ستیز با صهیونیسم و وهابیت رکن اصلی آینده اربعین است/ ایجاد شبکه صالحان
کد خبر: 3927925
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
حجت‌الاسلام کارگر در تحلیل آینده‌پژوهی اربعین بیان کرد:

ستیز با صهیونیسم و وهابیت رکن اصلی آینده اربعین است/ ایجاد شبکه صالحان

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه اربعین ظرفیت بزرگی برای ایجاد شبکه جهانی صالحین و نظام امت امام است، اظهار کرد: اربعین کار خدایی است و مسیر خود را طی خواهد کرد، ولی باید از فرصت قدرت و معنویت اربعین استفاده کنیم. مسئله اصلی ما شکل‌گیری تمدن اسلامی است که زیارت اربعین جنبه نرم‌افزاری را کاملاً فراهم می‌کند و قدرت و شفافیت اسلام را نشان می‌دهد.

ستیز با صهیونیسم و وهابیت، رکن اصلی آینده اربعین است/ ایجاد شبکه صالحان با استفاده از اربعین حجت‌الاسلام والمسلمین رحیم کارگر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، در تحلیل آینده اربعین بیان کرد: پدیده اربعین پدیده قابل تأمل از منظر فرهنگی و دینی است و به جهت رشد کمّی و کیفی، اهل علم و اندیشه به آینده آن حساسیت و توجه دارند که به کجا خواهد رسید.

وی افزود: یکی از موضوعات مطرح شده رابطه اربعین و ظهور است؛ از آنجا که زمان ظهور و تشکیل حکومت امام مهدی(عج) هیچ علم و دانشی نداریم، نمی‌توانیم بگوییم که این پدیده به ظهور متصل خواهد شد یا نه؟ زیرا ممکن است امسال و یا سال آینده ظهور رخ دهد. البته به لحاظ آینده‌پژوهی ما یک آینده قطعی و محتوم داریم که نه فقط اربعین بلکه همه تحولات جهانی در راستای ظهور است.

کارگر تصریح کرد: منجی‌گرایی، تشنگی مردم به عدالت، افول قدرت‌های استکباری و ... نشانه‌های خوبی برای ظهور است. مستکبران چه بخواهند و چه نخواهند تاریخ به سمت غایت نهایی خود پیش می‌رود، ولی نمی‌توانیم بگوییم اگر اربعین چنین و چنان شود حتماً ظهور رخ خواهد داد. قدر مسلم اینکه باید از فرصت اربعین برای نزدیک شدن زمینه‌های ظهور استفاده کنیم.

زمینه‌ساز تشکیل امت واحده اسلامی

وی با اشاره به چشم‌انداز اربعین، تصریح کرد: اولین انتظار ما از اربعین، کمک به تشکیل امت واحده اسلامی است؛ باید نیاز امروز و آینده ما به تشکیل امت واحده اسلامی با وجود این همه کارشکنی حس شود. اربعین در امت‌سازی نقش اساسی ایفا می‌کند و دل‌های همه مسلمین را به این سمت، یعنی مسیر و جهت و غایت واحد جلب کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه ولایت‌گرایی از چشم‌اندازهای اصلی اربعین است و در اینجا رابطه امت و امام زمان شکل می‌گیرد، افزود: نکته دیگری که انتظار داریم مرززدایی از کشورهای اسلامی است؛ اروپا مرزهای خود را برداشته و اتحادیه اروپا را ایجاد کرده‌اند، چرا کشورهای اسلامی این مرزها را برندارند؛ اگر اتحادیه واقعی اسلامی و جمهوری‌های مستقل اسلامی شکل بگیرد، می‌توانیم شاهد همدلی و انسجام جامعه اسلامی باشیم.

ستیز با صهیونیسم و وهابیت

کارگر اظهار کرد: نکته دیگر بحث دشمن‌ستیزی و دشمن‌شناسی است؛ اربعین و عاشورا دشمنانی دارد که همیشه علیه موحدان و جبهه حق بوده و هر جنایتی که توانسته‌اند در این مسیر انجام داده‌اند؛ اربعین باید ما را به دشمن‌شناسی، صهیونیسم و وهابیت‌ستیزی رهنمون کند؛ زیرا صهیونیسم و وهابیت همه تلاش خود را برای از بین بردن فرهنگ عاشورا و اربعین به کار برده‌اند, بنابراین رکن اصلی زیارت اربعین در آینده وهابیت و صهیونیست‎ستیزی است. 

وی با بیان اینکه اگر اربعین بیش از وضع کنونی توسعه یابد خطر برای وهابیت و اسرائیل است، اضافه کرد: امام خمینی(ره) بر مسئله همدلی مستضعفان جهان تأکید زیادی داشتند و معتقد بودند که باید حزب فراگیر جهانی مستضعفان ایجاد شود، ولی این موضوع شکل نگرفته است؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم همراهی مستضعفان از مقدمات ظهور است و ما از اربعین انتظار داریم که مستضعفان از سراسر عالم با وجود سختی‌های فراوان با هم متحد شوند؛ الان از کشورهایی مانند مصر کسانی می‌آیند که خطر این حضور را به جان می‌خرند.

دولت‌سازی اسلامی؛ از ظرفیت‌های اربعین

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه دولت‌سازی اسلامی از ظرفیت‌های اربعین است، اظهار کرد: مشکل اساسی جهان اسلام، ناکامی‌ها و شکست‌ها همه ناشی از نبودن دولت اسلامی است؛ حتی این مسئله در کشور ما هم وجود دارد، زمانی که دولت اسلامی واقعی در جهان اسلام شکل نگیرد مشکلات باقی خواهد بود؛ اربعین به ما القاء می‌کند که باید دولت‌سازی شکل بگیرد و مردم و سازمان‌ها و نهادها تغییر یافته و رفتارها و فرهنگ‌ها اسلامی‌تر شوند.

‌محقق و پژوهشگر دینی با بیان اینکه تمدن اسلامی زمینه‌ساز ظهور است، اضافه کرد: مسئله اصلی ما شکل‌گیری تمدن اسلامی است و باید همه ابزارها و وسائل را ایجاد کنیم و زیارت اربعین تسهیل کننده این امر است؛ اربعین جنبه نرم‌افزاری را کاملاً فراهم می‌کند و قدرت و شفافیت و زلالی اسلام را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: بعد از شکل‌گیری امت و تمدن اسلامی در نهایت باید فرهنگ اسلامی حاکم شود؛ زیرا نمی‌شود دولت و تمدن، اسلامی باشد، ولی فرهنگ آن اسلامی نباشد؛ همین که در این دنیای سکولاریسم غربی و مصرف‌گرایی عده‌ای حاضرند که روزها و شب‌ها سختی کشیده و پیاده‌روی کنند و در بدترین شرایط و امکانات به سر ببرند تا سبک جدیدی از زندگی شکل گیرد. ما وظیفه داریم این سبک را مستمراً ترویج کنیم تا به همین ایام قبل و بعد از اربعین منحصر نشود، به همین دلیل فرموده‌اند: «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا».

ایجاد شبکه صالحان با استفاده از اربعین 

کارگر با بیان اینکه باید چند کار کلان را مدنظر داشته باشیم تا از فرصت اربعین بهره برده و آن را به قدرت تبدیل کنیم، افزود: جهان اسلام بسیار ضعیف شده و اربعین قادر است این قدرت را برگرداند؛ باید از فرصت اربعین برای تربیت نسل منتظر بهره ببریم و شبکه‌ای از صالحان را کنار هم ایجاد کنیم تا شبکه صالحان شکل نگیرد، نباید انتظار ظهور داشته باشیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه مؤلفه‌های تهدیدزای زیادی هم در این مسیر وجود دارد که باید جدی تلقی کنیم، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی زندگی اربعین، تمدن‌سازی مبتنی بر اربعین و شبکه جهانی مستضعفان و صالحان و مرززدایی از جمله مسائلی است که با استفاده از ظرفیت اربعین ممکن می‌شود. 

کارگر در پایان با تأکید بر اینکه پدیده اربعین باید به تشکیل نظام امت - امام منتهی شود، گفت: اربعین کار خدایی و حسینی است و مسیر خود را طی خواهد کرد، ولی باید از فرصت قدرت و معنویت اربعین استفاده کنیم و مطمئن باشیم که خود خدا این باب را برای ما باز کرده و خودش هم به پیش خواهد برد.

انتهای پیام
captcha