کتاب‌های پیشنهادی کاکایی برای مطالعه
کد خبر: 3937396
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳

کتاب‌های پیشنهادی کاکایی برای مطالعه

عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه سرا در پویش «کتابخوانی ملی» بر مطالعه کتابی با عنوان «بررسی تطبیقی موضوعات پایداری در شعر ایران و جهان» تاکید کرد و گفت: این کتاب یکی از موضوعات مورد توجه در ادبیات ملت‌هاست.

پیشنهاد عبدالجبار کاکایی برای مطالعه ادبیات پایداریبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه‌سرا با پیوستن به پویش «کتابخوانی ملی»، به کتاب «بررسی تطبیقی موضوعات پایداری در شعر ایران و جهان» که از نوشته‌های اوست، اشاره کرد و گفت: در این کتاب نگاهی به ادبیات اجتماعی در جنگ‌ها داشته‌ام و موقعیت شعر پایداری در جنگ تحمیلی کشورمان را با شعر‌های مقاومت در جهان مقایسه و تحلیل کرده‌ام.
 
وی ادامه داد: در این کتاب ترجمه‌هایی از اشعار مربوط به جنگ در کشور‌های مختلف جهان را جمع‌آوری کردم که می‌توان به اشعار جنگ کشور‌های آمریکای لاتین، اروپا و کشور‌های عربی اشاره کرد. این کتاب را نشر پالیزان منتشر کرده و اکنون به چاپ سوم رسیده است.
 
کاکایی ادامه داد: «سیاست نوشتار» کتاب دیگری است که خواندن آن را توصیه می‌کنم. این کتاب را کامران تلطف نوشته و مهرک کمالی ترجمه کرده و اثری پژوهشی در حوزه شعر و داستان معاصر است. به اعتقاد من پژوهش این کتاب مهم است. زیرا دوره‌های ادبی تاریخ معاصر و صد سال اخیر را در یک تقسیم‌بندی معقول به چهار دوره تقسیم کرده است.
 
این شاعر اظهار کرد: دوره فارسی‌گرایی از جمله تقسیم‌بندی‌های این کتاب است که تأثیر گفتمان ایدئولوژی در ادبیات از جمله شعر و قصه را نشان می‌دهد که از این دوره می‌توان به برخی از آثار جمالزاده اشاره کرد. بررسی تأثیر مارکسیست‌ها بر ادبیات به ویژه موضوع استعاره در متون ادبی در مقایسه با ایدئولوژی سیاسی از دیگر نکات مورد اشاره در این کتاب است. دوره بنیان‌گرایی اسلامی از دیگر بخش‌های این کتاب است که ادبیات مذهبی و روشنفکری را بررسی کرده است.
 
وی ادامه داد: کتاب «طرح‌ها و ساختار‌های تازه و ابتکاری در شعر معاصر» نوشته محمدرضا روزبه از دیگر کتاب‌های مهم در مباحث ادبی و کارگاهی شعر است. نویسنده در این کتاب درباره ادبیات و فرم در شعر معاصر پژوهش و تحقیق کرده است.
«جبر و اختیار در مثنوی» نیز تألیف محمد مهدی رکنی است. این کتاب با نثری روان و ساده به مثنوی مولانا پرداخته است. یکی از موضوعات پیچیده که در مثنوی مولانا مطرح است؛ موضوع جبر و اختیار است و این کتاب نظر واقعی مولانا درباره این مسئله را بیان می‌کند. انتشارات اساطیر این کتاب را به چاپ رسانده است.
 
کاکایی تصریح کرد: کتاب «غلامان خاصه» نوشته سوسن بابایی، کاترین بابایان و معصومه فرهاد است و اکنون به چاپ دوم رسیده است. این اثر درباره شکل‌گیری و شناخت دوره صفویه است.
انتهای پیام
captcha