پاسخ آیت‌الله سبحانی به شبهه سها درباره زوجیت در قرآن
کد خبر: 3918341
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷

پاسخ آیت‌الله سبحانی به شبهه سها درباره زوجیت در قرآن

آیت‌الله جعفر سبحانی به شبهه دکتر سها، که با ذکر مثال‌هایی در مورد زوجیت تلاش کرده تا آیات قرآن را زیر سؤال ببرد، پاسخ داد.

پاسخ آیت‌الله سبحانی به شبهه سها درباره زوجیت در قرآنبه گزارش ایکنا، یکى از روش‌های مقابله دشمنان که امروزه شدت گرفته، ترویج شبهات علیه قرآن کریم برای تضعیف اعتقادات مسلمانان است. در این راستا کتابی با عنوان «نقد قرآن» از سوی شخصی به نام دکتر سها منتشر شده که تلاش کرده وجود خطا و ضعف را در قرآن کریم ثابت کند. همچنین، کوشیده با ذکر مثال‌هایی، گزاره قرآنی «هر چیزی را زوج آفریدیم» زیر سؤال ببرد که نقد وی به همراه پاسخ آیت‌الله سبحانی به شرح زیر است:

نقد سها

«وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‌ءٍ خَلَقْنٰا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ‌». «و از هر چيز يك جفت آفريديم، شايد متذكّر شويد!». او (سها) مى‌نويسد: آيه فوق مى‌گويد هر چيزى در جهان به صورت زوج وجود دارد، آنگاه اين پرسش را مطرح مى‌كند. آيا فوتون زوج است، آيا زمين زوج است، آيا ماه زوج است. سپس سؤال ديگرى مطرح مى‌كند و مى‌گويد چه ربطى بين زوجيت و عبرت گرفتن وجود دارد.

پاسخ آیت‌الله سبحانی

ابن فارس مى‌گويد: معنى اصيل زوج، چيزى است كه در كنار جز ديگر قرار گيرد از اين لحاظ زن و شوهر را زوج مى‌نامند. ابن‌منظور مى‌گويد: زوج بر خلاف فرد است، سپس مى‌گويد: آسمان و زمين، زمستان و تابستان، شب و روز را زوج مى‌نامند زيرا در كنار يكديگر قرار مى‌گيرند، تا اين كه مى‌گويد هر دو چيزى كه كنار همديگر قرار گيرند، خواه هم شكل باشد. يا متضاد، زوجان ناميده مى‌شوند.

با توجه به اين تفسير هر چيزى كه در كنار چيز ديگر قرار گيرد به آنها زوج مى‌نامند. دو چيز گاهى در عالم آفرينش، و گاهى در انديشه و يا زبان مردم زوج ناميده مى‌شوند. بنابر آنچه كه مورد نقض قرار گرفته به نام زمين مقابل آسمان است و هر موضوعى كه فكر كنند خالى از مشابه و ضد نيست، بنابراين هر چيزى زوج است خواه به صورت هم شكلى و خواه به صورت تقابل و تضاد.

آيه علاوه بر اين دو تفسير، تفسير فلسفى دارد كه در جايگاه خود بيان شده است. ثالثاً: نويسنده، جمله «لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ‌» را چنين تفسير كرده است: شايد شما عبرت بگيريد آنگاه اعتراض مى‌كند چه ربطى بين زوجيت و عبرت گرفتن است. در حالى كه معنى فقره ياد شده «شايد متذكر بشويد» است و مقصود اين است، آنچه كه در جهان امكان است، همه زوج هستند، تنها موجود فرد كه زوج به معنى مماثل و به معنى متضاد ندارد، خدا است. اتفاقاً در روايات معصومان، آيه به نحو روشن تفسير شده است.

امام هشتم(ع) مى‌فرمايد: «بمضادّته بين الأشياء عُرف ان لا ضدّ له، بمقارنته بين الأُمور المقترنة عُرف ان لا قرين له؛ تضاد در ميان موجودات دليل بر اين است كه براى خدا ضدى نيست وجود تشابه در اشياء، گواه بر اين است كه براى او مانندى نيست».

انتهای پیام
captcha