جشنواره هنر مقاومت فقط عنوان جهانی دارد
کد خبر: 3936514
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
یک استاد دانشگاه تذکر داد؛

جشنواره هنر مقاومت فقط عنوان جهانی دارد

یک استاد دانشگاه معتقد است: جشنواره هنر مقاومت، علی‌رغم برخورداری از عنوان «جهانی»، هنوز نتوانسته است راه‌های تعامل و ارتباط با جهان پیرامونی خود را کشف کند.

جشنواره هنر مقاومت فقط عنوان جهانی را دارد

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد ارتباطات و روابط عمومی ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت، مینو خانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر هنر گفت: هنر مقاومت، هنر اعتراض و ادامه هنر انقلاب و هنر دفاع مقدس است. جشنواره هنر مقاومت نیز به نوعی از این موارد تاثیر پذیرفته و امروزه درشرایطی به سر می‌برد که عبارات و الفاظی که برای حیطه هنر مقاومت به کار می بریم بسیار متفاوت و تغییر کرده است.

وی افزود: وقتی از هنر مقاومت حرف می‌زنیم از نگاه به همه جهان و مظلومان ستمدیده سراسر جهان حرف می زنیم و هرجا ظلمی به مظلومی وارد شده است در این جشنواره موضوعیت دارد.

خانی اضافه کرد: جشنواره علیرغم عنوان "جهانی" که دارد و گهگاه می‌بینیم که شرکت‌کنندگانی از سایر کشورها در آن شرکت می‌کنند، هنوز نتوانسته است راه‌های تعامل و ارتباط با جهان پیرامونی خود را کشف کند و فقط آثاری از سایر کشورها در این جشنواره توانسته‌اند راه پیدا کنند. درصورتی که جشنواره‌ها در سراسر دنیا محلی برای مراودات و تعاملات بینافرهنگی و تبادل تجربیات مختلف است که به نظر من جشنواره هنر مقاومت می تواند بیش از پیش از این ظرفیت استفاده کند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: نکته دیگری که باید دغدغه مسئولان برگزاری باشد نحوه توزیع، ارائه و محل برگزاری و نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره است که باید بسیار هوشمندانه و دقیق انتخاب شود. عرضه و توزیع مناسب آثار، یکی از فصول بسیار مهم هر جشنواره و فستیوال بین‌المللی است و باید به آن بسیار جدی نگریست. در عرصه بین‌الملل در فضاهای هنری شغلی داریم به نام «کیوریتور» که معادل آن در فارسی «نمایشگاه‌گردان» می‌شود. وظیفه وی جمع آوری، چینش و ارائه مطلوب آثار هنری است. این موضوع در غرب به نحوی حیاتی است که فارغ از آثار هنری، خود نمایشگاه موضوعیت و ارزش پیدا می کند.

این پژوهشگر هنر همچنین در ادامه پیوند دانشگاه و مجامع علمی پژوهشی را با جشنواره امری بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر جریان هنر مقاومت که تاکنون موفق بوده است بخواهد مسیر روبه‌رشد خود را ادامه دهد، باید برای تحلیل آثار جشنواره و دست‌یابی به اهداف خود، پیوند خود را با دانشگاه و مجامع علمی تقویت کند و از ظرفیت‌های موجود در فضای نخبگانی کشور بهره ببرد.

وی ادامه داد: از سویی دیگر چون این جشنواره مناسبتی و تقویمی و دوسالانه است باید حتما فکری برای توزیع مناسب آثار جشنواره کند تا چرخه تولید و توزیع مداوم آثار هنری تجسمی در طول سال پویا و فعال باشد.

همچنین، ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری مسعود نجابتی بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha