مؤسسات قرآنی کوچک در مؤسسات بزرگ ظرفیت‌سازی شوند / تقویت شبکه مردمی در سطح ملی و بین‌المللی
کد خبر: 3921803
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
سیدسعیدرضا عاملی:

مؤسسات قرآنی کوچک در مؤسسات بزرگ ظرفیت‌سازی شوند / تقویت شبکه مردمی در سطح ملی و بین‌المللی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با اعضای هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، با تأکید بر تقویت شبکه مردمی در سطح ملی و بین‌المللی، گفت: از فعالیت سه هزار یا شش هزار مؤسسه قرآنی خوشحال نباشید، باید از قابلیت 62 میلیون نفری کاربران فضای مجازی برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی استفاده کرد.

به گزارش ایکنا، اعضای هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت امروز، 18 شهریورماه با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی دیدار کردند.

در آغاز این مراسم، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت. سپس مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به ارائه گزارشی از جلسات هیئت مدیره و بازرسی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون سه جلسه عادی و یک جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره تشکیل شده است، بیان کرد: طی این جلسات، چهار کمیته آموزش، طرح و برنامه، تبلیغ و ترویج و کمیته پژوهشی تشکیل شد. همچنین با توجه به کثرت بانوان در امور مؤسسات قرآنی، کمیته‌ای نیز ویژه بانوان تشکیل شد. همچنین شورای راهبردی در هیئت مدیره تشکیل شد تا براین اساس، از تمام ظرفیت‌های قرآنی کشور با جمع‌آوری نظرات پیشکسوتان قرآنی استفاده شود.

بررسی بیمه فعالان قرآنی

طلایی با اشاره به دیگر مواردی که در دستور کار فعالیت هیئت مدیره قرار دارد، اظهار کرد: بحث و بررسی درباره توانمندسازی، سطح‌بندی و استانداردسازی مؤسسات، بررسی مکانیزم‌های نظارت و ارزیابی تشکل‌های قرآنی، تهیه سند برنامه سه‌ساله اتحادیه با تبیین شاخص‌های کمی و کیفی، وضع موجود و مطلوب، بررسی راهکارهای تأمین منابع و شاخص‌های مشخص برای نحوه تعامل با نهادها و سازمان‌های مرتبط با قرآن و تبادل نظر درباره مشکلات و چالش‌های تشکل‌های قرآنی، پیگیری موضوع بیمه فعالان قرآنی و بحث مالیات مؤسسات قرآنی از جمله این موارد است.

مرتضی طلاییرئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری با اشاره به اینکه در نظر داریم تا اتوماسیون اداری به منظور تسهیل در نظارت فعالیت‌های قرآنی مؤسسات داشته باشیم، اظهار کرد: همچنین شش میلیارد تومان بودجه در قالب دو بسته سه میلیارد تومانی به فعالیت مؤسسات قرآنی اختصاص یافت که از این مبلغ، سه میلیارد در قالب وام بلاعوض یک میلیون تومانی به سه هزار مؤسسه اختصاص پیدا خواهد کرد که تاکنون دو میلیارد و 200 میلیون تومان آن اختصاص یافته و بقیه این مبلغ نیز در حال واریز است.

وی ادامه داد: طی هماهنگی با کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شد تا سه میلیارد تومان دوم برای طرح و برنامه‌های مؤسسات قرآنی هزینه شود، اما از شورای توسعه درخواست داریم با پیشنهادی که مطرح می‌شود، موافقت کنند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری قرآن بیان کرد: اتحادیه کشوری در نظر دارد تا در مکان اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور سابق، واقع در بلوار کشاورز مستقر شود و فعالیتش را ادامه دهد. دلیل این انتخاب، در دسترس بودن این مکان و آشنایی مؤسسات قرآنی با آن است. این مکان نیازمند 900 میلیون تومان ودیعه است، لذا خواهشمندیم حدود یک میلیارد از این پول به این امر اختصاص پیدا کند.

طلایی با اشاره به اینکه انتظار مؤسسات قرآنی از شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان متولی امور قرآنی، حمایت است، اظهار کرد: شورا باید دستگاه‌ها را ملزم کند تا فعالیت‌های بخش مردمی را از مجاری اتحادیه‌ها از مؤسسات مطالبه کنند تا همه مؤسسات در اجرای پروژه‌ها فعال شوند.

در ادامه، حجت‌الاسلام سیدسعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه باید فضای تعاملی میان مؤسسات قرآنی بیشتر شود، اظهار کرد: عقبه استراتژیک نظام، مؤسسات قرآنی هستند. باید با همدلی، صفا و با پشتوانه تشکل‌های قرآنی، کارهای بر زمین مانده قرآنی انجام شود.

حجت الاسلام عاملیرئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه از همت و تدبیری که برای برگزاری انتخابات اتحادیه مدغم انجام گرفت، تشکر کرد و افزود: از هر دو اتحادیه سابق کشوری و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی برای فراهم کردن زمینه انتخاباتی همدل و یکرنگ، باید قدردانی کرد. امیدوارم با همدلی و همراهی، شرایط قرآنی کشور را تغییر دهیم.

استفاده از ظرفیت خیرین

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت خیرین در فعالیت‌های قرآنی، اظهار کرد: باید اعتماد خیرین را به شبکه قرآنی کشور جلب کنیم، به گونه‌ای که اگر خیرین شاهد تأثیرگذاری این عرصه باشند، در این زمینه هزینه کنند. چه عرصه‌ای مهم‌تر از هدایت مردم و سلامت فکری مردم و زندگی مبتنی با آموزه‌های قرآنی است؟

عاملی همچنین بر تقویت شبکه مردمی در سطح ملی و بین‌المللی تأکید کرد و گفت: از فعالیت سه هزار یا شش هزار مؤسسه قرآنی خوشحال نباشید. باید از ظرفیت و قابلیت 62 میلیون نفری کاربران فضای مجازی، برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی استفاده کرد.

وی با گلایه از اینکه هنوز اطلاعاتی دقیق درباره ظرفیت قرآنی کشور در دست نیست، اظهار کرد: باید مرکز ملی داده‌های قرآنی متشکل از تعداد قاریان، حافظان، اساتید و ... ایجاد شود. این موضوع مستلزم آمایش قرآنی سراسر کشور است تا ساماندهی این امر را شاهد باشیم.

نقشه راه فعالیت‌های قرآنی 40 ساله تدوین شود

عاملی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مؤسسات کوچک در مؤسسات بزرگ ظرفیت‌سازی شوند، بیان کرد: این به معنای صرف ادغام دو مؤسسه در یکدیگر نیست، بلکه گاهی شاهد هستیم که مؤسسه کوچکی دارای ظرفیت خوب در رشته‌ قرآنی است که مؤسسات بزرگتر می‌توانند از آن ظرفیت بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار کرد: مقام معظم رهبری نگرش برنامه‌ریزی را 40 ساله کردند؛ یعنی نقشه راه ترویج، تعمیق، پژوهش و آموزش قرآن براساس سند با نگرش 40 ساله تدوین و طراحی شود تا از بطن آن برنامه‌های یکساله استخراج شود.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان با اشاره به اینکه قرآن کریم منشأ توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است، تصریح کرد: بنابراین برای توسعه فرهنگ قرآنی و ارتقای فعالیت‌های قرآنی کشور باید با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشیم.

یادآور می‌شود، براساس نتایج انتخابات و برپایی مجمع عمومی به تاریخ سوم مردادماه ۹۹، حسن محمدی‌، سیدمحسن موسوی‌بلده، مرتضی طلایی، سیدعلی‌ سرابی، امیرحجت مرادی، جواد سعیدی، محمدحسین اسلامی‌جهرمی، حسین خاکساری‌هرندی، مهدی مقامی، رحیم قربانی‌، علیرضا شاهسونی، میثم طاهرآبادی، نهضت حورزاده‌، لاله افتخاری و پیمان سلیمی به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره انتخاب شده‌اند.

اعضای علی‌البدل هیئت مدیره نیز مجید باوردی، حجت مجید‌ی بیلندی و سیدمرتضی نیکزاد‌حسینی و هیئت بازرسان محمد الهی، محمد پیلان‌نژاد و قاسم جهان‌آرا و همچنین اعضای علی‌البدل، محترم قلی‌پور و باقر افخمی هستند.

گزارش تصویری دیدار اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن وعترت با حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی

انتهای پیام
captcha