امام زمان(عج)؛ مصداق کامل تبعیت از «أُسوَةٌ حَسَنَةٌ»
کد خبر: 3929541
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰

امام زمان(عج)؛ مصداق کامل تبعیت از «أُسوَةٌ حَسَنَةٌ»

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: در قرآن کریم خداوند متعال به همه مؤمنان سفارش می‌کند «لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ»، رسول خدا بهترین اسوه و الگو برای شماست. امام زمان(عج) نیز به‌عنوان عامل‌ترین فرد به قرآن و دوازدهمین جانشین رسول خدا، مصداق کامل تبعیت از اسوه حسنه در این آیه شریفه هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مُلایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، با اشاره به مبحث «الگو» به‌عنوان یکی از نکات مهم در سبک رفتاری منتظران در حوزه فردی و اجتماعی، اظهار کرد: روش الگویی یکی از بهترین روش‌های علوم تربیتی است که بسیاری از مفاهیم با آسان‌ترین شیوه انتقال داده می‌شود و این روش در روایات مهدوی فرهنگ مهدویت و انتظار نیز ملاحظه می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از بهترین الگوها شخص امام عصر(عج) هستند که منتظران به روش‌های رفتاری ایشان در مسائل فردی، اجتماعی و حکومتی تأسی می‌کنند.

حجت‌الاسلام ملایی با بیان اینکه روایات زیادی در خصوص سیره رفتاری آن حضرت در اختیار نداریم، افزود: بخشی از روایات مهدوی به ما گوشزد می‌کنند همانطور که پیامبر اسلام(ص) فرمودند نام حضرت مهدی(عج) همنام من است، در روایاتی از ایشان و سایر ائمه معصومین(ع) از جمله امام صادق(ع) آمده است که سیره حیات حضرت مهدی(عج) همان سیره و روش حضرت رسول(ص) است؛ لذا این احادیث کلیدی و راهبردی می‌توانند راهگشا باشند تا در الگوگیری و تأسی به ولی‌عصر(عج) بدانیم که آن حضرت در اصول رفتاری تابع پیامبر(ص) هستند هر چند در متغیرات رفتاری ممکن است به اقتضای شرایط و زمان عمل کنند.

این کارشناس مهدویت با بیان اینکه الگوگیری از حضرت رسول(ص) پشتوانه قرآنی نیز دارد، توضیح داد: در قرآن کریم خداوند متعال به همه مؤمنان سفارش می‌کند «لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ»، اگر می‌خواهید اسوه و الگویی در باورها و رفتارهای خود داشته باشید، رسول خدا بهترین اسوه و الگو برای شماست. امام زمان(عج) نیز به‌عنوان عامل‌ترین فرد به قرآن و دوازدهمین جانشین رسول خدا، مصداق کامل تبعیت از اسوه حسنه در این آیه شریفه هستند.

حجت‌الاسلام ملایی تصریح کرد: این آیه شریفه فرازمانی و فرامکانی است بدین معنا که خطاب این آیه فقط به جامعه و مدینه دوران حیات پیامبر(ص) نیست بلکه از آنجا که دین اسلام دینی جامع، جاودانه و جهانی است، خطاب‌های قرآنی نیز فرازمانی، فرامکانی و فراشخصی است؛ لذا منتظران با بهره‌گیری از این راهبرد کلان در احادیث و روایات مهدوی که امام زمان(عج) را در نام و کنیه و در سیره و سبک زندگی به رسول خدا(ص) مانند می‌کنند، می‌دانند که تبعیت از پیامبر خدا تبعیت از امام زمان(عج) است.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به قرار داشتن در سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص)، گفت: این مناسبت‌ها و گرامیداشت‌ها فرصت و بهانه خوبی است که مطالعه و تفکر بیشتری در سیره زندگی و رفتاری پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) داشته باشیم؛ خوشبختانه کتاب‌های خوب و فراوانی در خصوص سیره فردی، خانوادگی و سیره سیاسی و اجتماعی آنان وجود دارد تا بتوانیم معارف خود را در زمینه سیره‌شناسی بزرگان دینی به‌ویژه سیره رسول الله(ص) افزایش دهیم و با درک این رابطه مستمر و برهانی خودمان را به الگوی امام زمانی نزدیک‌تر کنیم و هم رضایت آن حضرت را جلب کنیم و هم با تبعیت عملی همه افراد جامعه از این الگوهای ناب به تحقق جامعه تراز اسلامی و مهدوی نزدیک‌تر شویم.

انتهای پیام
captcha