انتشار گزارشی از چگونگی دسترسی داعش به سلاح
کد خبر: 3940530
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸

انتشار گزارشی از چگونگی دسترسی داعش به سلاح

انتشار گزارشی که به تازگی از سوی یک مؤسسه پژوهشی در لندن ارائه شده است، نشان می‌دهد که اعضای گروه داعش برای تأمین سلاح و تجهیزات مورد نیاز خود از یک شبکه بین‌المللی استفاده کرده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از دویچه وله، براساس نتایج تحقیقات مؤسسه پژوهشی Conflict Armament Research مستقر در لندن تروریست‌های داعش به ویژه از سال ۲۰۱۴ با اتکا به زرادخانه‌ای که از طریق این شبکه تأمین می‌شد به گسترش نفوذ خود در مناطقی از عراق و سوریه اقدام کردند.

بر پایه پژوهش یاد شده، مرز مشترک میان  سوریه و ترکیه مهم‌ترین راه انتقال نیازمندی‌های داعش بوده است. اعضا و وابستگان داعش، اغلب با هویت جعلی مواد مورد نیاز خود را به شرکت‌های فعال در مناطق مرزی سفارش می‌دادند.

پژوهشگران مؤسسه مستقر در لندن در گزارش خود بارها تأکید کرده‌اند که شرکت‌هایی که در مناطق مرزی این سفارش‌ها را دریافت می‌کردند، از هویت واقعی سفارش‌دهندگان و وابستگی آنها به تروریست‌ها بی‌خبر بوده‌اند.

پتر نویمن(Peter Neumann)، استاد کالج سلطنتی لندن به دویچه‌وله گفت: گروه داعش کاملاً آگاهانه منطقه‌ای را برای سفارش سلاح و مواد منفجره انتخاب کرده بود که این گونه داد و ستدها در آن غیر معمول نبود.

نویمن افزود: بخش بزرگی از سلاح‌ها و تجهیزات جنگی داعش از منابعی به جز آن چه بسیاری تصور می‌کردند، تأمین و بسیاری از آنها را خود اعضای داعش تولید می‌کرده است.

ظاهرا مهم‌ترین دلیلی که داعش توانست شبکه تدارکات خود را سال‌ها حفظ کند این بوده که رابطان آنها تحت هیچ شرایطی هویت واقعی خود را فاش نمی‌کردند.

تمام ارتباط‌ها با شرکت‌های سفارش گیرنده از طریق ایمیل‌ها و وب‌سایت‌های جعلی یا پیام‌های صوتی برقرار می‌شد و پرداخت سفارش‌ها در اغلب موارد به صورت نقدی و از طریق شبکه‌های بین‌المللی فعال در این حوزه صورت می‌گرفت.

پژوهشگران مؤسسه مستقر در لندن به این نتیجه رسیده‌اند که پرداخت سفارش‌ها به طور معمول در منطقه‌ای متفاوت با محل دادن سفارش انجام می‌شده و آنها موفق شده‌اند ردپای برخی از آنها را تا کشورهای آسیایی دنبال کنند.

به گفته نویمن این که داعش مدت‌ها مرکز تدارکات خود را در مناطق مرزی ترکیه حفظ کرد چندان عجیب نیست زیرا آنکارا در ابتدای شکل‌گیری گروه داعش مانند بسیاری دیگر از کشورها از پویایی آنها غافلگیر شده بود و در عین حال از آنجا که آنها به اهدافی در ترکیه حمله نمی‌کردند تا حدودی از آزادی عمل برخوردار بودند.

استاد کالج سلطنتی لندن می‌گوید: دولت ترکیه تروریست‌های داعش را «دشمن» تلقی نمی‌کرد، افزون بر این آنها مانند آنکارا علیه کردها هم می‌جنگیدند. او خاطرنشان کرد که مواضع ترکیه از سال ۲۰۱۵ که داعش قدرتمندتر و تهاجمی‌تر شد، تغییر کرد.

در حال حاضر شبکه تدارکات داعش تا حدود زیادی متلاشی شده است. جاسم محمد، پژوهشگر مسائل تروریسم به دویچه‌وله می‌گوید این تروریست‌ها همچنان برای تهیه جنگ‌افزار تلاش می‌کنند اما اطلاعات دولت عراق حاکی است که آنها بیشتر به سلاح‌های سبک دسترسی دارند.

او می‌گوید گمان می‌رود که گروه داعش نه تنها شبکه بین‌المللی تدارکات خود را از دست داده که منابع مالی لازم برای خرید جنگ‌افزار و تجهیزات نظامی را نیز در اختیار ندارد.

انتهای پیام
captcha