فارغ‌التحصیلان بیکار، شاخص بیکاری را نشان می‌دهند
کد خبر: 3920345
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴

فارغ‌التحصیلان بیکار، شاخص بیکاری را نشان می‌دهند

نماینده مردم بجنورد، گرمه و جاجرم، مانه و سملقان و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: فارغ‌التحصیلانی که در حال حاضر بیکار هستند نشان دهنده شاخص بیکاری هستند.

فارغ التحصیلان بیکار، شاخص بیکاری را نشان می‌دهندبه گزارش ایکنا از خراسان شمالی، محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی،  11 شهریور ماه، در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری خراسان شمالی با اشاره به اینکه بیکاری پنهان بسیار مهم است، اضافه کرد: شغل‌های ساعتی، افرادی که به استان‌های دیگر برای کار می‌روند و... بیکاری پنهان هستند که در آمار استان محاسبه نمی‌شود و باید آمار بیکاری را براساس فارغ التحصیلان بیکار بررسی کنیم.

وی با تأکید براینکه مشکلات واحدهای تولیدی باید عارضه‌یابی شود، ادامه داد: اگر سرمایه‌گذاری‌ها افزایش پیدا کند باید بیمه‌های تأمین اجتماعی افزایش داشته باشد که در حال حاضر این اتفاق رخ نداده است.

وحیدی با اشاره به اینکه اشتغال ایجاد شده اما پایداری ندارد، تصریح کرد: در شهرک‌های صنعتی باید برنامه زمان‌بندی وجود داشته باشد و به گونه‌ای نباشد که واحدهای تولیدی در انتظار انجام امورات باشند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اقتصاد باید برون‌نگر و درون‌گرا باشد تا اقتصاد مقاومتی به نتیجه برسد و مزیت‌های نسبی استان شناسایی شود و همچنین واحدهای اشتغال را به این سمت و سو هدایت کنیم.

وحیدی ادامه داد: فرآیند مالیات بر ارزش افزوده نیاز است اما در یک زنجیره نباید از گروه‌های مختلف دریافت شود در غیر این صورت آثار تورمی محصولات را مردم مشاهده می‌کنند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: پرورش دام در خراسان شمالی از ظرفیت بالایی برخوردار است اما زنجیره کاملی از محصولات وجود ندارد و این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد.

محمد پاکمهر، نماینده مردم بجنورد، گرمه و جاجرم، مانه و سملقان و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه، بیان کرد: در آمد سرانه هر خانوار در خراسان شمالی به نسبت میانگین کشوری پایین است که نیاز است وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به عنوان متولی امر به این استان نگاه ویژه‌ای داشته باشد و توزیع تسهیلات اشتغال به نسبت به محرومیت و در آمد سرانه و نه جمعیت باشد.

وی ادامه داد: سقف اعتبارات پیش‌بینی شده برای استان پاسخگوی نیاز استان نیست و بسیاری از طرح‌ها تأیید و منتظر دریافت تسهیلات هستند اما اعتباری وجود ندارد و از وزارتخانه مربوطه خواستا افزایش این اعتبارات هستیم.

پاکمهر در رابطه با شستا، اظهار کرد: شستا به عنوان زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نه تنها برای بهبود کسب و کار در خراسان شمالی سرمایه‌گذاری نکرده است بلکه پول حاصل از صنعت بزرگ استان را نیز از استان خارج و جای دیگر هزینه کرده است و از وزارتخانه متبوع خواستار فعالیت بیشتر هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در استان هستیم.

 

انتهای پیام
captcha