ائمه جمعه شهر یزد از بدو انقلاب تاکنون
کد خبر: 3912528
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰

ائمه جمعه شهر یزد از بدو انقلاب تاکنون

اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ۵ مرداد ۱۳۵۸ به امامت مرحوم آیت‏‌اللّه طالقانی در دانشگاه تهران برگزار و به دنبال آن در مراکز استان‌ها و همچنین اولین نماز جمعه در یزد ۱۲ مردادماه به امامت شهید صدوقی برگزار شد.

ائمه جمعه شهر یزد از بدو انقلاب تاکنوناولين نماز جمعه پس از پيروزی انقلاب اسلامی جمعه، 5 مرداد 1358 برابر با سوم ماه مبارک رمضان 1399 به امامت مرحوم آيت‏‌اللّه سيدمحمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد و این عمل عبادی به‌ دنبال آن در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور و همچنین استان یزد برپا شد، به نحوی که اولین نماز جمعه در یزد 12 مردادماه به امامت شهید صدوقی برگزار شد. از بدو انقلاب تاکنون نماز جمعه از سوی آیات عظام شهید محمد صدوقی، مرحوم سیدروح‌الله خاتمی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی صدوقی با شکوه و عظمت خاصی برگزار شده و اکنون نیز از سوی آیت‌الله محمدرضا ناصری در حال برگزاری است. به همین مناسبت ایکنا یزد، به معرفی این ائمه جمعه پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

از محراب شهادت به عرش اعلی

شهید محمد صدوقی در روز هشتم صفر سال 1327 در یزد به دنیا آمد. وی از نسل شیخ صدوق است، پدرش ملاابوطالب و جد دوم او علامه ملامحمد مهدی کرمانشاهی بود که بر اثر درگیری با فتحعلی شاه قاجار به یزد تبعید شد. این شهید والامقام در 7 سالگی، پدر و در 9 سالگی مادرش را از دست داد و پسرعمویش، ملا محمد کرمانشاهی سرپرستی او را برعهده گرفت که بعدها صدوقی داماد وی شد. تحصیلات علوم دینی را در مدرسه عبدالرحیم‌خان یزد آغاز کرد و در سن 21 سالگی برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت، اما پس از مدت کوتاهی به دلیل کمبود امکانات و سرمای بی‌سابقه اصفهان، به یزد بازگشت و یک‌سال بعد در سال 1349 به قم مهاجرت کرد و به تحصیل و بعد از آن تدریس در این شهر پرداخت.

وی در سال 1342 از حامیان امام خمینی(ره) بود و پس از پیروزی انقلاب، نماینده مردم یزد در مجلس خبرگان قانون اساسی و امام جمعه این شهر شد. در تاریخ دهم رمضان 1402 هجری قمری و روز جمعه یازدهم تیرماه 1361 هجری شمسی یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق در عملیاتی انتحاری، پس از اقامه نماز جمعه به او نزدیک شد و در حمله انتحاری آیت‌الله صدوقی را به شهادت رساند.

یک عمر مبارزه با تحجر 

سیدروح‌الله خاتمی روحانی و فقیه شیعه، مؤسس مدرسه علمیه اردکان و نمایندهٔ امام خمینی(ره) در استان یزد و امام جمعه شهر یزد بود. وی شامگاه دوشنبه ششم آبان 1285 در اردکان دیده به جهان گشود. پدر و مادرش از خانواده‌ای روحانی بودند و با همنشینی پدر و مادر خود توانست فارسی و عربی را به خوبی بیاموزد و از سیزده سالگی نیز به عنوان طلبه به آموختن علوم دینی در زادگاه خود تحت نظر پدر پرداخت.

سیدروح‌الله خاتمی تحصیلات تکمیلی خود را در حوزه علمیه اصفهان به سرانجام رسانید و از سید محمد فشارکی اجازهٔ اجتهاد گرفت. وی در اردکان، به فعالیت‌های مذهبی و سیاسی در مخالفت با حکومت رضاشاه پرداخت و در کنار آن، هیچگاه از مبارزه با تحجر و مقدس‌مآبی غافل نشد و تا پیروزی انقلاب در کنار مردم و با مردم در کلیه صحنه‌های انقلاب حضور فعال داشت و پس از پیروزی انقلاب با نظر حضرت امام به عنوان امام جمعه اردکان مشغول خدمت شد، اما در سال 1361 با شهادت آیت‌الله صدوقی، امام خمینی (ره) طی حکمی ایشان را به عنوان نماینده ولی فقیه در استان یزد و امام جمعه این شهر منصوب کردند.

آیت‌الله سیدروح الله خاتمی سرانجام پس از عمری مجاهدت در پنجم آبان ماه 1367 شمسی در بیمارستان شهدای تجریش تهران به لقاءالله پیوست. از ایشان دو اثر، «روزه‌ راستین» شرح دعای روزهای ماه مبارک رمضان و «آینه‌ مکارم» شرح دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) به چاپ رسیده است. همچنین چند کتاب درباره‌ احوال و آثار وی از جمله «یادنامه‌ خاتمی» به قلم محمدتقی فاضل میبدی منتشر شده و آخرین این آثار کتابی با عنوان «تندیس دینداری و فرزانگی» است.

در بخشی از پیام امام خمینی(ره) که مناسبت درگذشت این عالم ربانی صادر شد آمده: «اسلام و ایران یکی از پرفروغ‌ترین چهره‌های تقوا، خلوص و ایمان خود را از دست داد. برادر عزیزم آقای خاتمی زنده دل، چهره تابناک مبارزات خستگی ناپذیر روحانیت روشن ضمیر، در دهه‌های اخیر این مرز و بوم بود. او روشنفکری متدین و مجتهدی بزرگوار و از خوبان امینی بود که اگر نتوان گفت بی نظیر، مسلماً کم نظیر بود. او با گوشت و پوست خود، مبارزه را می‌فهمید و سختی‌های آن را چون شربتی گوارا می‌نوشید. او یار و پناه محرومان بود. او یک عمر با تحجر و واپس‌گرایی جنگید و یکی از طرفداران بی بدیل اسلام ناب محمدی(ص) در عصر فریب و خودپرستی بود. او پاک زیست و پاک مرد و پاک در جوار رحمت رَبـّش آرمید».

عروج در سالگرد پدر

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی صدوقی از سال 1367 پس از درگذشت سیدروح‌الله خاتمی تا پایان عمر نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه شهر یزد بود. وی زاده 24 مرداد 1328 فرزند شهید محمد صدوقی، نواده میرزا ابوطالب کرمانشاهی، متولد عباس‌آباد قم، سلسله نسبش به شیخ صدوق می‌رسد. پدرش محمد صدوقی از عالمان دینی برجسته قم و یزد، قبل از سیدروح‌الله خاتمی نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد بود.

او در کودکی به همراه پدر به یزد آمد و دوره ابتدایی را در دبستان ادب گذراند. سپس به توصیه پدر به تحصیل علوم دینی پرداخت و بخشی از مقدمات را در مدرسه عبدالرحیم خان نزد استادانی چون غلامحسین ابویی نجف آبادی آموخت. آن گاه رهسپار حوزه علمیه قم شد و مقدمات را در مدرسه حقانی گذراند.

صدوقی با آغاز نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در کنار پدرش آیت‌الله محمد صدوقی به فعالیت‌های سیاسی پرداخت و برای یاری دادن به پدرش و رسیدگی به امور دینی و جهت آگاه‌سازی مردم به شهرهای مختلف کشور سفر کرد. همچنین در زمان اقامت امام خمینی(ره) در پاریس به فرانسه رفت و مدت سه ماه به فعالیت پرداخت و در 12 بهمن 1357 به همراه امام به ایران بازگشت.

وی پس از درگذشت آیت‌الله روح‌الله خاتمی در 13 آبان 1367 از سوی امام خمینی(ره) به نمایندگی ولی فقیه در استان و امامت جمعه یزد منصوب شد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی صدوقی روز شنبه 11 تیر 1390 در بیست و نهمین سالروز درگذشت پدرش محمد صدوقی، درگذشت.

یار دیرین امام و انقلاب

آیت‌الله محمدرضا ناصری، زاده 1323 در یزد، نماینده ولی‌فقیه در استان یزد و امام جمعه کنونی شهر یزد و امام جمعه سابق شهرکرد است. وی پیش از پیروزی انقلاب ایران و در سال اولی که امام خمینی (ره) در نجف تبعید بود، به نجف رفت و به زندگی در کنار وی پرداخت و در درس‌های ایشان شرکت کرد. وی در طول سال‌های تبعید همراه امام خمینی (ره) و همچنین تا زمان انقلاب در کنار ایشان بود.

در سال 41 و 42 پس از مرحوم آیت‌الله بروجردی و تثبیت مرجعیت حضرت امام خمینی(ره) و مسئله انجمن‌های ایالتی و ولایتی وارد صحنه انقلاب شد و نخستین اعلامیه‌های آن زمان را همراه دوستانش به در و دیوار تهران می‌چسبانید. در اکثر ‌مسائل مربوط به انقلاب حضور یافته و حتی در شب حمله عمال ستم‌شاهی به فیضیه در منزل حضرت امام(ره) حضور داشت. پس از دستگیری امام(ره) جلسات را محرمانه برگزار و در همان جلسات به همراه دیگر انقلابیون جمعیت مؤتلفه را پایه‌گذاری کرد‌. در سال 49 که مسئله جشن‌های 2500 ساله پیش آمد، مسئولیت توزیع 40 هزار اعلامیه امام(ره) در بین حجاج بیت‌الله الحرام را حجت الاسلام والمسلمین ناصری برعهده می‌گیرد. وی پس از گذراندن اعلامیه‌ها از مرز سه کشور عراق، کویت و عربستان سعودی، آنان را با موفقیت در بین حجاج توزیع کرد‌ امّا به دلیل حضور 6 هزار ساواکی در بین حجاج، در صحرای منا دستگیر می‌شود و به پلیس سعودی تحویل داده می‌شو‌د و دو سال و اندی را در زندان‌های عربستان سپری می‌کند. به نحوی که همه گمان می‌کردند، وی را به شهادت رسانده‌اند و حضرت امام(ره) نیز در یکی از سخنرانی‌هایشان به این مسئله اشاره کردند.

وی در اوایل انقلاب عهده‌دار دادستانی یزد و بعد از آن به حکم امام(ره) به مدت 25 سال، نماینده ولی‌فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد بود که با درگذشت محمدعلی صدوقی، امام جمعه سابق یزد از سوی رهبر معظم انقلاب در مرداد 1390 به عنوان نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه یزد منصوب شد.

انتهای پیام
captcha