«باشگاه همراهان قرآن و عترت»؛ اجتماع مجازی قرآن‌دوستان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
کد خبر: 3903795
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۶

«باشگاه همراهان قرآن و عترت»؛ اجتماع مجازی قرآن‌دوستان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

ایده دانشجویی «باشگاه همراهان مجازی قرآن و عترت» دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد رتبه سوم کشور را در فراخوان سراسری «قرآن در خزان کرونا» دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران کسب کرد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، نفرات برتر فراخوان سراسری «قرآن در خزان کرونا» دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران که از فروردین‌ماه آغاز شده بود، اوایل هفته جاری معرفی و طی مراسمی مورد تجلیل قرار گرفتند.

ایده دانشجویی «باشگاه همراهان قرآن و عترت» دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به نمایندگی محمد ملکی، دانشجوی رشته رادیولوژی و دبیر کانون قرآن و عترت این دانشگاه توانست به رتبه سوم کشور دست یابد.

با توجه به اینکه طرح‌های حائز رتبه نخست و دوم در این فراخوان ایده‌های خارج دانشگاهی بودند، می‌توان نتیجه گرفت که طرح «باشگاه همراهان مجازی قرآن و عترت» دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در میان طرح‌های دانشجویی ارائه شده به فراخوان، طرح برتر دانشجویی کشور به‌شمار می‌رود.

محمد ملکی، دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و عضو شورای مرکزی مجمع تخصصی قرآن و عترت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، در خصوص نحوه شرکت در فراخوان سراسری «قرآن در خزان کرونا» دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، اظهار کرد: این فراخوان از ۲۰ فروردین‌ماه آغاز و تا ابتدای ماه مبارک رمضان ادامه داشت که یکصد نفر از فعالان قرآنی با ارائه بیش از ۴۰۰ ایده، در آن شرکت کردند.

وی ادامه داد: در مرحله اول ارزیابی و از میان ۴۰۰ ایده ارائه شده، ۳۰ طرح برگزیده شدند تا صاحبان ایده‌ها در یک جلسه حضوری به دفاع از ایده خود بپردازند.

«باشگاه همراهان قرآن و عترت»؛ اجتماع مجازی قرآن‌دوستان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

ملکی با اشاره به اینکه مرحله دوم ارزیابی برگزیدگان این فراخوان در روز شنبه هفته جاری به صورت حضوری برگزار شد، افزود: در این روز با ارزیابی داوران، ۶ اثر برگزیده شدند که ایده بنده رتبه سوم را کسب کرد.

فرآیند کار باشگاه همراهان مجازی قرآن و عترت

این فعال دانشجویی در تشریح فعالیت «باشگاه همراهان مجازی قرآن و عترت» دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، گفت: این باشگاه در شرایط خاص کشور و استان در ایام شیوع کرونا از سوی اداره قرآن و عترت این دانشگاه شکل گرفت و گامی در جهت ترویج و نشر فرهنگ قرآنی در فضای دانشگاهی به‌شمار می‌رود.

ملکی بیان کرد: این رویداد فرهنگی و قرآنی در مسیر زمان می‌تواند به بزرگ‌ترین اجتماع فعالان قرآنی دانشگاهی و فرصتی برای فعالیت‌های مفید و ارزشی مرتبط با قرآن و عترت تبدیل شود.

عضو شورای مرکزی مجمع تخصصی قرآن و عترت وزارت بهداشت هدف تشکیل باشگاه را جذب مشارکت هر چه بیشتر دانشجویان در برنامه‌های کانون و عترت دانشگاه دانست و تاکید کرد: تعریف فعالیت‌هایی نظیر عضویت و نظر خواهی، مسابقات، دوره‌های آموزش مجازی و دعوت به عضویت آشنایان در باشگاه، از مهم‌ترین عوامل در دستیابی به اهداف باشگاه است.

ملکی در خصوص روند کار باشگاه باشگاه همراهان مجازی قرآن و عترت، تصریح کرد: در مرحله نخستِ راه‌اندازی باشگاه، ۷۰ میلیون ریال جایزه نقدی برای ۷ نفر از اعضای باشگاه در نظر گرفته شد. اعضا با انجام هر کدام از فعالیت‌های اعلام شده می‌توانستند امتیاز کسب کنند و پس از اتمام روند اجرایی کار، اعضایی که بالاترین امتیازات را کسب می‌کردند از این جوایز بهره‌مند شدند.

عنوان فعالیت‌های قرآنی باشگاه

دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با برشمردن عنوان ۹ فعالیت مدنظر باشگاه که انجام هر کدام با امتیازاتی همراه است، گفت: این فعالیت‌ها شامل عضویت و دعوت، دوره طرح نهضت حفظ، ایده‌های قرآنی، بخش معارفی، ترجمه مفاهیم قرآن، مسابقه امیرِ بیان‌، نطرخواهی در پیج اینستاگرام کانون، عکاسی خانه‌های نورانی و جشنواره آیات قرآن است.

وی گفت: در حال حاضر تعداد دانشجویان فعال عضو باشگاه همراهان قرآن و عترت بالغ بر ۲۰۰ نفر است، فعالیت این باشگاه تا مهرماه سال جاری ادامه دارد و در صورت رفع مشکلات ناشی از شیوع کرونا، آزمون‌های این طرح به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

ملکی تصریح کرد: به عنوان نمونه، در بخش خانه‌های نورانی، اعضای باشگاه می‌توانند با برگزاری محافل قرآنی خانگی و انس با قرآن کریم در کنار خانواده، از این محافل عکس‌برداری کنند که تصاویر برتر با کسب امتیازات پیش‌بینی شده به مراحل بعدی راه می‌یابند.

این فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: در بخش نهضت حفظ قرآن نیز آموزش‌های لازم توسط مربیان قرآن برای حفظ تدبری سور مبارکه یس، الرحمن، ملک، انسان و واقعه به دانشجویان ارائه می‌شود، افراد طی ۵ آزمون مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در صورت موفقیت، با کسب امتیازات این مرحله راهی مراحل بالاتر می‌شوند.

ملکی یکی از فعالیت‌های مهم باشگاه همراهان مجازی قرآن و عترت را فراخوان ایده‌های نو دانست و گفت: اعضا می‌توانند با پژوهش در فعالیت‌های قرآنی و با نوآوری و خلاقیت به ایده‌پردازی در موضوعات و اقدامات قرآنی بپردازند که گامی در جهت رشد و توسعه فرهنگ قرآن در جامعه خواهد بود.

دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: زمینه‌هایی برای ایده‌پردازی پیشنهاد شده است که ایده‌های نو در فضاسازی محیط دانشگاهی و بیمارستانی، کیفیت‌بخشی به حفظ، مرور و تثبیت قرآن کریم، به‌کارگیری مفاهیم قرآن در تابلوهای نصبی، نحوه حضور قرآن در مکان‌های اجتماع‌محور مانند سرویس دانشگاه، سالن غذاخوری و ...، نحوه انتقال مفاهیم قرآن به روش‌های هنری و ... از جمله این زمینه‌ها هستند.

حمایت مسئولان دانشگاه؛ مهم‌ترین عامل پیروزی

ملکی حمایت مادی و معنوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد را یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت باشگاه همراهان مجازی قرآن و عترت دانست و گفت: مسئولان این دانشگاه به‌ویژه ریاست، معاونت فرهنگی و اداره قرآن و عترت کمک‌های فراوانی برای اجرایی شدن این ایده داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد.

عضو شورای مرکزی مجمع تخصصی قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به استقبال معاونت فرهنگی وزارت بهداشت از ایده باشگاه مجازی همراهان قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، بیان کرد: طی تماس تلفنی مسئول قرآن و عترت وزارت بهداشت با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، بودجه قرآنی دانشگاه افزایش یافت و مقرر شده است یک اعتبار تشویقی به فعالیت‌های قرآنی دانشگاه اختصاص یابد.

انتهای پیام
captcha