عوامل کفویت در ازدواج چیست؟ + صوت
کد خبر: 3939674
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷
آیت‌الله اراکی تشریح کرد:

عوامل کفویت در ازدواج چیست؟ + صوت

استاد سطح عالی حوزه گفت: ایمان، عفاف و توان مالی برای تأمین معاش خانواده، در روایات به عنوان مهمترین عوامل کفویت برشمرده شده است.

عوامل کفویت در ازدواج چیست؟ + صوتبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن اراکی، استاد سطح عالی حوزه علمیه 17 آذرماه در ادامه مباحث فقه خانواده که در فضای مجازی برگزار شد، به بحث «کفویت برای ازدواج: عفاف و یسار» پرداخت و گفت: مراد از «عفاف»، عفاف جنسی و مراد از «یسار» توان تأمین مخارج زندگی است؛ روایتی در وسائل در باب 28 ذکر شده است که در آن این دو مورد لازمه کفویت برشمرده شده است؛ این روایت دارای سند معتبر است، همچنین روایات دیگری هم به این دو مورد اشاره کرده‌اند.

وی افزود: صدوق هم نقل کرده که «ابی قال حدثنا سعدبن عبدالله قال حدثنی ابراهیم بن هاشم عن اسماعیل بن مرار عن یونس بن عبدالرحمان قال حدثنی جماعة من اصحابنا عن ابی عبدالله الکفو ان یکون عفیفا و عنده یسار». در مورد شخصی مانند یونس، استناد به جماعة دلیل بر اعتبار گرفته می‌شود.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه برخی روایات با صراحت، فقر را منافی با کفویت برنشمرده است، تصریح کرد: بنابراین در برخی روایات، کفویت بحث عفت و گشایش دست را مطرح کرده و برخی روایات هم فرموده که زن و مرد مؤمن و مؤمنه کفو هم هستند که باید میان این دو جمع کنیم.

وی افزود: روایتی از یونس بن عبدالرحمان در سندی معتبر آمده است که عفت و یسار لازمه کفویت است؛ بنابراین روایت «المؤمن کفو المؤمنه» با این روایت تخصیص می‌خورد؛ یعنی علاوه بر ایمان، عفت و گشایش دست هم لازم است.

اراکی تصریح کرد: موضوع دیگری که در اینجا سؤال ایجاد می‌کند، آن است که در روایت جویبر، پیامبر(ص) بدون آنکه جویبر وضع مالی خوبی داشته باشد، او را با زنی(زلفا) تزویج دادند، بنابراین اگر یسار شرط است، پس این مسئله چگونه توجیه می‌شود؟ پاسخ این است که در این مورد، خود پیامبر(ص) حکم حکومتی دادند و وقتی ولی دستور دهد، خودش متعهد تأمین معاش است.    

استاد سطح عالی حوزه علمیه بیان کرد: ولی عام کافل همه نیازمندان است و طبیعتاً در این مورد هم تأمین معاش این نوع زوج‌ها را خواهد داشت. 

کد
انتهای پیام
captcha