قلم زبان دردهای اجتماعی است / لزوم پیوند قلم با هنر
کد خبر: 3908500
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲

قلم زبان دردهای اجتماعی است / لزوم پیوند قلم با هنر

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه درد در نهاد خانواده و جامعه و اقتصاد و سیاسی و فرهنگ ایجاد می شود، عنوان کرد: قلم مقدس است، زیرا زبان همه دردهایی است که در نهادهای مختلف اجتماعی وجود دارد.

به گزارش ایکنا از گیلان، فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان امروز، 14 تیرماه در مراسم بزرگداشت روز قلم و آغاز برنامه های چهلمین سالگرد دفاع مقدس که در گلزار شهدای رشت برگزار شد، با بیان اینکه قلم نخستین مخلوق خداوند است، اظهار کرد: متکلمین و ادبا همواره به نیکوترین وجه در آثارشان از قلم یاد کرده اند.

وی «الف» را تنها حرف قلم آفرینش دانست و افزود: خداوند حرف «الف» را بر لوح محفوظ نوشته و هنر خط مجموعه ای از الف های به هم پیوسته است.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به آغاز قرآن با حروف مقطعه، تصریح کرد: الف، لام و میم معنای مشخص ندارد و تنها خداوند و پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) از راز و رمز آن اطلاع دارند، اما «الم» که به معنی درد است با «قلم» هم وزن شده، یعنی قلم باید نگارنده درد باشد؛ در غیر این صورت قلم راه به جایی نخواهد برد.

فاضلی، با بیان اینکه درد در نهاد خانواده و جامعه و اقتصاد و سیاست و فرهنگ ایجاد می شود، عنوان کرد: قلم مقدس است، زیرا زبان همه دردهایی است که در نهادهای مختلف اجتماعی وجود دارد و نویسندگان و شعرا افرادی هستند که درد جامعه و درد انسانیت دارند و حد فاصل خدا و مردم هستند.

وی با اشاره به سه خصلت انسان مومن در حدیث امام رضا(ع)، خاطرنشان کرد: مومن واقعی خصلت رازداری را از خداوند، خصلت مدارا با مردم را از پیامبر(ص) و خصلت صبوری در گرفتاری را از امام معصوم(ع) به ارث می برد، زیرا بسیاری از مشکلات انسان ناشی از افشای راز خود و ناشکیبایی است، اما ملت صبور در کارهای اجتماعی به نتیجه می رسد.

این مسئول فرهنگی، خانواده های شهدا را اسوه صبر و استقامت بر مصائب دانست و عنوان کرد: شهید آوینی سید شهیدان اهل قلم است، زیرا الم را به قلم تبدیل کرد و توانست درد مردم را بیان کند.

وی پایداری قلم را در عجین شدن آن با خلاقیت و نوآوری دانست و گفت: قلمی پایدار می ماند که با هنر پیوند بخورد و در غیر این صورت تنها وقایع نگاری است؛ البته ثبت وقایع بن مایه بازآفرینی است و هنر بدون بازآفرینی معنا پیدا نمی کند.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، با تاکید بر لزوم پیوند وصایای شهدا و ایثارگران با هنر، اظهار کرد: وصایای شهدا بسیار ارزشمند است و باید به وسیله قلم بازنمایی هنرمندانه از این آثار داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha