فیلم | عید اسلام روزی است که نیازمندان گرسنه نمانند
کد خبر: 3901174
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
رمضان با قرآن / 30

فیلم | عید اسلام روزی است که نیازمندان گرسنه نمانند

در دو عید فطر و قربان دو اقدام واجب است: زکات فطریه و قربانی توسط حجاج بیت‌الله‌الحرام؛ لذا عید اسلامی یعنی روزی که نیازمندان در آن گرسنه نمانند و بچه‌های فقیر هم به غذای خوب و لذیذ برسند و همه با هم در خوشی شریک باشند.

فیلم | عید اسلامی روزی است که نیازمندان گرسنه نمانندبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدرس حوزه، دانشگاه و دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم، در قسمت سی ام از مجموعه مباحث رمضان با قرآن، به ارائه توضیحاتی درباره ماهیت عید اسلامی پرداخت که در ادامه می‌خوانید و می‌بینید:

قرآن کریم در سوره مباره اعلی می‌فرماید: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّی، وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى؛ این دو آیه به طور مطلق بیان می‌دارد هر کس به تزکیه خود پرداخت و خدا را با نماز یاد کرد، رستگار شد.

اما در روایات آمده است که منظور از این تزکیه، زکات فطریه است. لذا پیامبر اکرم(ص) در روز عید فطر ، پیش از عزیمت به اقامه نماز عید فطر، زکات فطریه را پرداخت می‌کردند. در روایتی از امام صادق(ع) نیز منقول است که یکی از مصادیق تزکیه در آیه مزبور، زکات فطریه است. یکی از چیزهایی که روح ما را از بخل و حرص و طمع می‌رهاند، همین زکات و صدقات است.

به عبارتی در روز عید فطر در وظیفه داریم: وظیفه واجب یعنی زکات فطره و وظیفه مستحب، یعنی نماز عید فطر. البته اهل سنت، نماز عید را واجب می‌دانند اما شیعه در زمان غیبت امام معصوم، نماز عید را مستحب می‌داند که الحمدلله بعد از پیروزی انقلاب این نماز رونق گرفته است.

خداوند مخالف اعیاد باستانی ما مثل نوروز نیست، اما دو عید مذهبی مهم داریم که همه مسلمانان دنیا، آن را گرامی می‌دارند؛ عید فطر و عید قربان. در این دو عید، دو اقدام واجب است: زکات فطریه و قربانی برای حجاج بیت الله الحرام. عید اسلامی یعنی روزی که نیازمندان در آن گرسنه نمانند و بچه‌های فقیر هم به غذای خوب و لذیذ برسند و همه با هم در خوشی شریک باشند.

ان‌شاء الله در عید فطر گناهان ما آمرزیده شود و بتوانیم رمضان آینده را درک کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha