کرونا؛ رحمت یا خسارت؟ / قرآن و اهل‌بیت(ع)؛ راه رسیدن به رحمت
کد خبر: 3899415
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷

کرونا؛ رحمت یا خسارت؟ / قرآن و اهل‌بیت(ع)؛ راه رسیدن به رحمت

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد و حافظ کل قرآن کریم با استفاده از آیه «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً»، تاکید کرد: نه تنها کرونا بلکه تمام مسائل دنیا و نه تنها دنیا بلکه حتی قرآن کریم که ظاهر و باطن آن نور است، به تعبیر این آیه شریفه، برای برخی افراد مایه شفا و رحمت و برای برخی دیگر سبب خسارت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم حجت‌پناه، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد و حافظ کل قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، در پاسخ به این پرسش که نوع بینش مردم به موضوع کرونا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: پیش از پاسخ به این پرسش باید بدانیم که اگر نگاه انسان به نظام خلقت و جهان‌بینی او اصلاح شود، بقیه مسائل از جمله آلام و رنج حاصل از بلیه کرونا خودبخود حل می‌شود، یعنی با اصلاح اصل مسئله می‌توان فرعیات را نیز حل و فصل کرد.

وی ادامه داد: هر نگاهی به دنیا داشته باشیم، همان نگاه تعیین‌کننده نوع واکنش و رفتارمان در قبال مسائل گوناگون است، اگر دنیا را بحران و چالشی عظیم از سوی خالق و یا امری اتفاقی بدانیم که هیچ منطقی بر آن حاکم نیست‌، قطعا هر مسئله‌ای از نگاه ما‌ تبدیل به یک بحران بزرگ می‌شود.

حافظ کل قرآن کریم با استناد به آیه ۲۴ سوره مبارکه جاثیه «مَا هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا نَمُوتُ وَنَحْيَا وَمَا يُهْلِكُنَا إِلَّا الدَّهْرُ ۚ»، بیان کرد: از دیدگاه قرآن چنین انسان‌هایی «دهریون» هستند، یعنی خود را در برابر عظمت دنیا چنان ضعیف و دنیا را چنان بالاتر از خود می‌بینند که هر آن ممکن است آنان را هلاک کند، لذا نسبت به دنیا دست تسلیم را بالا می‌برند.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه تاکید کرد: کرونا برای آن دسته از مردم که دستشان در دست اهل‌بیت(ع) است و پیرو فرهنگ قرآن هستند، یک مسئله به شمار می‌رود و به آن به چشم یک بحران یا مشکل نگاه نمی‌کنند.

وی گفت: هر چه مرتبه ایمان بالاتر و نگاهمان دقیق‌تر باشد، بهتر باور می‌کنیم که آنچه بر مؤمن می‌رسد خیر است، لذا تفاوت انسان‌ها در میزان معرفت و شناخت و سطح نگاه به دنیا‌، سبب بروز رفتارهای متفاوت در مواجهه با مسائل گوناگون از جمله کرونا می‌شود.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه با ذکر مثالی‌، تصریح کرد: تلقی شخص بیمار یا جامعه از یک بیماری که به چشم شر و درد و رنج به آن می‌نگرد، قطعا متفاوت است با نگاه یک دانشجوی پزشکی که در مرحله کارورزی قرار دارد و به چشم یک موضوع مطالعاتی و آموزنده به مسئله شخص بیمار و بیماری او نگاه می‌کند.

تربیت اجتماعی؛ لازمه ارتقای بینش مردم

این کارشناس مسائل دینی با طرح این پرسش که چه عواملی تعیین‌کننده نوع نگاه مردم به مسائل است، گفت: نوع بینش مردم به عملکرد متولیان دینی و فرهنگی جامعه و متصدیان و مربیان دینی بستگی دارد، اگر این افراد نگاه خود و زیرمجموعه تحت مسئولیت خود را ارتقا دهند، جامعه نیز به سمت آرامش سوق می‌یابد.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه با تاکید براینکه مقام معظم رهبری رسالت خودشان را در زمینه تربیت اجتماعی به شایستگی انجام داده‌اند، افزود: در حالی‌که در همه جای دنیا شاهد ایجاد صف‌های طولانی مردم برای خرید ارزاق و خالی شدن فروشگاه‌ها در طی چند ساعت بودیم، در کشور ما معادله بر عکس بود و صف‌های طویل برای کمک به فقرا و آسیب‌دیدگان کرونا شکل گرفت.

وی ادامه داد: در آن کشورها، افراد متمول به دلیل بینش اشتباه غالب بر جامعه در صف‌های طولانی ایستادند تا گرسنه نمانند، در حالی‌که در جامعه ما متمولان بر در خانه فقرا صف کشیدند تا نیاز او را برطرف کنند، این امر بیانگر آن است رهبر معظم انقلاب از ابتدای سکان‌داری حکومت اسلامی موفق‌ترین گام‌ها را در تربیت جمعه جامعه اسلامی برداشته‌اند، جامعه و انسان‌ها را بزرگ کرده و رشد داده‌اند.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه با بیان اینکه هر جامعه بسته به نوع بینش و جهان‌بینی آحاد جامعه رفتار متفاوتی در مواجهه با مسئله کرونا داشت، افزود: در جامعه عجین شده با فرهنگ غرب شاهد تهیه اسلحه، ایجاد صف‌های طولانی و خالی شدن فروشگاه‌های مواد غذایی برای فرار از گرسنگی بودیم، اما در جامعه آمیخته با فرهنگ قرآن و مانوس با اهل‌بیت(ع)، افراد سلاحشان را برای دفاع از حرم مطهر استفاده می‌کنند و برای کمک به فقرا در صف می‌ایستند.

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: امیدواریم که در رزمایش مواسات و همدلی به سبقت و رقابت خواهیم رسید، همچنان که در روایت داریم در زمان ظهور امام زمان(عج) افراد زکات و انفاق و نذر بر گردن دارند اما فقیری پیدا نمی‌شود تا نذرش را ادا کند.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه با بیان اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری ما با انقلاب خودمان ظهور را آغاز کرده‌ایم، ادامه داد: وظیفه ما رساندن این انقلاب به ظهور است.

قرآن و اهل‌بیت(ع)؛ راه رسیدن به رحمت

این حافظ کل قرآن کریم با استفاده از آیه شریفه «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً»، تاکید کرد: نه تنها کرونا بلکه دنیا و نه تنها دنیا بلکه حتی قرآن کریم که ظاهر و باطن آن نور است، به تعبیر این آیه، برای برخی افراد مایه شفا و رحمت و برای برخی دیگر سبب خسارت است.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه با بیان اینکه این امر برای هر امری اعم از کرونا، فقر، بیماری، جنگ و ... مصداق دارد، افزود: در جنگ هشت‌ساله دیدیم که برای عده‌ای شفا و رحمت بود و رزق شهادت و ایثارگری‌شان را دریافت کردند و برای ظالمان که در همان زمان هم احتکار می‌کردند و از گرفتاری مردم به درآمد می‌رسیدند، جز خسارت در پی نداشت.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد تصریح کرد: در موضوع کرونا نیز عده‌ای شفا و رحمت دریافت کردند و سهم عده‌ای دیگر خسارت شد، برای رسیدن به رحمت و در امان ماندن از خسارت، بهره‌گیری از مکتب اهل‌بیت(ع) و فرهنگ قرآن بهترین راهکار است.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه با نقل حدیثی از امام صادق(ع)، گفت: آن حضرت می‌فرمایند: در شگفتم از کار مؤمن که اگر بیمار شود برایش خیر است، اگر سالم باشد برایش خیر است، اگر فقیر شود برایش خیر است اگر غنی بماند برایش خیر است، اگر عزیز باشد برایش خیر است اگر عزت نداشته باشد برایش خیر است».

وی تصریح کرد: در این روایت حضرت در اوج صحبت می‌کنند، انسانی که تسلیم محض خدا باشد و نگاهش به دنیا صحیح است، دنیا را اسب پیشکش خدا می‌پندارد که نباید دندان‌هایش را شمرد، لذا به خدا اعتماد دارد چون باور دارد که «إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ» و «إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ»، لذا هیچ کاری را بدون حکمت انجام نمی‌دهد و این نگاه سبب می‌شود که مؤمن همه چیز را خیر ببیند.

انتهای پیام
captcha