دستگاه‌های متولی قرآن نقش نظارتی ایفا کنند
کد خبر: 3927802
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷

دستگاه‌های متولی قرآن نقش نظارتی ایفا کنند

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی «مشکات» زنجان با اشاره به کمرنگ شدن فعالیت‌های قرآنی در جامعه گفت: تا زمانی که دستگاه‌های متولی نگاه تصدی‌گری به قرآن دارند راه به جایی نمی‌بریم و باید با ارائه بودجه به مؤسسات مبتکر، نقش نظارتی ایفا کنند.

دستگاه‌های متولی قرآن به جای تصدی‌گری، نظارت کنندسیدمجتبی حسینی‌زنجانی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی «مشکات» زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، با اشاره به کاهش چشمگیر فعالیت‌های قرآنی در جامعه گفت: اکنون کرونا سبب رکود و تعطیلی برخی مؤسسات شده است، اما پیش از کرونا هم وضعیت چندان خوب نبود و اکنون روبه‌ موت می‌رود.

وی با بیان اینکه شیوه‌های سنتی آموزش قرآن در دنیای امروز که کودکان و نوجوانان در معرض بمباران‌های جذاب تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی قرار دارند، جوابگو نیست، تصریح کرد: برای افزایش بازدهی در فعالیت‌های قرآنی باید به دنبال شیوه‌های نوین باشیم که این کار به بودجه نیاز دارد و متاسفانه دستگاه‌های متولی هزینه‌ای نمی‌کنند و نهادهای مبتکر هم منابع مالی ندارند.

این فعال قرآنی با اشاره به اینکه در دنیای امروز هر فعالیتی به مادیات وابسته است و نمی‌توان آن را از زندگی منفک کرد، یادآور شد: شاید در حوزه قرآن نقش مادیات کمرنگ باشد اما برای ارائه کار ارزشمند و اثرگذار نیاز به هزینه دارد.

وی اخلاق حسنه را حلقه مفقوده در جامعه دانست و گفت: انتظار جامعه از حافظان و قاریان قرآن برای رعایت اخلاق بیشتر است و اگر مردم از این قشر  شاهدبداخلاقی‌ها باشند، سایر افراد به دین بدبین می‌شوند. متاسافانه برخی تصور می‌کنند اسلام دینی خشک است و چهره‌ای عبوس دارند و اینگونه رفتار کودکان و نوجوانان را نسبت به فعالیت‌های قرآنی فراری می‌دهد.

حسینی‌زنجانی ادامه داد: عده‌ای قرآن را بدون تدبر در معانی آن حفظ کردند و نسبت به مفاهیم آن بی‌توجه هستند. رکن اصلی در جذب کودکان و نوجوانان و سایر افراد به فعالیت‌های قرآنی در درجه نخست، اخلاق خوش بوده و هنر در این است کاری کنیم تا بچه‌ها، خودشان مشتاق شوند که قرآن را فراگیرند.

وی با اشاره به اینکه موسسات قرآنی باشگاه سیاسی نیست و از هر قشر و تفکری می‌توانند برای فراگیری قرآن در آن حضور یابند، ابراز کرد: موسسات باید کمرنگ شدن فعالیت‌های قرآنی و استقبال کم مخاطبان را ابتدا از درون خود جست و جو کنند و با اخلاق خوب و روش‌های خلاقانه مردم جذب می‌شوند.

مدیرعامل مؤسسه زنجان، وجود متولیان مختلف در حوزه قرآن را آسیب‌زا خواند و گفت: این موضوع سبب سردرگمی موسسات می‌شود در حالی‌که باید متولیان در یک مرکز جمع و برنامه‌ها متمرکز شود تا بتوان به یک طرح جامع و صحیح رسید. البته تا زمانی که متولیان امر شامل سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تصدی‌گری به نظارت تغییر نیابند، هیچ اتفاقی در حوزه قرآن نمی‌افتد.

وی تأکید کرد: دستگاه‌های متولی باید به تناسب طرح به موسسات بودجه بدهند و از آن‌ها کار بخواهند و بر حسن انجام کار نظارت کنند و در این بین باید از انحصارطلبی و باندبازی هم جلوگیری کرد و از کسانی که شایستگی و کارایی دارند، حمایت کنند.

حسینی‌زنجانی با اشاره به اینکه با روش‌های سنتی در بمباران تکنولوژی و اطلاعات جایی برای قرآن باقی نمی‌ماند، تصریح کرد: ساخت موشن برای یک دقیقه یک میلیون تومان نیاز هزینه در بردارد و در نهایت یک انیمیشن 25 میلیون تومان بودجه نیاز دارد.

انتهای پیام
captcha