گفت‌وگوی ایکنا با یک زوج قرآنی/ مهمترین معیار انتخاب همسر
کد خبر: 3911866
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸

گفت‌وگوی ایکنا با یک زوج قرآنی/ مهمترین معیار انتخاب همسر

قرآن کریم برای زندگی زوجین توصیه‌های ارزشمند فراوانی دارد که زن و مرد با رعایت این توصیه‌ها پایه‌های یک زندگی آرام و موفق را با کمک یکدیگر بنا می‌نهند و در صورت بروز فراز و فرودهای زندگی، با توسل به مبانی نورانی قرآن راه حل لازم را پیدا می‌کنند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، بر اساس آيه شریفه «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً» که خداوند در آن فرموده است انسان بايد با ازدواج به سه رکن آرامش، مودت و محبت برسد، اولين فلسفه ازدواج رسیدن به آرامش است و بالاترین آرامش در سایه انس زوجین با قرآن کریم و مبانی آن شکل می‌گیرد، چرا که قرآن کریم کلام خداوند است.

به بهانه فرارسیدن اول ذی‌الحجه مصادف با سالروز ازدواج مبارک حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س)، به سراغ آقای موسوی و خانم مولوی، زوج قرآنی وردنجانی رفتیم که زندگی مشترک را در سایه‌سار لطف الهی، مبانی نورانی قرآن کریم و توسل اهل‌بیت(ع) با آرامش سپری می‌کنند. گفت‌و‌گوی ایکنا با این زوج قرآنی را با هم می‌خوانیم.

سید داوود موسوی وردنجانی، قاری، مؤذن و مربی قرآن کریم دارنده کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به فعالیت ۳۰ ساله خود در زمینه قرائت قرآن، اظهار کرد: از ۱۵ سالگی به صورت جدی به فعالیت‌های قرآنی روی آوردم و رتبه‌های برتر استانی و دانشگاهی فراوانی در زمینه قرائت قرآن کسب کرده‌ام، اغلب با سبک تلاوت استاد مصطفی اسماعیل به قرائت قرآن می‌پردازم.

وی با تاکید بر اینکه کتاب آسمانی قرآن برای تمام فعالیت‌های انسان برنامه دارد، افزود: این کتاب زندگی انسان را از مشغولیات روزمره جدا و به سمت خدا و پیامبر(ص) و ائمه‌معصومین(ع) سوق می‌دهد. قرآن تمام صفات بایسته انسانی را برای داشتن یک زندگی سالم و الهی به انسان می‌آموزد، راه را از بیراهه نشان می‌دهد، زنگار دل را پاک و نور الهی و معنویت را در دل ایجاد می‌کند.

موسوی تاکید کرد: قرآن برای زندگی زوجین نیز توصیه‌های ارزشمند فراوانی دارد که زن و مرد با رعایت این توصیه‌ها پایه‌های یک زندگی آرام و موفق را با کمک یکدیگر بنا می‌نهند و در صورت بروز فراز و فرودهای زندگی، با توسل به مبانی نورانی قرآن راه حل لازم را پیدا می‌کنند.

معیارهای ازدواج در گذشته و امروز

این فعال قرآنی استان در پاسخ به این پرسش که معیارهای شما برای ازدواج چه بود؟ گفت: در گذشته معیارهایی مانند دینداری، اصالت خانوادگی، اخلاق و ایمان مد نظر خانواده‌ها و دختران و پسران بود، زن و مرد برای داشتن زندگی موفق باید از حیث فکری و فرهنگی نزدیک باشند، همچنان که در گذشته ازدواج‌ها به‌صورت خویشاوندی بود. امروزه می‌بینیم که معیارها تغییر کرده است و هنر افراد آن است که معیار انتخاب هر چه باشد بتوانند در کنار هم به اهداف قرآنی ازدواج یعنی مودت و آرامش پایدار دست یابند.

موسوی بالا رفتن سن ازدواج و آمار طلاق را محصول مستقیم نگرش‌های دور از قرآن دانست و ادامه داد: در کنار مشکلات فراوان و بغرنج اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که امروزه گریبانگیر جامعه و سد بزرگ ازدواج شده است، دور ماندن از مبانی وحیانی قرآن کریم عامل مهم دیگری است که جوانان را از ازدواج یا دوام در زندگی مشترک دور و دورتر کرده است. درواقع ذهن‌ها و دل‌ها کمتر با آموزه‌های قرآن در جهت پیاده‌سازی سبک زندگی اسلامی در زندگی مشترک، مانوس است.

ضرورت ترویج ازدواج آسان

این قاری قرآن کریم در خصوص ضرورت ترویج ازدواج آسان در شرایط کنونی، بیان کرد: امروزه به دلیل تفکراتی مانند تجمل‌گرایی، توقعات بیجا، چشم و هم چشمی و ...، ازدواج به امری پیچیده و دست نیافتنی مبدل شده حال آنکه در سایه توکل به خدا، ایمان به مبانی قرآن و دین این تفکرات خودبخود از میان می‌رود و بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

موسوی گفت: در گذشته شاهد بودیم که ازدواج‌ها آسان بود و خانواده‌ها توقعی از یکدیگر نداشتند و امروز نیز با توجه به شمار بالای جوانان در سن ازدواج این فرهنگ باید گسترش یابد تا جامعه از ناهنجاری‌های مربوط به کمرنگ شدن یا فقدان حجاب و عفاف کمتر آسیب ببیند.

وی به تلاش و هجمه‌های فرهنگی دشمن از طرق گوناگون برای آسیب به جوانان اشاره و تاکید کرد: دشمن تلاش می‌کند هویت ناب ایرانی اسلامی را از جوانان سلب کند لذا خانواده‌ها و متولیان فرهنگی باید وظایف خود را برای مصون نگه داشتن جوانان به‌خوبی انجام دهند.

وی با اشاره به نقش خانواده در نهادینه ساختن تفکر و رویه قرآنی در زندگی فرزندان، بیان کرد: پدر و مادر با تلاوت مکرر قرآن در خانه، سوق دادن فرزندان به جلسات، محافل و کلاس‌های قرآنی و تشویق آنان به حفظ قرآن و نیز تدبر در آیات می‌توانند در جهت قرآنی بار آمدن و بیمه شدن فرزندان گام بردارند.

گفت‌وگوی ایکنا با زوج قرآنی/ قرآنی بودن؛ معیار انتخاب همسر

قرآنی بودن؛ معیار انتخاب همسر

در ادامه گزارش، مریم مولوی، کارشناس علوم تربیتی، حافظ و قاری قرآن کریم که در زمینه تفسیر قرآن به فعالیت مشغول است، اظهار کرد: معیار بنده برای انتخاب همسرم قرآنی بودن وی بود چرا که به عنوان قاری و موذن کاملا شناخته شده بود و همین معیار برای من کافی بود، کسی که توفیق خدمت واقعی به قرآن را دارد قطعا آموزه‌های این کتاب آسمانی را در تمام زوایای زندگی خود ساری و جاری ساخته و متخلق به اخلاق قرآنی است.

مولوی ادامه داد: انس با قرآن تمام فعالیت‌های فرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و و وقتی زوجی با قرآن انس می‌گیرند و سبک زندگی اسلامی را انتخاب می‌کنند، قطعا با نگاه قرآنی بسیاری از مشکلاتشان در زندگی حل می‌شود. بسیاری از صفات و اخلاق حسنه که در قرآن سفارش شده است در زندگی مشترک بنای یک زندگی آرام و موفق را شکل می‌دهند و زوجین اگر این صفات را در خود تمرین و در زندگی مشترک پیاده کنند از آفت‌های گوناگون در امان خواهند ماند.

قرآن؛ فصل‌الخطاب زندگی مشترک

وی با تاکید بر اینکه ما در زندگی مشترک خود قرآن و احادیث را فصل‌الخطاب راه خود قرار داده‌ایم‌، تصریح کرد: بر اساس آیه شریفه «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا»، جزء به جزء و حرف به حرف قرآن سبب رشد و جلای دل مومن می‌شود و خدمت به قرآن خیر و برکت دنیوی و اخروی را به دنبال دارد و کسانی که از این نعمت الهی محروم باشند قطعا خسارت می‌بینند.

این قرآنی فعال استان بیان کرد: اگرچه قرآن در نزد خانواده‌ها دارای تقدس و احترام است اما اگر جوانان آن‌را به‌صورت کاربردی چراغ راه خود در زندگی قرار دهند و به قرآن تنها برای توسل در مواردی مانند استخاره یا سرسفره عقد اکتفا نکنند، قطعا زندگی خود را بیمه خواهند کرد.

مولوی ضرورت کار فرهنگی و تبلیغی در این راستا را یادآور شد و گفت: مبلغان، قرآنیان، متولیان و دلسوزان فرهنگی و دینی باید گام‌های هدفدار و همسو در این راستا بردارند و هر فردی سهمی در این زمینه ایفا کند تا شاهد تعالی جایگاه قرآن در میان خانواده‌ها و در اموری مانند روابط همسران، تربیت فرزند و ... باشیم.

تربیت فرزندان در سایه‌سار قرآن

وی با اشاره به تلاش خود و همسرش در تربیت دینی دو فرزندشان، بیان کرد: برای اینکه فرزندانمان از آسیب‌های جامعه در امان باشند، جز در موارد نیاز کمتر سراغ حوزه‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی و تلفن همراه می‌رویم و وقت فرزندانم را با تلاوت قرآن در خانه، تشویق آنان به حفظ قرآن و پرداختن به تفسیر و احکام و اهتمام برای نماز پر می‌کنیم.

موسوی در پاسخ به این پرسش که بهترین خاطره شما و همسرتان در طی ۲۰ سال زندگی مشترک چیست؟ بیان کرد: سفر دو سال پیشمان به کربلای معلی و تشرف به حرم نورانی حضرت سیدالشهدا(ع) لحظه سال تحویل، بهترین خاطره ما است.

این بانوی قرآنی در پایان با استناد به سخنی از مقام معظم رهبری، گفت: ایشان معتقدند که زنان نیمی از جمعیت را به قرآن متمایل می‌کنند، اگر زنان با قرآن مانوس باشند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد چرا که زنان انسان‌های نسل بعد را در دامان خود پرورش می‌دهند و در تربیت فرزندان تاثیر بسزایی دارند.

انتهای پیام
captcha