روایات نقصان عقل زن، متواتر نیست / نظر آیت‌الله خویی در مورد مرجعیت زنان
کد خبر: 3917684
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
حجت‌الاسلام سجادی امین:

روایات نقصان عقل زن، متواتر نیست / نظر آیت‌الله خویی در مورد مرجعیت زنان

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده با تأکید بر اینکه روایات نقصان زنان، به حد متواتر نیست، اما می‌تواند استفاضه باشد، به تشریح دیدگاه آیت‌الله خویی در مورد مقام افتا و مرجعیت برای زنان پرداخت.

روایات نقصان زن،متواتر نیست/ نظر آیت‌الله خویی در مورد مرجعیت زنانبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی سجادی‌امین، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده، امروز، 29 مردادماه در نشست نقد کتاب زنان، افتا و مرجعیت، گفت: آیت‌الله خویی همه ادله ناظر به عدم حجیت فتوا و مرجعیت زن را نقد کرده و فرموده دلیلی نداریم که زن نتواند به مقام مرجعیت و افتا برسد.
 
وی افزود: تشتت در کلمات فقها که میان شئون افتا و شئون ولایی مرد وجود دارد، مشخص نیست که چه چیزی را نفی و چه چیزی را اثبات می‌کنند، حتی در تعابیر خویی هم گفته شده است تنها دلیل مانع برای افتا و مرجعیت زن، مذاق شارع است، زیرا مدیریت و خود را در معرض نامحرم قرار دادن با مذاق شارع سازگار نیست.
 
سجادی‌امین اضافه کرد: بنده در این کتاب(زنان، افتا و مرجعیت) به بحث مذاق شارع پرداخته‌ام، زیرا ممکن است هر کسی برداشتی از این موضوع داشته باشد و راه به دست آوردن مذاق شارع را نیز از جمله از راه اولویت و ... ذکر کرده‌ام. البته عمده دلایلی که برای ناسازگاری با مذاق شارع بیان می‌شود، توصیه به زنان برای عدم حضور در نماز جمعه، عدم گفت‌و‌گو با نامحرم، وجوب حفظ چشم و چشم‌پوشی از نامحرم، نکوهش اختلاط زن و مرد و ... است.
 
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه بنده معتقدم که از این موضوعات یعنی صرفا احکام، مذاق شارع به دست نمی‌آید، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم مذاق شارع را به دست بیاوریم، باید طیف گسترده‌ای از روایات دیگر را هم ببینیم که بر حضور زنان تأکید دارد مانند دفاع از ولایت، امر به معروف و ... حضور در بیعت و ...؛ لذا از آیات و روایات به دست نمی‌آید که زن صرفاً باید امور بیتیه را انجام دهد.
 
سجادی‌امین تصریح کرد: در بحث افتا و مرجعیت هم اگر اعلمیت و وجوب کفایی ملاک باشد، در اینجا نمی‌توانیم زنان را منع کنیم؛ در جنگ‌هایی که امام علی(ع) داشتند، زنانی سوار اسب شده و برای تشجیع سپاه امام به میدان می‌رفتند و اشعاری می‌سرودند تا سپاهیان برای جنگ برانگیخته شوند، لذا معاویه وقتی جنگ تمام شد، آنان را توبیخ کرد.
 
این پژوهشگر و نویسنده همچنین در مورد ارتباط مرجعیت زنان و برخی محدودیت‌ها، بیان کرد: بین افتا و خروج از منزل و مواجهه با نامحرم، ملازمه نیست؛ مگر مراجع تقلید مرد چه مقدار از مقلدان خود یا زنان را می‌بینند که فقهای زن بخواهند برایشان اتفاق بیفتد، ضمن اینکه فضای مجازی فرصتی فراهم کرده است که بسیاری از این امور، وضعیت متفاوتی یافته است، بنابراین دلیلی برای منع افتا به خاطر محدودیت حضور اجتماعی یا اذن شوهر وجود ندارد.
 
سجادی‌امین با طرح این سؤال که آیا ولایت برای زنان ثابت است یا خیر؟ تصریح کرد: اینکه انسان بر بدن ولایت تام دارد یا امانت در دست اوست؛ خیلی‌ها بدن را امانت می‌دانند، لذا هرنوع تصرفی نمی‌توانیم بکنیم؛ یکی از مباحث سقط جنین هم بحث سلطه زن بر بدن است و اینکه آیا با اثبات این سلطه، زن حق سقط در مرحله قبل جنینی دارد؟
 
وی با بیان اینکه قدر مسلم آن است که فتوای مرد حجت است، ولی آیا فتوای زن هم حجیت دارد؟ به بحث روایات نقصان زن اشاره و اظهار کرد: تعداد روایات در این زمینه زیاد است و به همین دلیل شاید نتوان گفت که همه این روایات کذب و افترا و جعلی است و از مجموع آنها استفاضه اجمالی در حد غیرتواتر قابل نسبت است؛ البته مسائلی مانند این موضوع که در حوزه عمل نیست، در اصل نسبت دادن به معصوم قابل بحث است.
انتهای پیام
captcha