آسیب ورود افراد غیرمتخصص به حوزه ادبیات دینی کودک و‌ نوجوان
کد خبر: 3909352
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷

آسیب ورود افراد غیرمتخصص به حوزه ادبیات دینی کودک و‌ نوجوان

یک شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان گفت: ورود افراد غیرمتخصص به حوزه ادبیات دینی کودک و‌ نوجوان یک آسیب جدی به این حوزه وارد می‌کند.

آسیب جدی ورود افراد غیرمتخصص به حوزه ادبیات دینی کودک و‌ نوجوانمنیره هاشمی، نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان و مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، به‌مناسبت 18 تیرماه و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی جامعه ما رشد فزاینده‌ای در حوزه انتقال مفاهیم ناب دینی به کودکان و نوجوانان از طریق ادبیات به خود دید و این در حالی است که تا پیش از این نیز ما نمونه‌های بسیار اندکی را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در واقع در راستای انتقال مفاهیم دینی از طرق مختلف باید گفت که بهترین روش برای انتقال این مفاهیم، از طریق ادبیات به کودکان، همان روش غیرمستقیم و استفاده از ابزار و جادوی هنر است، زیرا با توجه به اینکه مخاطب کودک و نوجوان از روش مستقیم و نصیحت‌‌گونه فراری است، از این رو هر اثری که از این ابزار برخوردار باشد، اثری قابل قبول و مورد پسند مخاطب خواهد بود.

این نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان گفت: بنابراین، با استفاده از اینگونه روش‌های انتقال مفاهیم می‌توان این قشر از جامعه را به این سمت سوق داد، آن‌ها را با آموزه‌های دینی آشنا و به نوعی به حوزه ادبیات دینی علاقه‌مند کرد.

هاشمی با اشاره به آسیب‌هایی که ادبیات دینی کودک و نوجوان را تهدید کند نیز تصریح کرد: متأسفانه آسیب جدی که به حوزه ادبیات دینی کودک و نوجوان وارد شده، ورود افراد غیرمتخصص، ناآشنا به مخاطب و همچنین عدم آگاهی نسبت به نیازها و ویژگی‌های این گروه است. همواره دین در نهاد و فطرت انسان‌هاست و از این رو نیز کتاب‌های دینی کودک و نوجوان هم، به لحاظ ظاهری و هم به لحاظ محتوایی از بهترین‌های بازار نشر باشد.

این نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان گفت: اما این در حالی است که همواره نشر کتاب‌های بازاری کم‌محتوا که نویسنده با روش مستقیم و بدون در نظر گرفتن حتی گروه‌بندی‌های سنی و مقتضیات آن، وارد مباحث دینی شده که این موضوع خود می‌تواند به نوعی یک آسیب جدی به این حوزه باشد.

هاشمی با اشاره به نقش کانون پرورش فکری کودک و نوجوان نیز در این راستا اظهار کرد: در واقع نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان مهم‌ترین متولی در زمینه چاپ و انتشار کتاب برای این قشر از جامعه، نامی شناخته شده است که در این کانون نیز در زمینه ادبیات دینی همانند سایر زمینه‌ها، کمیته تخصصی وجود دارد که به ارزیابی آثار دینی متقاضی برای چاپ می‌پردازد و بهترین‌ها را برای چاپ انتخاب می‌کند.

وی بیان اینکه اصولاً فعالیت در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به‌صورت غیرمستقیم و طبق اصول پرورشی صورت می‌گیرد، افزود: البته با این وجود گفتنی است که مربیان متعهد کانون پرورش فکری در زمینه پرورش حس دینی کودکان و نوجوانان اهتمام ویژه‌ای دارند و این به‌گونه‌ای است که ساعت‌ها آموزش را در این زمینه و در حیطه سوابق خود داشته‌اند.

این نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: در این میان این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که وجود منابع غنی ادبیات دینی کودک و نوجوان در کتابخانه‌های کانون به همراه ابزارهای هنری همچون سفال، نقاشی، کاردستی، قصه‌گویی و ... فضای بسیار خوبی را برای پرورش حس دینی بین اعضا به وجود آورده است.

هاشمی با اشاره به عملکردی که مربیان کانون داشته و دارند، گفت: در واقع اینکه ما تا چه اندازه در این زمینه درست عمل کرده‌ایم نیز خود جای بحث فراوانی دارد و در اینجا مجالی برای گفتن آن نیست.

انتهای پیام
captcha