مشکل بیمه و مالیات مؤسسات قرآن همچنان باقی است
کد خبر: 3904021
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶

مشکل بیمه و مالیات مؤسسات قرآن همچنان باقی است

مدیر مؤسسه «اصحاب الثقلین» اراک اظهار کرد: بیمه مدرسان و مربیان قرآن و مالیات از جمله مشکلاتی است که در بالاترین سطح خود در استان قرار دارد و موجب تعطیلی تعدادی از مؤسسات شده است.

پیمان عین‌القضاتی، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی اصحاب الثقلین اراک، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: مؤسسات قرآنی همواره به شکل مردم‌نهاد و بدون وابستگی به دولت مدیریت می‌شوند و این امر با تعطیلی این مراکز  مشکلاتی را برای مدیران، مربیان و قرآن‌آموزان ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: عدم دریافت شهریه‌ها به دلیل فقدان حضور قرآن‌آموزان و اشکال در پرداخت اجاره اماکن، مدیران مؤسسات قرآن را با مشکل مواجه کرده است و برخی مجبور به تعطیلی شده و برخی دیگر هم در معرض تعطیلی هستند. شاید تخفیفی در پرداخت اجاره اماکن انجام شده باشد، اما بخشش کامل وجه اتفاق نیفتاد.

عین‌القضاتی ادامه داد: با توجه به اینکه کلاس‌ها حضوری برگزار می‌شود پرداخت حق‌الزحمه مدرسان از دیگر مشکلات مؤسسات است که باید مورد توجه واقع شود. همچنین رسیدگی به امور بیمه و مالیات از جمله مشکلاتی است که همچنان پابرجاست. بیمه مدرسان و مربیان قرآن و مالیات از جمله مشکلاتی است که در بالاترین سطح خود در استان قرار دارد و باعث شده برخی از مؤسسات با تعطیلی مواجه شوند و امکان ادامه فعالیت نداشته باشند یا با سختی روبه‌رو باشند.

وی به فعالیت برخی از مؤسسات قرآن در اماکن وقفی، مساجد و حسینیه‌ها نیز اشاره کرد و افزود: بی‌شک این مؤسسات قرآن با مشکلات کمتری نسبت به سایر مؤسسات روبه‌رو هستند و امکان فعالیت دارند، اما گاهی آن‌ها نیز با مشکل مخاطب روبه‌رو هستند.

 عدم آشنایی مؤسسات قرآنی با فضای مجازی

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی اصحاب‌الثقلین اراک عدم آشنایی مؤسسات قرآنی با زیرساخت‌های فضای مجازی را از دیگر مشکلات پیش روی مدیران مؤسسات دانست و اظهار کرد: پس از گسترش فضای مجازی همواره اعلام شد برای فعالیت گسترده از این فضا غفلت نشود، اما تنها چند مؤسسه قرآنی در فضای مجازی حضور دارند و مابقی از این فضا نتوانستند به خوبی بهره‌برداری کنند.

وی در ادامه عدم رغبت مخاطبان و قرآن‌آموزان برای استفاده از فضای مجازی برای آموزش را از دیگر مشکلات عنوان و تصریح کرد: قرآن‌آموزان تا پس از کرونا رغبتی برای آموزش مجازی از خود نشان ندادند. در واقع دانش فنی و مهارت لازم برای استفاده از فضای مجازی هم در مدیران مؤسسات و هم مخاطبان تا حدی وجود ندارد.

عین‌القضاتی به هزینه سنگین خرید بسته‌های اینترنتی اشاره کرد و افزود: فعالیت در این فضا باعث می‌شود تا فرصت دسترسی همگانی ایجاد شود، اما برای قرار گرفتن این امکانات در اختیار همگان تدبیر صحیحی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: دولت برای تقویت فضای مجازی و بهره‌مندی بهینه هیچ‌گونه خدماتی را برای مؤسسات قرآن در نظر نگرفت، از اداره قرآن فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی خواستار مذاکره با شرکت مخابرات شدیم تا زیرساختی را با رقم مناسب در اختیار مدیران مؤسسات و قرآن‌آموزان قرار دهند. به‌طور مثال جذابیت برنامه قرآنی در فضای اینستاگرام در برنامه زنده است، اما مصرف اینترنت در برنامه زنده بسیار بالاست.

تحمیل هزینه سنگین اینترنت بر مردم

عین‌القضاتی به وضعیت اقتصادی مردم در شرایط کنونی نیز اشاره و اظهار کرد: در شرایط فعلی و افسارگسیختگی قیمت‌ها نمی‌توان هزینه سنگین اینترنت را نیز بر مردم تحمیل کرد. بهتر است دولت برای مؤسسات و خانواده‌هایی که فرزندان آنان در بحث آموزش فعال هستند یارانه اینترنتی پرداخت کند، انجام این اقدام رغبت بیشتری برای آموزش فراهم می‌کند.

وی با ابزار تأسف از اینکه برخی از مربیان قرآن و مبلغان دینی تنها از راه آموزش امرار معاش می‌کردند و امروز با تعطیلی مؤسسات و مساجد با مشکل معیشتی مواجه شدند، تصریح کرد: با وجود تعطیلی مؤسسات و کمرنگ بودن تمرین قرآن‌آموزان بازگرداندن به مرحله‌ قبل بسیار زمان‌بَر است که برای آن باید فکری اساسی کرد، بنده الگویی ندیدم که سیاست‌گذاران فرهنگی ـ قرآنی در سطح کلان کشور برای رفع مشکلات ترسیم و آن را برای مدیران ارسال کنند. تنها ارشاد اعلام کرده است مدیران میزان خسارت ناشی از کرونا را در سایت اعلام کنند.

عین‌القضاتی تصریح کرد: در روزهای کرونایی هیچ الگویی برای ادامه فعالیت مؤسسات قرآن ترسیم نشده است و یا حداقل ما اطلاع نداریم. مؤسسات قرآن دست به کار شده و اتفاقات خوبی از سوی آنان اتفاق افتاده است و با تکیه بر توانمندی خود کلاس‌ها را در فضای مجازی برگزار می‌کنند.

وی در پایان اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی داخلی امکان خدمات‌دهی بالا ندارند و بر خلاف میل باطنی مجبور هستیم از شبکه‌های خارجی استفاده کنیم و نیازمندیم که سیاست‌گذاران فرهنگی و قرآنی در وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات به ما کمک کنند. بی‌تردید اگر حمایت‌های لازم صورت نگیرد دچار بحران شدیدتری خواهیم شد و این مهم بر افزایش مشکلات دامن می‌زند.

انتهای پیام
captcha