روایت ایکنا از روحانی هنرمند لردگانی
کد خبر: 3911639
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸

روایت ایکنا از روحانی هنرمند لردگانی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا شیرمردی، روحانی هنرمند لردگانی است که در کنار امر تبلیغ و نیز خدمت در اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لردگان، به هنر و نقاشی نیز می‌پردازد و معتقد است زبان هنر به ویژه هنرهای بصری مانند نقاشی و تصویر می‌تواند زبان گیرا و اثرگذاری در راه خدمت به دین و معنویت باشد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا شیرمردی روحانی هنرمند لردگانی است که از خردسالی با الهام از طبیعت بکر و زیبای زادگاهش، هنر نقاشی را با علاقه دنبال کرده است و امروز در لباس روحانیت در کنار امر تبلیغ دین و نیز خدمت در اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لردگان، به هنر و نقاشی نیز می‌پردازد و معتقد است زبان هنر به ویژه هنرهای بصری مانند نقاشی و تصویر می‌تواند زبان گیرا و اثرگذاری در راه خدمت به دین و معنویت باشد.

حجت‌الاسلام شیرمردی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به علاقه و مشغولیت با هنر نقاشی از سنین کودکی، اظهار کرد: در آن زمان امکاناتی برای بهره‌گیری از کلاس و استاد نبود و محرومیت در روستا تا حدی بود که حتی از نعمت برق محروم بودیم و زیر نور چراغ درس می‌خواندیم.

وی با بیان اینکه علاقه توأمان به نقاشی و طبیعت سبب الهام گرفتن از طبیعت در نقاشی شد، افزود: به یاد دارم که همواره غرق در زیبایی و عظمت طبیعت بودم و همین امر انگیزه‌ای بود که در نقاشی از سوژه طبیعت استفاده کنم به‌ویژه ترکیب آسمان و زمین و درخت‌ها و رودخانه‌ها که بسیار زیبا و الهام‌بخش و نشانه‌ای از قدرت و رحمت الهی است.

روایت ایکنا از روحانی هنرمند لردگانی

هنر در خدمت دين و تبليغ

حجت‌الاسلام شیرمردی با اشاره به اینکه از دوران دبیرستان به‌صورت جدی‌تر به نقاشی پرداخته است، گفت: با ورود به تحصیلات حوزوی، باوجود نبود امکان بهره‌گیری از کلاس استاد، علاقه به هنر نقاشی در بنده شعله‌ورتر شد و در این راه به امام رضا(ع) توسل جستم و از حضرت برای موفقیتم در پرداختن به این هنر و استفاده از آن در امر تبلیغ مدد خواستم تا این هنر را در خدمت امور معنوی و دینی قرار دهم.

این روحانی هنرمند تاکید کرد: با نگاهی به آثار بزرگ و مطرح نقاشی جهان می‌توان دریافت که این آثار وجود برخورداری از عالی‌ترین سطح هنر نقاشی، از موضوعات توحیدی و الهی دور هستند و چه بسا به موضوعات و اهداف ضد دینی پرداخته‌اند و هنر در بسیاری از این آثار در خدمت اهداف غیر الهی است.

وی با بیان اینکه جای موضوعات توحیدی و دینی در آثار نقاشی خالی یا کمرنگ است، افزود: می‌طلبد که هنرمندان به‌ویژه هنرمندان متعهد و معتقد در این خصوص کار کنند. موضوعات در این زمینه بی‌شمار است، حدود دو میلیارد از جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می‌دهند و گنجینه‌های ارزشمند آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع) در اختیار ما قرار دارد که همه این‌ ظرفیت‌ها می‌تواند در سوژه‌پردازی خلق آثار هنری مورد توجه قرار گیرد.

هنر؛ زبان مشترک انسان‌ها

حجت‌الاسلام شیرمردی تاکید کرد: زبان هنر زبان مشترک همه انسان‌ها است و وقتی آیات نورانی قرآن کریم در قالب نقاشی به انسان‌هایی از دیگر ادیان ارائه شود ممکن است این پرسش را در ذهنشان ایجاد کند که سخن و جان کلام این نقاشی ملهم از آیه قرآن چیست و همین پرسش پیگیری‌های بعدی را به دنبال دارد و این همان معنی تبلیغ دین است. برای نمونه تابلوی عصر عاشورا اثر استاد فرشچیان قطعا تاثیرات فراوان خوبی را بر ذهن بیننده مسلمان و غیر مسلمان داشته و دارد.

این هنرمند در ادامه با بیان اینکه قصدش از پرداختن به نقاشی ارائه مبانى دینى و معنوی در قالب زبان گیرا و متفاوت هنری در کنار کار تبلیغ است، تاکید کرد: در این راستا آثار زیادی خلق کرده‌ام و آثاری نیز در دست کار دارم. موضوع اکثر تابلوها طبیعت و زیبایی‌های آن است که جلوه‌ای از جلال و جمال و قدرت و رحمت الهی هستند، حقیقتاً خداوند نقاش عالم است و هنرمند تلاش می‌کند با الهام از این نقاشی زیبای خداوند، جلوه‌ای از آن‌را به تصویر بکشد.

حجت‌الاسلام شیرمردی گفت: در تابلوهایم به موضوعات معنوی نیز پرداخته‌ام، از جمله تابلوهای «مولود کعبه» و «آیه شریفه ولایت» که تا عید غدیر رونمایی می‌شوند، چه موضوعی ارزشمندتر از امام علی(ع) که رستگارترین و مؤمن‌ترین موجود عالم است و پس از وجود مقدس پیامبر(ص) مقامی بالاتر از تمام موجودات عالم دارد؟ امام علی(ع) شخصیتی است که به اذن الهی، کعبه از برکت وجودش بزرگی و عظمت یافت.

وی با اشاره به تابلوی آیه ولایت، تصریح کرد: در این تابلو که با انگشتان دست خلق کرده‌ام تلاش شده است که از ترکیب و شدت و حدت رنگ‌ها به‌گونه‌ای استفاده شود که فضایی روحانی و ملکوتی را به چشمان بیننده هدیه کند.

حجت‌الاسلام شیرمردی با اشاره به طرح‌ها و موضوعاتی که قصد دارد به تصویر بکشد، بیان کرد: طرح اولیه صحنه ظهور امام زمان(عج) و آماده‌سازی عالم برای ظهور ایشان و برقراری صلح و عدالت آماده و مقدمات آن انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه به موضوعات واقعی که در تاریخ اسلام اتفاق افتاده علاقمند است، بیان کرد: همچنین دوست دارم فضاها و صحنه‌های روحانی و معنوی را که خودم تجربه کرده‌ و به‌عینه دیده‌ام به تصویر بیاورم. از جمله به یاد دارم در مجلس عزاداری امام حسین(ع) در یکی از روستاهای لردگان به وعظ و مداحی مشغول بودم و نوجوانی در کنار بخاری مسجد نشسته بود که مثل باران بهاری اشک می‌ریخت و مجلس را متحول کرده بود، به‌تصویر کشیدن این صحنه در قالب نقاشی قطعاً می‌تواند منشأ اثرات معنوی و روحانی در ذهن هر بیننده دوستدار اباعبدالله الحسین(ع) باشد، لذا بسیاری از صحنه‌های معنوی قابلیت به تصویر کشیدن دارند و این یک حرکت تبلیغی تاثیرگذار به‌شمار می‌رود.

روایت ایکنا از روحانی هنرمند لردگانی

حجت‌الاسلام شیرمردی در تبیین تاثیرات هنر در ذهن و قلب مخاطب، گفت: هنر نقاشی که یک هنر بصری است و با چشم و مشاهده سر و کار دارد تاثیر قابل توجهی بر بیننده می‌گذارد. همچنان که دیدار با امام محبوب و زیارت حرم مطهر تأثیرات عمیق معنوی و حالات روحانی را برای زائر به همراه دارد، دیدن یک تابلوی نقاشی از لحظه رکوع امام علی(ع) یا صحنه عاشورا، میلاد مولود کعبه و صحنه‌های تاریخی دیگر، قطعاً تأثیر عمیقی بر ذهن مخاطب می‌گذارد.

این روحانی هنرمند تصریح کرد: همین تاثیر را می‌توان با دیدن صحنه طبیعت در یک تابلوی نقاشی نیز مشاهده کرد، هر ضمیر بیدار و آگاه با دیدن طبیعت پی به بزرگی و قدرت لایزال الهی می‌برد، لذا مشاهده و دیدن، قلب را رئوف و پذیرنده معنا خواهد کرد.

حجت‌الاسلام شیرمردی در خصوص تسلطش به زبان انگلیسی، گفت: نیاز جامعه امروز این است که روحانی و مبلغ در عرصه‌هایی مانند هنر، علوم، ارتباطات و ... ورود داشته باشد تا بتواند ارتباط بهتری با جوانان و جذب آنان داشته باشد، مبلغ با مجهز شدن به علوم و فنون روز می‌تواند گام‌های مؤثرتری در امر تبلیغ بردارد.

انتهای پیام
captcha