ادامه می‌آید:

گفت‌و‌گو و تنظیم: زهرا نوکانی

انتهای پیام
captcha