اخبار معارفی رسانه‌ها / تمرکز نهادهای قرآنی کشور بر فعالیت‌های مجازی
کد خبر: 3906770
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱

اخبار معارفی رسانه‌ها / تمرکز نهادهای قرآنی کشور بر فعالیت‌های مجازی

«تمرکز نهادهای قرآنی کشور بر فعالیت‌های مجازی»، یکی از اخبار مهم معارفی و قرآنی امروز، چهارم تیرماه است. ‌

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز چهارشنبه، چهارم تیرماه، اخبار مختلفی را در حوزه‌های معارفی منتشر کرده‌اند که در این میان، خبر «تمرکز نهادهای قرآنی کشور بر فعالیت‌های مجازی» یکی از مهمترین اخبار قرآنی در این صفحات است.

تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، چهارم تیرماه و تا ساعت 14، تعداد 10 خبر را با عناوین مختلف بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار با عنوان «تمرکز نهادهای قرآنی کشور بر فعالیت‌های مجازی» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.

تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که عنوان «تمرکز نهادهای قرآنی کشور بر فعالیت‌های مجازی» دارد، در رابطه با تحلیلی از فعالیت‎‌های قرآنی کشور در دوران شیوع بیماری کرونا بوده و به تغییر روند فعالیت نهادهای مختلف قرآنی کشور به سمت فضای مجازی اختصاص دارد.

در بخش‌هایی از این خبر قرآنی آمده است: «با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی به طور کلی تعطیل شدند، اما با گذشت زمان، برخی از نهادها و مجموعه‌های فعال قرآنی، همسو با مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، اقداماتی را در بستر فضای مجازی به اجرا گذاشتند و فعالیت‌هایشان جان دوباره گرفت. اگرچه میزان استقبال مخاطبان به اندازه قبل نبوده، اما به هر حال قطار متوقف‌شده فعالیت‌هایشان به حرکت افتاده است.

«میکائیل باقری»، معاون اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: وظیفه اصلی ما، اجرای فعالیت‌های قرآنی در بستر فضای حقیقی است، اما با شیوع ویروس منحوس کرونا، اقداماتی را با اهتمام به این موضوع و با بکارگیری از روش‌های مختلف برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

اولین اقدام، برگزاری مسابقه بزرگ «نصر» در 10 قالب متنوع با حضور اولیاء و دانش‌آموزان بود که در حوزه‌های مختلف (مجری‌گری، الگوی تقلیدی و غیره) به صورت مجازی برگزار شد. 750 دارالقرآن‌ آموزش و پرورش نیز آموزش‌های خود را از ابتدای شیوع ویروس کرونا در بستر مجازی آغاز کردند و هم‌اکنون نیز در بستر شبکه "شاد" به فعالیت‌های قرآنی و معارفی خود ادامه می‌دهند. اخیراً تصمیماتی اتخاذ شده است تا فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان در فصل تابستان در قالب اپلیکیشن جدیدی صورت گیرد. ما برای مناسبت‌های مذهبی روزهای قرنطینه دانش‌آموزان و اولیاء هم برنامه‌‌ریزی کردیم. برخی از این مناسبات به صورت مجازی و در شبکه شاد برگزار شد. به طور مثال در ماه مبارک رمضان، به‌صورت روزانه دعای هر روز با صدای یک دانش‌آموز در شبکه شاد پخش می‌شد».

فارس
آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نیز طبق روال معمول این خبرگزاری خبری در رابطه با تلاوت ترتیل یکی از صفحات قرآن کریم است که خبر امروز این صفحه مربوط به تلاوت ترتیل صفحه 400 کلام‌الله مجید از سوی مرحوم عبدالباسط، قاری مشهور جهان اسلام است.

در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «غنی‌سازی قرآنی اوقات فراغت دانش‌آموزان با اجرای طرح «ایلاف»»، «برگزاری جشنواره «بیا تا گل برافشانیم» به همت آستان حضرت معصومه(س)»، «برگزاری اولین جشنواره روایت جهاد/ نقش‌آفرینی مردم علیه کرونا تصویر می‌شود» و «نظر زائران درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم امام رضا(ع)» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که یک خبر از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارد.

در بخش‌هایی از این خبر قرآنی که عنوان «غنی‌سازی قرآنی اوقات فراغت دانش‌آموزان با اجرای طرح «ایلاف»» دارد، آمده است: «مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان، طرح قرآنی ایلاف را در فضای مجازی برگزار می‌کند.

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان در گفت‌وگو با فارس ضمن اعلام این خبر گفت: طرح قرآنی «ایلاف» به منظور بهره‌مندی نوجوانان و دانش‌آموزان از اوقات فراغت تابستان و با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح به صورت حضوری، تلفنی و کلاس آنلاین در دو ماه تابستان با محوریت حفظ یک جزء یعنی جزء ۳۰ یا جزء ۱ قرآن کریم برگزار می‌شود».

مهر
آخرین خبری که بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منعکس شده، خبری با عنوان «شماره نود و چهارم فصلنامه «پژوهش‌های قرآنی» منتشر شد» است که این خبر مربوط به روز دوم تیرماه است و از آن زمان تاکنون نیز خبری بر روی خروجی این صفحه منعکس نشده است.

همچنین، خبری با عنوان «چهل و هفتمین جلسه ستاد عالی مسابقات کشور برگزار شد» به عنوان تیتر اصلی این صفحه انتخاب شده که این خبر نیز مربوط به روز اول تیرماه بوده و از آن زمان تاکنون هنوز به‌روزرسانی نشده است.

ایرنا
صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منعکس نکرده و آخرین خبر این صفحه که عنوان «آفتابی برای دختران از لابلای صفحات کتاب» دارد، مربوط به روز گذشته است.

ایسنا
تعداد دو خبر با عناوین «دهه کرامت یاد آور تمام خوبی‌هاست» و «امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی ـ فرهنگی بین ایران و یونان» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده که خبری از اخبار تخصصی قرآنی در میان این دو خبر وجود دارد.

یکی از اخبار امروز این صفحه که مربوط به ایام دهه کرامت و میلاد باسعادت امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) است، خبری با عنوان «دهه کرامت یادآور تمام خوبی‌ها» است که در بخش‌هایی از آن آمده است: « مدیرکل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: امسال با در نظر گرفتن شرایطی که ناشی از شیوع ویروس (کرونا) ایجاد شده است عموم برنامه‌ها در قالب فضای مجازی برگزار می‌شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین «امیر ارزانی» در گفت‌وگو با کمیته ارتباطات و فضای مجازی دهه کرامت، ضمن تبریک میلاد علی بن موسی الرضا(ع)، و فرارسیدن دهه کرامت اظهار کرد: ثامن الحجج(ع) به عنوان امام مهربانی، جایگاه ویژه‌ای میان شیعیان دارد و بارگاه مقدس آن حضرت همواره میزبان عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت بوده است، هرچند که در شرایط فعلی به دلیل شیوع ویروس (کرونا) وضعیت متفاوتی ایجاد شده، اما ذره‌ای از ارادت مردم نسبت به ساحت حضرت کاسته نشده است.

رئیس کارگروه ارتباطات و فضای مجازی دهه کرامت در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به ابعاد و ویژگی‌های هشتمین امام شیعیان افزود: کرامت در سیره عملی امام رضا(ع) و در بخش‌های مختلف زندگی حضرت نمایان است، به گونه‌ای که نزد علی بن موسی الرضا(ع) عرب و عجم تفاوتی ندارند و صرفا محوریت و بندگی خداوند است که در نوع رفتار آن حضرت با افراد تاثیرگذار بود».

باشگاه خبرنگاران جوان
«یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر انقلاب بحث جمعیت است» و «دلیل بدگمانی مردم از نگاه امیرالمومنین‌(ع)»، عناوین دو خبر امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که در حوزه‌های مختلف معارفی قرار دارند.

«یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر انقلاب بحث جمعیت است»، عنوان یکی از اخبار امروز این صفحه است که مربوط به سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین عباس ولی، کارشناس مذهبی در جلسه مدیران استان هیئت‌ها بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت‌الاسلام و المسلمین عباس ولی، کارشناس مذهبی در جلسه مدیران استان هیئت‌ها گفت: یکی از مهمترین مشکلات جبهه انقلاب این است که طراز حساسیت‌هایش به اندازه ولی فقیه نیست. اگر مقام معظم رهبری سیاست فرزند‌آوری را در دل بحران اقتصادی عنوان کردند، بسیار هوشمندانه است؛ هیئت‌هایمان را باید به این سمت ببریم که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبری بحث جمعیت است. سطح حساسیت‌های انقلاب در حوزه جمعیت و فرزند‌آوری با سطح دغدغه رهبری تفاوت دارد.

او افزود: وظیفه جبهه انقلاب این است که اشاره را ببینند. درست است باید پشت سرِ ولی فقیه حرکت کرد، ولی این بدان معنی نیست بگذاریم مسئله‌ای به بحران تبدیل شود، سپس رهبری به آن اشاره کند و ما دنبال آن مسئله برویم».

ایبنا
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده، خبری با عنوان «سالروز مرگ شیخ خاندانی که در ریختن خون اهل بیت شریکند» است که در رابطه با خاندان اشعث بن قیس کندی (لعنة‌الله علیه) و تأثیر این خاندان در حوادث سیاسی صدر اسلام بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «منابعی چون «تاریخ مدینة الدمشق» اثر ابن عساکر، «اسدالغابه» اثر ابن اثیر و «مستدرکات علم رجال الحدیث» اثر مرحوم آیت‌الله حاج شیخ علی نمازی شاهرودی روایت کرده‌اند که شب اول از ماه ذی‌القعده، سالروز مرگ و به دوزخ رفتن بزرگ قوم و خاندانی است که در شهادت و خون سه تن از اهل بیت (ع) شریکند.

با استناد به این روایت‌ها شب اول ذی‌القعده سال ۴۰ هجری (۶۶۱ میلادی) اشعث بن قیس بزرگ خاندان کنده به درکات جحیم شتافت و این در دوره زمامداری سیاسی امام حسن (ع) بود. شخص اشعث در توطئه شهادت مولای متقیان حضرت امیر(ع) دخیل بود. در «تاریخ یعقوبی» درج شده؛ هنگامی که ابن ملجم مرادی برای کشتن حضرت امیر(ع) از مصر به کوفه آمد، یک ماه را در منزل اشعث به سر برد و شمشیرش را آماده می‌کرد».

میزان
تعداد دو خبر با عناوین «اعلام نتایج نهایی کنگره شعر آئینی انقلابی کوثرناب» و «خادمی حضرت رضا(ع) شیرین‌ترین ارثیه یک پدر برای فرزند است» طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده که در حوزه‌های مختلف معارفی همچون عترت قرار دارند و هیچ‌کدام از این اخبار نیز قرآنی نیستند.

«خادمی حضرت رضا(ع) شیرین‌ترین ارثیه یک پدر برای فرزند است»، عنوان یکی از اخبار معارفی امروز این صفحه است که در گفت‌وگو با مصطفی مصطفوی‌نژاد، از خادمان حرم مطهر رضوی منتشر شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «مصطفی مصطفوی‌نژاد پیرامون خادمی حرم حضرت رضا (ع) از سال ۸۸ گفت: هرچه داریم از همین دستگاه است و نوکر خانه‌زاد این خانه هستیم.

وی به گفته خودش خادم موروثی و رسمی حرم حضرت رضا (ع) است و از سمت پدر عنوان خادمی را به ارث برده است و معتقد است این شیرین‌ترین ارثیه‌ای است که می‌تواند نصیب یک فرد شود و از این بابت به خود می‌بالد.

مصطفوی‌نژاد اذعان کرد: به نوعی از بچگی در حرم مطهر حضرت رضا‌(ع) بوده‌ام؛ پدربزرگم «کشیک سوم» و پدرم، «کشیک دوم» بود و پسرخاله و پسرعمه‌ام نیز همواره به عنوان خادم در حرم رضوی بوده‌اند. منزل پدری ما از قدیم نزدیک حرم رضوی بود و در بازارچه امروزین صحن کوثر حرم رضوی قرار داشت.

وی در مورد کرامات خاص حضرت رضا‌(ع) ادامه داد: از قدیم علاقه زیادی به این دستگاه داریم و جیره‌خوار این دستگاه هستیم؛ یادم می‌آید بچه بودم؛ شاه قرار بود به مشهد بیاید، حرم را قرق کرده بودند تا مردم داخل حرم را نبینند؛ پلیسی کور شده بود و دکتر‌ها جوابش کرده بودند و همان روز به حضرت متوسل شد و شفا یافت».

انتهای پیام
captcha