از شتاب گسترش فضای مجازی تا نبود تنوع در اجرای فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3935707
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶

از شتاب گسترش فضای مجازی تا نبود تنوع در اجرای فعالیت‌های قرآنی

مدیر فرهنگی دانشگاه پیام‌نور استان زنجان با انتقاد از حاکم بودن فضای تکاثری در فضای مجازی اظهار کرد: در فضای مجازی شتاب محتواهای گوناگون از مسائل معنوی بیشتر و میزان تنوع فعالیت‌های دینی و قرآنی از بخش‌های دیگر کمتر است.

حاکم بودن فضای تکاثری به جای کوثری در فضای مجازی /تکلیف بودجه‌های قرآنی در کشور معلوم نیستاصغر حاج‌علی‌اکبری، مدیر فرهنگی دانشگاه پیام‌نور استان زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: با وجود اینکه فعالیت‌های قرآن و عترت از طریق متولیان در حال پیگیری و انجام است، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان حضور دانشجویان در رویدادهای دانشگاهی کمرنگ شده است.

وی به لزوم توسعه و تقویت سخت‌افزارها و بسترهای لازم فعالیت اثربخش و باکیفیت در فضای مجازی تأکید کرد و افزود: استفاده از ابزارهای الکترونیکی و اشتراک‌های اینترنتی هزینه‌های بیشتری را به دانشجویان تحمیل کرده است و برخی به دلیل فقدان ابزارهای مورد نیاز مثل تبلت و تلفن‌های همراه هوشمند کمتر قادر به پیگیری رویدادها هستند.

مدیر اجرایی دبیرخانه فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه پیام نور با اشاره به اینکه در شرایط کنونی با نقطه مطلوب در چشم‌انداز فعالیت‌های قرآن و عترت فاصله داریم، بیان کرد: امیدواریم با تخصیص کمک‌های ویژه به قشر دانشجویی مشکلات این حوزه را تا قدری کاهش دهیم.

وی با تأکید بر اینکه در کشور ما هنوز تکلیف بودجه‌های قرآنی دقیق و روشن نیست، تصریح کرد: این موضوع چندین عامل را در کنار خود دارد و در واقع اعتبارات تعریف می‌شوند، اما تخصیص نمی‌یابد و بودجه‌های اندک نیز در مرکز اصلی هزینه می‌شود و به جاهایی که نیاز شدیدتر است، سهم کمتری می‌رسد.

حاج‌علی‌اکبری با اشاره به اینکه جذب مخاطبان به فعالیت‌های قرآنی به مؤلفه‌های مختلفی نیاز دارد، ابراز کرد: اکنون بیش از هر زمان دیگری به تقویت‌ زیرساخت‌ها احتیاج داریم و باید بودجه‌های قرآنی تخصصی‌تر تعریف و اختصاص داده شوند تا علی‌رغم تخصیص اعتبار شاهد هدررفت منابع و به ثمر ننشستن اهداف نباشیم.

وی ادامه داد: در فضای مجازی شتاب مسائل و محتواهای گوناگون از شتاب مسائل معنوی و قرآن و عترت بیشتر است و میزان فعالیت‌های دینی از تنوع بخش‌های دیگر در فضای مجازی کمتر است و در واقع فضای تکاثری و کثرت‌گرایی حاکم شده و مبانی کوثری مغفول مانده است.

این مسئول تاکید کرد: برای موفقیت در فضای مجازی باید متولیان قرآنی و کنش‌گران فرهنگی سواد رسانه‌ای را ارتقا دهند تا ابزارها و امکانات متنوع فضای مجازی را بشناسند و قابلیت‌های آن را درک کنند تا متناسب با نیاز مخاطب به تولید محتوا بپردازند.

مدیر فرهنگی دانشگاه پیام‌نور استان زنجان در پایان با اشاره به اینکه جامعه معینی از مخاطبان در فضای مجازی نداریم، یادآور شد: نیازسنجی مخاطبان و تولید محتوا متناسب با ذائقه آن‌ها باعث می‌شود افراد اقبال بیشتری به مسائل معنوی و قرآنی نشان دهند.

انتهای پیام
captcha