وزارت علوم پاسخگوی سلایق مختلف است
کد خبر: 3912281
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲

وزارت علوم پاسخگوی سلایق مختلف است

رئیس دانشگاه کوثر بجنورد با بیان اینکه وزارت علوم که متولی آموزش عالی در کشور است باید پاسخگوی همه اقشار با سلایق مختلف باشد اظهار کرد: تحقیقات نشان داده که دانشگاه‌های تک جنسیتی ایران با استقبال رو به رو شده و از دانشگاه‌های موفق هستند.

دانشگاه‌های تک جنسیتی از مطالبات مردمی استعلیرضا حسینی، رئیس دانشگاه کوثر بجنورد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به اینکه تأسیس دانشگاه‌های تک جنسیتی یکی از طرح‌های آموزش عالی رایج در تمام دنیا است، اظهار کرد: شروع به کار دانشگاه‌های تک جنسیتی از قرن 19 میلادی بوده است و تا سال 2011 حدود 200 دانشگاه تک جنسیتی در دنیا فعال بوده‌اند.

وی ادامه داد: این امر نشان می‌دهد نه تنها در ایران بلکه در نقاط دیگر جهان خانواده‌ها علاقه‌مند هستند که فرزندانشان در این دانشگاهها تحصیل کنند. به عنوان مثال در ژاپن 70، آمریکا 60 و انگلیس 20 دانشگاه وجود دارد و این گسترش دانشگاه‌های تک جنسیتی دایره انتخاب داوطلب را گسترش می‌دهد چون باعث می‌شود اگر به هر دلیلی نتواند برای تحصیل به شهر دیگری برود امکان انتخاب بیشتری پیش روی داشته باشد.

حسینی با بیان اینکه دانشگاه‌های تک جنسیتی با رعایت حقوق شهروندی حق انتخاب آزاد برای دانشجویان و خانواده‌ها را فراهم آورده است، اضافه کرد:  بافت فرهنگی، مذهبی و قومیتی در اقبال نسبت به راه‌اندازی دانشگاه تک جنسیتی نقش بسیار زیادی دارد.

وی با تأکید بر اینکه وزارت علوم که متولی آموزش عالی در کشور است باید پاسخگوی همه اقشار با سلایق مختلف باشد اظهار کرد: تحقیقات نشان داده که دانشگاه‌های تک جنسیتی ایران با استقبال رو به رو شده و از دانشگاه‌های موفق هستند. در اقصی نقاط جهان دانشگاه‌های تک جنسیتی طرافداران خودش را دارد و کشورهایی از جمله نیوزلند، نیجریه، پاکستان، سوئد، انگلستان، بنگلادش، هندوستان، کانادا، ایرلند، کشورهای خاورمیانه و ایالت متحده آمریکا کشورهایی هستند که دانشگاه‌های تک جنسیتی در آن دانشجو می‌پذیرد.

حسینی با بیان اینکه اولین دانشگاه تک جنسیتی در ایران دانشگاه الزهرا است که در سال 1343 تاسیس شده است، افزود: دانشگاه کوثر در بجنورد از لحاظ تعداد دانشجو دومین دانشگاه تک جنسیتی در شمالی شرق کشور است.

وی با تأکید براینکه دانشگاه کوثر مأموریت‌گرا می‌شود، تصریح کرد: در راستای سند آمایش وزارت علوم، دانشگاه کوثر رسالت محور و مأموریت‌گرا شده و بر این اساس با حفظ رشته‌های قبل، مأموریت این دانشگاه علوم انسانی تعریف شده است. دانشگاه کوثر در سند آمایش سرزمینی به عنوان یک دانشگاه مستقل تعریف شده است و این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه در شمال شرق کشور پس از دانشگاه الزهرا دارای بیشترین دانشجوی دختر در کشور است و به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه آموزش عالی در استان در حال فعالیت است و وزارت علوم و سایر مراجع ذیربط حمایت و توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های این دانشگاه دارند.

حسینی با بیان اینکه دانشگاه کوثر بجنورد با قوت به فعالیت‌های علمی، آموزشی و فرهنگی خود درخراسان شمالی ادامه می دهد، افزود: خوشبختانه دانشگاه کوثر بجنورد به واسطه برخورداری از ظرفیت خوبی در حوزه دانشجویی، اساتید و کارکنان در سطح کشور در جشنواره‌های مطرح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم بسیاری شده است.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۸ - ۹۷ دانشگاه کوثر بجنورد، در رتبه‌بندی جدید پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ، رتبه نخست را در بین دانشگاه‌های خراسان شمالی به دست آورد، گفت: این مرکز آموزش عالی، به عنوان تنها مرکز تک جنسیتی آموزش عالی شرق کشور، در بین دانشگاه‌های کشور نیز رتبه ۴۲ را کسب کرد که در مقایسه با رتبه‌بندی پیشین این پایگاه استنادی، که ۶۷ بود، ۲۵ رتبه ارتقا یافته بود.

حسینی ادامه داد: هم اکنون حدود دو هزار و ۷۰۰ دانشجوی دختر در سه دانشکده علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی دانشگاه کوثر بجنورد با داشتن ۵۴ استاد و عضو هیات علمی مشغول به تحصیل و فعالیت هستند.

وی با اشاره به وجود ۲۱ رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه کوثر بجنورد، گفت: رشته‌های این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد شامل «زبان و ادبیات فارسی»  و «زبان و ادبیات عربی گرایش ادبیات روایی» است. دانشگاه کوثر بجنورد، با توجه به اسناد بالا دستی سال ۹۱ با هفت رشته و جذب ۲۵۰ دانشجو فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد و اکنون رتبه دوم دانشجو را در بین دانشگاه‌های تک جنسیتی کشور دارد. درطرح ساماندهی مراکز آموزش عالی هیچ مرکز دانشگاهی دولتی منحل نمی شود بلکه هدف از اجرای طرح آمایش آموزش عالی، پرهیز از موازی کاری و ماموریت گرا شدن فعالیت‌های مراکز دانشگاهی در هر منطقه است.

دانشگاه کوثر بجنورد منحل نمی‌شود

احمد محقر، رئیس دانشگاه بجنورد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، در رابطه با منحل شدن دانشگاه کوثر، بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 94 سند ملی آمایش آموزش عالی را مصوب کرده است که براساس آن مراکز آموزش عالی کوچک ساماندهی می‌شوند.

وی ادامه داد: در سال 96 دستورالعمل‌های لازم  برای مراکز تحت  ساماندهی ابلاغ  شده که محور عمده آن پرهیز از موازی کاری مراکز آموزش عالی است. در این راستا دانشگاه‌های معین استان‌ها وظیفه هماهنگی و نظارت بر پرهیز از موازی کاری مراکز آموزش عالی را برعهده دارند.

محقر یادآورشد: در خراسان شمالی چهار دانشگاه و مرکز آموزش عالی دولتی شامل دانشگاه بجنورد، دانشگاه دخترانه کوثر، مجتمع آموزش عالی کشاورزی شیروان و مجتمع فنی و مهندسی اسفراین تحت نظارت هیأت امنای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خراسان شمالی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون طرح اجرایی ساماندهی مراکز آموزش عالی استان به صورت رسمی ابلاغ نشده است، یادآورشد: در طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی هیچ مرکزی تعطیل یا منحل نخواهد شد بلکه با پرهیز از موازی کاری در حوزه ماموریت خود فعالیت خواهند شد.

محقر ضمن رد شایعه تعطیلی دانشگاه کوثر بجنورد، تأکید کرد: این دانشگاه همچون گذشته با هویت تک جنسیتی خود فعالیت خواهد داشت و هرگونه اقدامی در زمینه ساماندهی نیز با هماهنگی مقامات استانی و مسئولان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ذیربط خواهد بود.

انتهای پیام
captcha