حساسیت دستگاه قضا در حفاظت از موقوفات
کد خبر: 3931357
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان مطرح کرد:

حساسیت دستگاه قضا در حفاظت از موقوفات

دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان با بیان اینکه حساسیت نظام قضا در خصوص وقف خیلی بالاست، گفت: باور و اعتقاد ما این است که باید از وقف حمایت کنیم، حفاظت از موقوفات از وظایف دادستان است.

به گزارش ایکنا از گیلان، مهدی فلاح میری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان امروز، 5 آبان در جلسه شورای اداری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه گیلان بر فرهنگ‌سازی در خصوص وقف تاکید و اظهار کرد: افزایش اطلاع رسانی در آگهی‌بخشی در حوزه وقف و کارکردهای و برکات وقف موجب اعتمادسازی بین مردم می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان افزود: اگر خوب از موقوفه دفاع کنیم به طوریکه مردم و واقفان دغدغه صیانت از موقوفات را نداشته و مطمئن باشند کسانی هستند از موقوفات حراست کنند، به رونق وقف کمک کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه حساسیت نظام قضا در خصوص وقف خیلی بالاست، گفت: باور و اعتقاد ما این است که باید از وقف حمایت کنیم، حفاظت از موقوفات از وظایف دادستان است.

فلاح‌میری ‌با اشاره به اینکه پرونده‌های اوقاف و موقوفات را به صورت پرونده ویژه می‌بینیم، گفت: دومین موضوعی که در کمیته پیگیری پرونده‌های خاص باید پیگیری شود پرونده‌های مربوط به موقوفات است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان یادآور شد: موقوفه خواران و متصرفین غیرمجاز عموما افراد عادی نیستند و از حمایت‌های مطمئنی برخوردارند لذا برخورد با این نوع افراد در کمیته پیگیری پرونده‌های خاص تصمیم گیری می‌شود.

وی ادامه داد: پرونده‌های دارای ارزش مالی زیاد و یا مساحت زیاد به دادستانی اعلام شود تا در کمیته یاد شده پیگیری شود و از موقوفات صیانت شود.

فلاح‌میری بر ضرورت ساماندهی موسسات خیریه تاکید کرد و گفت: افتتاح حساب برای موسسات خیریه باید با اطلاع دادستان باشد چراکه یکی از نگرانی‌های نظام قضا، عدم هزینه کرد مبالغ جمع آوری شده در موسسات خیریه براساس نیاز روز جامعه و نیات خیرین است.

وی همچنین خواستار دقت در تنظیم وقف‌نامه‌ها شد و گفت: دقت در تنظیم وقف‌نامه، مطابقت مفاد وقف نامه با قانون و مستندسازی جلسات تنظیم وقف‌نامه و عمل به وقف واقف در صیانت از موقوفات موثر است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان اضافه کرد: سازوکاری برای تعیین تکلیف اراضی که عرصه وقف و اعیانی متلعق به افراد است تعریف شود تا با اطلاع رسانی به مردم از تشکیل پرونده‌های قضایی جلوگیری شود.

فلاح‌میری با بیان اینکه وقف از حقوق عامه و الهی است، تصریح کرد: در حوزه حقوق عمومی، اوقاف و دادستانی وظایف مشترکی دارند و از این جهت آمادگی کامل برای همکاری دارم.

انتهای پیام
captcha