سستی اراده بزرگترین بیماری اخلاقی است + صوت
کد خبر: 3938181
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵
آیت‌الله اراکی:

سستی اراده بزرگترین بیماری اخلاقی است + صوت

استاد سطح خارج حوزه علمیه با بیان اینکه سستی اراده از بزرگترین بیماری‌های اخلاقی است، گفت: یکی از بیشترین موضوعاتی که در تفکر اسلامی بر خلاف تمدن سکولار مادی بر آن تأکید می‌شود، یاد مرگ به عنوان درمان بیماری‌هایی چون شهوت، قدرت و ثروت‌طلبی است.

ارابه گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن اراکی، امروز، 9 آذرماه در ادامه درس اخلاق خود در مدرسه امیرالمؤمنین(ع) که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه ضعف و سستی اراده و عزم در انجام عمل صالح بزرگترین بیماری است، گفت: اولین عامل مؤثر در عزم و اراده انسان، تفکر در آیات تکوینی و تشریعی الهی است؛ خداوند انسان را به اندیشه در گذشته و آینده توصیه کرده و اینکه تاکنون عمرش را در چه راهی سپری کرده و آینده‌اش چگونه خواهد بود.

وی با بیان اینکه نقد ما روزی و ایامی است که در آن هستیم، زیرا گذشته رفته و آینده هنوز نیامده و آنچه باقی مانده همین لحظه و ساعت و روز  است، افزود: مورد دیگر برای تفکر، تفکر در مرگ است که بسیار در دین مورد تأکید است؛ یکی از مهمترین تفاوت‌ها میان تمدن الحادی و سکولار مادی با تمدن اسلامی مسئله مرگ است؛ در تمدن‌های غیراسلامی تلاش بر این است که انسان را چنان سرگرم کنند که به یاد مرگ نیفتد، در حالی که مرگ بزرگترین و روشنترین حقیقت در زندگی انسان اعم از مؤمن و کافر و غربی و شرقی و اشراف‌زاده و فقیرزاده و ... است.

اراکی بیان کرد: توجه و تفکر به مرگ، انسان را از گرایش به شهوت و لذت و خودفراموشی و خدافرموشی دور می‌کند، لذا در ادبیات دین اسلام بر یاد آن تأکید شده است. همچنین دعا برای اهل قبور و زیارت اهل قبور بسیار مورد تأکید است؛ البته گاهی برخی وعاظ دچار اشتباه می‌شوند، از جمله در صداو سیما شنیدم که می‌گفت زیاد سر قبور بزرگان و مؤمنان نروید، بلکه سر قبر افراد فاسق و فاجر بروید، چون اینها به دعا نیاز دارند؛ که به نظر بنده این خیلی غلط است، زیرا ما به زیارت اهل قبور نمی‌رویم که فقط خیری به آنها برسانیم، بلکه تنبهی برای خود ما هست.

استاد سطح عالی حوزه اضافه کرد: زیارت حضرت فاطمه معصومه و مقابر بزرگان دینی ارتباط با نور است و در پرتو این جان و روح ما استفاده می‌کند و بیشترین نفع برای خود ما هست، لذا چرا باید سراغ فاسق برویم؛ یکی از نکات نهفته در زیارت اهل قبور این است که به فکر می‌افتد که روزی هم خودش به این مسئله مبتلا خواهد شد؛ توصیه شده که در قبرستان سلام دهید: «السلام علی اهل الدیار ... ».

وی تأکید کرد: خیلی از شهوت‌طلبی و ثروت‌طلبی‌های نامشروع و قدرت طلبی‌ها و ... ناشی از فراموشی یاد مرگ است، در حالی که هر روز در دور و اطراف خود می‌بینیم کسانی می‌میرند و ما هم باید به فکر باشیم که سبکبار و با دست پر از دنیا برویم؛ در متون شرعی ما به یاد مرگ بودن زیاد تأکید شده است. امام علی(ع) فرموده‌اند که «عبادالله اوصیکم ...»؛ بدانید این دنیا شما را رها می‌کند، هرچند شما دوست نداشته باشید او را رها کنید.

ادامه مبحث اخلاقی این استاد حوزه را بشنوید:

کد
انتهای پیام
captcha