به گزارش ایکنا، در مرداد سال جاری تازههای بسیاری منتشر شده است که در گزارش پیش رو به تازههایی از حوزه نشر قرآنی و دینی میپردازیم. طی این ماه آثار مهمی همچون «تفسیر امامیه در پژوهشهای خاورشناسان»، «تأملی در نهضت عاشورا»، «سلوک در مکتب سلیمانی» و «خاتمیت در قرآن با رویکرد پاسخ به شبهات» منتشر شده و در ادامه به معرفی گزیدهای از این آثار پرداختهایم:
کتاب «تنوع و تمدن در اندیشه اسلامی» تألیف حجتالاسلام حبیب الله بابایی به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است. آنچه در این پژوهش و در توجه به مسئله تنوع و تکثر در فرآیند تمدنی مسلمانی مورد توجه قرار گرفته، تحلیلی است در باب تضادهای ممکن بین وحدت دینی و کثرت تمدنی. کتاب تنوع و تمدن در اندیشه اسلامی در پاسخی الهیاتی به مسئله تنوع انسانی در تمدن اسلامی شکل گرفته است. پیشنهاد تمدنی مؤلف در این کتاب، تفکیک کثرات انسانی و الهی (در برابر کثرات غیرانسانی و غیراخلاقی) از کثرات عرفی و دنیوی است. در این نگاه توحید تحقق یافته در تمدن اسلامی، نه از رهگذر حذف کثرت و تکثر، بلکه از مسیر تراکم کثرات الهی و انسانی حاصل میشود. اساساً بدون تکثیر کثرات الهی و ایجاد انباشتی از طرق انسانی و سبل الهی، راههای بزرگ تمدنی هموار نمیشود و بدون راههای کلان الهی و انسانی، صراط تمدنی در جامعه مسلمانان تجلی نمییابد.
کتاب «جستارهای نظری در اسلام تمدنی» حاصل مجموعه مقالاتی است که طی ۴ سال گذشته به اهتمام گروه مطالعات تمدنی در مجله نقد و نظر منتشر شد و افقهای تازهای را در رویکرد الهیاتی به موضوع «تمدن» و «تمدن اسلامی» بازگشود. در این کتاب، ۲۱ مقاله توسط ۱۷ نفر از محققان «تمدن» مباحثه و نوشته شده و در یک فرایند جمعی و بینرشتهای، مسئلههای جدیدی در نسبت بین اسلام و تمدن، مبانی اسلامی تمدن، ظرفیتهای تمدنیِ علوم اسلامی، و نظریات تمدنی اندیشمندان مسلمان مطرح شده است.
«اسلام تمدنی» به معنای اسلامی از تمدن و به مبانی اسلامی تمدن و همچنین به امکان تمدن سازی از منظر اسلام میپردازد؛ همین طور اسلام تمدنی به خوانش تمدنی از اندیشههای اجتماعی مسلمانان همچون نظریات فرهنگی و تمدنی مالک بن نبی، حضرت آیت الله سیدعلی خامنهای، سعید نورسی، سید حسین نصر به فهمی تمدنی از علوم اسلامی (مانند ظرفیتهای تمدنی علم کلام با علم عرفان در اسلام) به درکی تمدنی از آموزههای اسلامی (مانند عقل، عدل و علم در قرآن) و به تحلیلی تمدنی از تاریخ تحولات جوامع اسلامی و دورههای هفتگانه آن اشاره میکند. آنچه در این مجموعه مقالات با مشارکت جمعی از تمدنپژوهان شکل گرفته، درآمدی است بر چنین چشماندازی در مطالعات اسلامی از تمدن و مطالعات تمدنی از اسلام.
چاپ اول کتاب «تبیین ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی» که به کوشش عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشگاه و صادق اکبریاقدم، مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی جمع آوری شده است، به همت انتشارات این دانشگاه چاپ و منتشر شد. این کتاب، با توجه به نقش مسئولانه دانشگاه و همچنین راهبردی بودن بیانیه گام دوم انقلاب و ضرورت ورود دانشگاهها و مراکز پژوهشی در تبیین، انتشار و جریان سازی «بیانیه گام دوم انقلاب» با همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و در راستای شرح و تبیین «بیانیه گام دوم انقلاب» با تشکیل جلسات هم اندیشی و بهره گیری از نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه در قالبهای نوشتاری و گفتاری به تبیین ابعاد این بیانیه گام پرداخته است. نکته حائز اهمیت در این کتاب افق گشایی اجمالی از «بیانیه گام دوم انقلاب» است که توسط ۶۶ نفر از صاحبنظران و فرهیختگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در جنبههای مختلف فرهنگی، سیاسی، ارتباطاتی، اجتماعی، مدیریتی، اقتصادی، روان شناختی، تربیتی، حقوقی، فلسفی و زبان شناختی بررسی شده است.
کتاب قواعد فقه، بخش عمومی (سیاسی-اداری / حقوق شهروندی) اثر آیت الله سیدمصطفی محقق داماد، مجتهد، فقیه و حقوقدان و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به همت مرکز نشر علوم اسلامی منتشر شده است. منظور از بخش عمومی فقه مباحثی است از قبیل فقه سیاسی، فقه روابط و حقوق شهروندی و نیز فقه اداری. محقق داماد درباره این کتاب مینویسد: کتاب قواعد فقه بخش عمومی در این مجلد حاوی چند قاعده فقهی است که عبارتند از: قاعده نفی سبیل، قاعده رکون، قاعده الزام، قاعده طل (مسئولیت دولت در مقابل شهروندان)، قاعده وفای به عهد، و قاعده تقاص که این قواعد را فقه عمومی عنوان دادهایم. البته قواعد دیگری نیز وجود دارد که در آینده ارائه خواهد شد.
در کتاب «ذکر تکرار عهد الست است»، مؤلف در وهله نخست به تبیین تعریف و تفاوت ذکر، ورد و دعا بر اساس قرآن، روایان و آرای عارفان پرداخته است. سپس متن اصلی کتاب ذکر شده است که بیان واردات قلبی عارفی در غربت غربیه در باب «ذکر» است که ملهم میباشد از آیات قرآنی، روایات معصومین و تجربیات مینوی العاشق بابا با نثری مسجع که حال و هوای شطح ممدوح عرفانی را دارد. اعظم لطفی عضو هیئت علمی دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه تهران و و سرویش تریپاتی سرمست از هند به خاطر تشابه این متن عارفانه اسلامی با متون اوپانیشادهای هند که حاوی حکمت خالده است به ترجمه آن به زبان هندی و سانسکریت به منظور تعمیق و تسهیل گفتگوهای فلسفی و عرفانی بین ایران و هند مبادرت کردهاند.
اعظم لطفی استاد دانشگاه تهران علاوه بر ترجمه متن اصلی کتاب، فرهنگ توصیفی اصطلاحات عرفانی ذکر تکرار عهد الست و فرهنگ اشعار شاعران ایرانی «الست» گو را در این کتاب بیان کردهاند. فرهنگ واژگان بیش از 50 شاعر بنام ایرانی که از عهد الست در اشعار خود با دیدگاهای متفاوت شعری از آن بهرهمند شده اند برای فهم حقایق نفیس این رساله تحقیق شده است.
این کتاب گامی است مهم جهت گفتگوهای عرفانی-فلسفی آسیایی که متناظر است با شیفت سیاست خارجی ایران به سوی آسیا. سید سلمان صفوی، رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن از فیلسوفان حکمت خالده است که معتقد به تقدم و اصالت اندیشه عرفانی- فلسفی آسیایی دارد. محتوای این کتاب به خاطر وجوه مشترکی که با تعالیم حکیمانه اوپانیشادها دارد برای مطالعات تطبیقی بین تعالیم اوپانیشادها و تعالیم عرفان اسلامی از جهت علمی و آکادمیک مفید است. کتاب دارای نه فصل و ۱۶۴ صفحه است و از سوی انتشارات آکادمی مطالعات ایرانی لندن منتشر شده است.
کتاب «خدایان بدکردار: رسانهها، دین و فرهنگ شهرت» نوشته پیت وارد، با ترجمه احسان شاهقاسمی به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شده است. در فرهنگ شهرت، تمایز میان خود و امر الهی محو میشود. یکی از راههایی که این امر در گفتمان تجلی مییابد به وسیلۀ اقتباس استعارهها و زبان الهیاتی به منزلۀ بخشی از ساختار روایتهای شهرت است. پس، سلبریتیها به شمایل بدل میشوند؛ ستارهها را به عنوان اشخاصی آسمانی میشناسند؛ ستارهها نجاتدهنده هستند؛ آنها رستگاری مییابند و زندگی حرفهای نوینی را آغاز میکنند. این مضمونهای الهیاتی از منابع دینی وام گرفته شدهاند، اما از هر نقطه استعلایی جدا شدهاند. پس، ساختار الهیاتیِ عمدتاً مسیحی به جا میماند، اما به سمت الهیات خود به مثابه امری الهی حرکت میکند.
ولی همانطور که استعارهها و تشبیهات با سلبریتیها مفصلبندی میشوند، معنایی که آنها حمل میکنند هم شروع به تغییر و دگرگونی میکند. پس، مفهوم فرادین فقط تغییر یافتن یا تباهی دین در فرهنگ مردمپسند را توصیف نمیکند، بلکه در مورد شیوهای که استعارههای الهیاتی در گفتمان مردمپسند بازسازی و جازده میشوند هم دغدغه دارد. بحث به سادگی بر سر این نیست که به زبان دینی در مورد سلبریتیها صحبت میشود، بلکه، در این فرایند این استعارههای الهیاتی به صورت زیرکانهای دگرگون میشوند.
کتاب «لبخندی به معبر آسمان» شامل خاطراتی از شهید دینشعاری است که برادران و همرزمان او بیان کردهاند و گروه تحقیقاتی فتحالفتوح، آن را برای چاپ و انتشار به انتشارات شهید کاظمی سپرده است. این اثر در هفت فصل و ۲۴۰ صفحه منتشر شده و در انتهای آن، تصاویری از شهید دینشعاری دیده میشود. ویراستاری این کتاب با عالمه محمدی و زینب گلمحمدی بوده و طرح جلدش را مهدی مصطفوی اجرا کرده است. شهید حاج محسن دینشعاری اول مردادماه ۱۳۳۸ در تبریز به دنیا آمد و ۲۸ سال و ۱۵ روز بعد، در ۱۵ مردادماه ۱۳۶۶ مصادف با عید قربان در ارتفاعات دوپازا (سردشت) به شهادت رسید.
کتاب «تفسیر امامیه در پژوهشهای خاورشناسان» تألیف علی راد به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است. حق تفسیر قرآن، مؤلفه تمایز بخش تفسیر امامیه، باورمندی امامیه به تحریف قرآن، تطورات و چرخش هرمنوتیکی تفسیر امامیه، فقدان انسجام در تفسیر امامان شیعه از چالشهای مهم کلامی تفسیر امامیه است که در آثار خاورشناسان بازتابیده است. هر فصل از کتاب دارای دو جستار اشاره و ارزیابی است. در بخش اشاره به تقریر نظریه خاورشناسان درباره چالشها میپردازیم و در بخش ارزیابی، نظریهها را به توبه نقد و سنجش سپردیم.
نگارنده در حد امکان تلاش کرده است تا از نقد الهیاتی و موازی که سوگیرانه و ایدئولوژیک است، خودداری نماید و بر پایه اصول نقد علمی به ارزیابی دیدگاههای خاورشناسان بپردازد. برآیند کتاب بر این مهم تأکید دارد که توجه به تفسیر امامیه و مبانی کلامی مورد توجه جدی خاورشناسان است، اما به دلیل عدم احاطه بر اصول و مبانی تفسیر امامیه، آسیبهایی در مستندات، تحلیلها و استنتاج آنان مشهود است که این آسیب با شکلگیری جریان خودانتقادی در میان خاورشناسان و نقد علمی و منصفانه آثار آنان از سوی تفسیرپژوهان شیعی قابل ترمیم است.
با ویرایش و افزودههای جدید کتاب «تأملی در نهضت عاشورا» اثر حجت الاسلام رسول جعفریان استاد تاریخ دانشگاه تهران در ۷۱۹ صفحه توسط نشر علم منتشر شده است. جعفریان کتابچهای را هم که قبلاً درباره ملاآقا دربندی نوشته بود، در داخل همین کتاب منتشر کرده است. نویسنده در ابتدا منابع تاریخی مربوط به قیام عاشورا را معرفی کرده و سپس با نگاهی تاریخی، زمینههای قیام و گزارش قیام از آغاز تا شهادت امام(ع) و پیامدهای اجتماعی سیاسی آن را بازکرده است. در بخشهای بعدی کتاب، ضمن پرداختن به موضوع اربعین، به تحلیل اهداف قیام پرداخته و آثار قیام حسینی را بررسی میکند. جعفریان علاوه بر رویکرد توصیفی نسبت به قیام حسین(ع)، در بخشهای پایانی این کتاب رویکرد تحلیلی دارد و به چرایی قیام امام(ع) پرداخته است. در پایان کتاب نیز، نویسنده به بحث تحریفات عاشورا و علل آن پرداخته و کتاب «روضة الشهدا» ملاحسین کاشفی را مورد نقد و بررسی قرار داده است.
کتاب «سلوک در مکتب سلیمانی» اثر حجت الاسلام محمدجواد رودگر به همت مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. این اثر ارائه اصول و ریشههای اصلی سیر انفسی و تعالی وجودی انسانِ سائر الی الله و مسافر کویِ دوست است که در طول چهل سال سلوکِ توقفناپذیر فعال و نه منفعل، پویا و دینامیک نه ساکن و استاتیک آن هم در سایه شجره طیبه ولایت تداوم و تحقق داشت و مفاهیمی، چون هجرت و جهاد را قرین عمل صالح و اخلاص کرد و تفسیر عینی و نشانیهای بینشانان را در سبک سلوک فردی و اجتماعی نشانمان داد.
در این کتاب سلوک سلبی و ایجابی سردار پرافتخار، تمام ناشدنی، نامیرا و جاودانه امام خمینی و آیت الله خامنهای را در عینیت حیات طیبه متجلی میسازد، که چگونه انسان در پرتو معرفت، محبت، عبودیت، سرعت و سبقت توأم با مراقبت نفس میتواند فرشته صورت و فرشته سیرت شده و به تدریج پا را فراتر از فرشتگان گذاشته و روح ریحانی و رحمانی یابد.
کتاب «خاتمیت در قرآن با رویکرد پاسخ به شبهات» تألیف نفیسه ابوالحسنی به همت بوستان کتاب قم منتشر شده است. لزوم بسندگی و اختتام ارسال رُسُل از سوی حضرت احدیت افزون بر اعلان ختم نبوت، هدایتگر حقیقتطلبان به واقعیتی فاخر، یعنی حکمت و راز خاتمیت است؛ حکمتی که میتواند در کاملشدن معارف دین و ختمشدن مراتب شریعت، صیانت شریعت محمدیه (ص) از تحریف و بلوغ فکری بشر عصر رسالت تفسیر شود. خاتمیت همچون دیگر ارزشهای دینی از تحریف و شبهه در امان نبوده و پرسشهایی در این زمینه طرح شده است. اثر پیش رو طی هفت گفتار به پرسشها و شبهههای قرآنی مخالفان خاتمیت پاسخ میدهد.
کتاب «شمع بیت المال را خاموش کن» نام اثر جدید حسن قرایی است که با محوریت گزیده اشعار زندهیاد محمدرضا آقاسی جمعآوری و به همت انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شد. در تاریخ ادب فارسی، شاعران زیادی با عنوان «مردمی» قلمداد میشوند. ولی در دورهی معاصر، به ویژه بعد از مشروطه، که شعر اجتماعیتر میشود دیده نشده که صاحب نظران حوزه ادب فارسی در مورد شاعری این چنین بگویند و راجع به او این گونه روایت کنند؛ آقاسی را به سازمان تبلیغات مشهد دعوت کردیم. سالن اجتماعات آن جا 600 نفر بیشتر ظرفیت نداشت. با حضور آقاسی، آن سالن اجتماعات مملو از جمعیت میشود و سه طبقه پر میگردد. سازمان تبلیغات از مشتاقان شعر او تا آن جا که از ترس فروریختن ساختمان ۲ آتش نشانی را در جریان قرار میدهد.
از ویژگیهایی که در چشم انداز رنگین کمانی شعر آقاسی قابل درنگ است «اعتراض» است و «اعتراض»! اعتراض در چارچوبی عقلایی. اکثر اعتراضهای این شاعر دردمند، با روحیه انقلابی اش گره میخورد. حاصل این گرهخوردگی تحسین آمیز «شیعهنامه» را رقم زده است. در این گزیده شعر توجه نگارنده بر شعرهای مردمی و اجتماعی آقاسی است.
کتاب «پرندگان اروند» به قلم و تصویرگری محمدعلی سپهر، به همت نشر ۲۷ بعثت برای نوجوانان منتشر و راهی بازار نشر شده است. اینکتاب داستانی، براساس خاطراتی از رزمندگان گردان حمزه سیدالشهدا لشکر۲۷ محمدرسولالله (ص) است.
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم: «حاج محمود تند و با نگرانی جلو آمد. توی چهرهاش پر از خشم بود. دستهایش را به اطراف تکان داد و فریاد میزد همه به سنگرها بروند. صدای زوزه خمپارهایی که نزدیک میشد، همه را وادار میکرد به زمین بچسبند. محسن نیمخیز خاک لباسش را تکاند و به چشمهای حاج محمود نگاه کرد. فرمانده عصبانی و ناراحت به نظر میرسید. اصغر گفت: «حاجی! سنگرشون رو ما زدیم. هنوز داره میسوزه». حاج محمود در حالی که سعی میکرد خودش را کنترل کند، پرسید: با هماهنگی چه کسی این کار رو کردین؟ سریع برید توی سنگر! شما مگه فرمانده نداریم که سر خود و بدون اطلاع میجنگین؟!»
ترجمه عربی کتاب «در هیاهوی سکوت» شامل زندگینامه مستند شهید عباس ورامینی فرمانده ستاد لشگر ۲۷ محمدرسولالله (ص) نوشته جواد کلاته عربی توسط انتشارات دارالمعارف الاسلامیه الثقافیه در لبنان منتشر و راهی بازار نشر شده است. ترجمه عربی اینکتاب یکی از عناوین مجموعه «سادةالقافله» است که اینناشر لبنانی چاپ میکند.
متن و روایت این کتاب دو زاویه دید دارد. بیشتر حجم کتاب به روایت سوم شخص مفرد اختصاص دارد و گاهی نیز از راوی اول شخص مفرد نیز استفاده شده است. معدود خاطرات و روایتهایی هم هستند که از زاویه دید دوم شخص مفرد ارائه شدهاند. شخصیت شهید ورامینی، فردی تحصیلکرده و متمایز از اطرافیان خود بوده است. او در جریان تسخیر لانه جاسوسی بهعنوان مسئول عملیات منصوب شد و، چون به خدمت سربازی رفته و تجربیات زیادی اندوخته بود، پس از تشکیل سپاه و احساس نیاز به نیروهای باتجربه، وارد این نیروی نظامی مردمی شد. شهید ورامینی با وجود مسئولیت و مقامی که داشت، در عملیاتهای مختلف همراه نیروهای رزمنده و شناسایی پیشروی کرده و در منطقه نبرد حضور پیدا میکرد.
رمان «شبیه مریم» نوشته اکرم صادقی درباره زندگی حضرت فضه خادم حضرت فاطمه(س) و راوی احادیث فاطمی به همت انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی بازار نشر شده است. تاریخ، گاه از برخی خادمان و ملازمان اهل بیت علیهم السلام عالم و پرهیزگاری نام برده که به سبب همنشینی با آن حضرات، به درجات بالای تقوا وعلم میرسیدند. یکی از اینشخصیتها بانو فضه است؛ خادمی که زندگی پر فراز و نشیبی داشته و از شهر نوبیه در قاره افریقا تا خادمی و ملازمت حضرت فاطمه زهرا (س) رشد داشته است. اینبانو علاوه بر قدرت خطابه بالا و تسلط به علم طبابت و کیمیا، یکی از حافظان بینظیر قرآن در طول تاریخ اسلام است. فضه، شاهد خاطرات تلخ و شیرین خانه وحی بود و روایات آموزنده و دلنشینی از درون خانه حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) نقل کرده است.
این اثر رمانی اعتقادی است که فضای داستانی آن از نظر تاریخی به سالها پیش از شکلگیری حکومت صفوی و دورانی پس از ترویج اندیشه افراطی ابنتیمیه و در جغرافیای شهر اصفهان بازمیگردد. «ماه خاتون» نام دختر حاکم شهر است و همچون پدرش امیرخسرو و بسیاری از مردم شهر، از پیروان اهل سنت محسوب میشود. ماه خاتون به شدت بیمار است و طبیبی حاذق از اهل کاشان برای مداوای وی به اصفهان میرود، اما این طبیب در واقع یکی از علمای تشیع است، و در جریان مداوای شفابخش فرزند امیرخسرو، مباحثات و مناظراتی میان او و علمای متعصب اصفهان شکل میگیرد که منجر به تکفیر او و صدور حکم ارتداد و اعدامش میشود. در این مناظرات و مباحثات نکاتی بیان میشود که منجر به شکلگیری نور هدایتی در دل ماهخاتون میشود و پای سخنان شیخ رافضی مینشیند و سوالات او و پاسخهای شیخ درباره جایگاه امامت و فضائل اهل بیت پیامبر(ص) بهویژه امیرالمؤمنین(ع)، بحثهای معرفتی خوبی برای مخاطبان این کتاب رقم میزند.
این رمان که یک رمان دینی و معرفتی است به قلم مجید پورولی کلشتری نگارش یافته و به همت شرکت چاپ و نشر بینالملل منتشر شده است.
مقتل نوجوان
کتاب «مقتل نوجوان» نوشته علی شعیبی بهتازگی و در آستانه فرارسیدن ماه محرم، به همت مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب سیر حوادث منتهی به کربلا و عاشورا را بهطور مستند و عالمانه، بر طبق شیوه «مقتل نویسی» به تصویر کشیده است، اما بهگفته مولف و ناشرش، اینکار را با قلمی روان و ساده که ویژه نوجوانان باشد، انجام داده است. «مقتل خوانی» از جمله سفارشهای ائمه(ع) در عزای سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است. در ماه محرم خیمههای هیئتهای مذهبی برپا میشوند و پرچمهای «هیهات مناالذّله» در سراسر کشور خبر از رسیدن شور شیدایی، عشق و تشنگی، زیبایی و شهادت، اسارت و حزن و اندوه میدهند. نوجوانان نیز در این ماه خیمههایی به عشق حضرت قاسم بن الحسن و حضرت علیاکبر و حضرت علیاصغر علیهمالسلام برپا میکنند.
مجموعه شعر عاشورایی با عنوان «تیغ هفتاد و دو دم» سروده مجتبی خرسیندی در ۱۲۰ صفحه و بهای ۲۰ هزار تومان به همت انتشارات عصر صادق در قم منتشر شد. این کتاب حاوی ۷۲ شعر عاشورایی است با رویکرد اجرا در هیئت. اشعار در وزنها وقالبهای مختلف اعم از؛ غزل، چهارپاره، مسمّط، غزل-مثنوی، غزال و رباعی که با درون مایه مناجات، مدح و مرثیه سروده شده تا پاسخگوی برخی از نیازهای مادحین در جلسات عزاداری سرور و سالار شهیدان باشد. این مجموعه بر اساس مناسبتهای مرسوم شبهای محرم و صفر، در چهارده بخش چینش شده و سعی بر این بوده که برای هرشب اشعار یک جلسه کامل در دسترس قرار داده شود. همچنین تنوع در محتوا و اوزان اشعار، امکان اجرای آنها به صورت نوحه را هم فراهم آورده است. تا حد امکان تلاش شده که از مدایح و مراثی مستند به روایات و منطبق بر مقاتل معروف و معتبر استفاده شود تا نیازی به ارجاع دوباره در پاورقی نباشد.
کتاب «مردانی حوالی خورشید» پانزدهمین اثر ناصر پروانی به همت نشر شاهد به چاپ رسیده است. این کتاب بخشی از خاطرات امیر حبیب بقایی فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش در دوران جنگ و زندگی خانوادگی است. البته در این اثر به رشادتها و جهادگری تمامی رزمندهها در دوران دفاع مقدس اشاره شده و علاوه بر امیر حبیب بقایی به ابعادی از شخصیت شهید منصور ستاری، شهید عباس بابایی و شهید مصطفی اردستانی پرداخته شده است.
امیر حبیب بقایی از دوستان نزدیک شهید عباس بابایی بود. سابقه آشنایی آنها به سال ۱۳۵۴ در پایگاه هوایی دزفول باز میگشت. وی همچنین در آن سال در پایگاه دزفول با سرلشگر مصطفی اردستانی هم خدمت بود و در سالهای بعد در پایگاه ششم شکاری بوشهر و پایگاه دوم شکاری تبریز نیز به همکاری با آنها ادامه داد. از نکات بارز این کتاب تبیین نقش پررنگ همسران شهدا و رزمندگان در دوران دفاع مقدس است. یکی از ۱۰ فصل این کتاب «پایگاهی به نام همسرم» نام دارد. همچنین در بخشهایی از این کتاب به جانفشانیهای مردم شهر دزفول پرداخته شده است و در مورد ۶ عملیات بزرگ و نقش نیروی هوایی در آن صحبت شده است.
انتهای پیام