مروری بر فعالیت‌های قرآنی مجازی دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 3900217
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۹

مروری بر فعالیت‌های قرآنی مجازی دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال‌وبختیاری

رئیس اداره دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علمی و کاربردی چهارمحال‌وبختیاری به تشریح مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی مجازی این دانشگاه در ایام کرونایی پرداخت.

علی‌اکبر ترابی، رئیس اداره دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علمی و کاربردی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به اینکه ثبت‌نام در شانزدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی تا پایان خرداد‌ماه ادامه دارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا، این مسابقات که قرار بود بهمن‌ماه در مرحله دانشگاهی آغاز شود، به تاخیر افتاده است.

وی برگزاری هرساله این مسابقات را یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی دانشگاه علمی کاربردی دانست و ادامه داد: این مسابقات در دو قسمت دانشجویی و اساتید و کارمندان و سه بخش کتبی، شفاهی و پژوهشی با زیربخش‌های فناوری، ادبی و هنری، برگزار می‌شود.

ترابی اهداف تعریف شده برای برگزاری این مسابقات قرآنی را یادآور شد و گفت: این رویداد همه‌ساله با هدف اعتلای دانش، دین، بصیرت و اخلاق دانشگاهیان، توسعه فضای قرآنی و معنوی در مراکز دانشگاهی، ایجاد زمینه انس با قرآن کریم و سیره معصومین(ع)، تعظیم شعائر دینی و معارف اسلامی و گسترش معارف اسلام و فرهنگ قرآنی در میان دانشگاهیان برگزار می‌شود.

رتبه سوم علمی کاربردی استان در میان مراکز برتر قرآنی کشور

رئیس اداره دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علمی و کاربردی بیان کرد: در دوره قبلی این مسابقات از مجموع ۳ هزار دانشجوی انتخاب واحد شده‌ مراکز دانشگاهی استان، ۹۲۸ دانشجو ثبت‌نام کردند که حدود ۴۰ درصد از آنان در مرحله دانشگاهی این مسابقات حضور داشتند، لذا از حیث میزان مشارکتِ دانشجویان، رتبه برتر کشوری را کسب کردیم.

ترابی با بیان اینکه سال گذشته دانشگاه علمی کاربردی استان مقام سوم مراکز برتر قرآنی کشور را در مسابقات قرآن و عترت کسب کرد، افزود: این عنوان پس از جمع‌بندی، بررسی و ارزیابی چندین شاخص از جمله میزان استقبال و مشارکت در مسابقات، نتایج و ... از سوی دبیرخانه این مسابقات به استان ما تعلق گرفت.

وی تصریح کرد: در همین راستا، سال گذشته مرکز علمی کاربردی تعاونی پیام از استان به عنوان یکی از مراکز معین قرآن کریم از سوی سازمان مرکزی دانشگاه علمی کاربردی انتخاب شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

ترابی با بیان اینکه مراکز معین قرآن در استان نیز از سوی دانشگاه علمی کاربردی استان و پس از ارزیابی‌های دقیق انتخاب شدند، تاکید کرد: بر این اساس، مرکز پیام رتبه اول استانی را کسب کرد و مرکز نگین دوم شد، ضمن اینکه دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان و لردگان به‌صورت مشترک عنوان سوم مراکز معین قرآن در استان را کسب کردند.

فعالیت‌های قرآنی مجازی دانشگاه علمی کاربردی استان

وی در تشریح مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی دانشگاه علمی کاربردی استان، گفت: در حال حاضر و با توجه به شرایط کرونایی، چند طرح قرآنی مجازی به‌صورت کشوری یا استانی و با همکاری نهادهای دینی و فرهنگی مانند نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، ستاد اقامه نماز استان و جهاد دانشگاهی در حال برگزاری است.

رئیس اداره دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علمی و کاربردی استان به مسابقات مجازی قرآن کریم با مشارکت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور اشاره و اظهار کرد: این مسابقات قرآنی که نماد فرصت‌سازی کرونایی است، با عنوان «آیینه آیات» و با محوریت تدبر در سوره‌های جزء ۳۰، برگزار می‌شود.

ترابی ادامه داد: در همین بخش، فراخوان آثار نمایشگاهی مجازی «اسماء الله» با موضوع اسماء متبرکه خداوند به مراکز علمی کاربردی استان اعلام شده است و این برنامه تا ۱۰ خرداد ادامه دارد.

وی به برگزاری دوره آموزشی مجازی «تدبر در قرآن کریم» اشاره و بیان کرد: این برنامه با خوانشی از کتاب «دقایقی با قرآن» تالیف حجت‌الاسلام قرائتی تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه ادامه داشت و دانشجویان شرکت‌کننده در طرح تا ۳ خردادماه فرصت دارند كه در آزمون مجازی آن نیز شرکت کنند.

ترابی به اجرای برنامه‌ای با همکاری ستاد اقامه نماز استان اشاره کرد و گفت: فراخوان مسابقه کتابخوانی مجازی از کتاب «تفسیر نور» حجت‌‌الاسلام قرائتی به تمام مراکز علمی کاربردی استان اعلام شده است که دانشگاهیان می‌توانند با تهیه و مطالعه کتاب به سؤالات پاسخ داده و از جوایز بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: یک مسابقه قرآنی پیامکی از سوی مرکز فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه به‌صورت هفتگی در حال برگزاری است که از دانشجویان، اساتید و کارمندان علاقمند به معارف اسلامی و قرآن دعوت می‌شود در این مسابقه شرکت کنند.

رئیس اداره دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علمی کاربردی استان گفت: یک برنامه جامع مجازی تدبر در قرآن کریم ویژه ماه مبارک رمضان و مشترک با وزارت علوم در حال برگزاری است که گزارش نتایج آن در پایان ماه رمضان به وزارتخانه ارسال خواهد شد.

ترابی در پایان گفت: در طول سال تحصیلی و در مناسبت‌های ملی و مذهبی برنامه‌های معرفتی و قرآنی فراوانی مانند مسابقات مختلف، قرائت دوره‌ای قرآن بعد از نمازهای جماعت، برگزاری محافل قرآنی و ... از سوی تمام مراکز علمی کاربردی استان برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha