شهادت رمز بقا و روح مکتب جامعه اسلامی است
کد خبر: 3942951
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳

شهادت رمز بقا و روح مکتب جامعه اسلامی است

مسئول خانه قرآن مشکات شهرستان پارس‌آباد گفت: معنویت مستلزم تعاریف و مفاهیم آن در زندگی است و شهادت رمز بقا و روح مکتب جامعه اسلامی است.

شهادت رمز بقا و روح مکتب جامعه اسلامی استهاجر اسوار، مسئول خانه قرآن مشکات شهرستان پارس‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل، گفت: معنویت مستلزم تعاریف و مفاهیم آن در زندگی است و شهادت رمز بقا و روح مکتب جامعه اسلامی است. آنچه باعث بقای اسلام و نظام اسلامی است فرهنگ ایثار و شهادت است و این فرهنگ برگرفته از فرهنگ عاشورا بوده که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

مسئول خانه قرآن مشکات شهرستان پارس‌آباد، تصریح کرد: توجه به فرهنگ ایثار و شهادت راز بیمه شدن کشور در برابر دشمنان است. جامعه امروزی نیازمند گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی بیان کرد: دوران هشت ساله دفاع مقدس مشعلی است که همیشه فروزان است و نیاز‌های فکری و معنوی نسل فعلی و نسل‌های بعدی را تأمین می‌کند و نیازمند معرفی رشادت‌های رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس به نسل سوم انقلاب است.

اسوار، یادآور شد: تفاوت دفاع مقدس با بقیه جنگ‌ها در روحیه معنویت و ایثار و فداکاری رزمندگان بوده که این روحیه در هیچ جنگی در دنیا دیده نشده است. رزمندگان ما خلأ تسلیحاتی خود را با معنویت پر می‌کردند و اگر لطف خدا و عنایت ائمه اطهار(ع) نبود ما پیروز نمی‌شدیم.

مسئول خانه قرآن مشکات شهرستان پارس‌آباد، افزود: در جریان انقلاب بزرگ ملت ایران، روح شهادت‌طلبی و نهراسیدن از مرگ موجب آن پیروزی بزرگ شد و در دوران دفاع مقدس همین روحیه شهادت‌طلبی، حماسه و فداکاری در راه حق، پیروزی را ممکن کرد.

وی اظهار کرد: فرهنگ ایثار و شهادت‌طلبی، عاملی است که سایه جنگ و ناامنی را در طول سال‌های بعد از دفاع مقدس تا امروز از سر کشور ما دور کرده است. اگر امروز در کمال امنیت زندگی می‌کنیم و اگر در کشور ما در دریای طوفان جنگ و ناامنی و فتنه و درگیری، یک جزیره ثبات و امنیت و آرامش است، در اثر وجود همین روحیه در ملت ما است.

اسوار تأکید کرد: عاملی که امنیت و اقتدار کشور ما را تضمین کرده است روحیه فداکاری و فرهنگ شهادت در ملت ما است، همین روحیه بوده که در دانش و فناوری هم معجزه آفریده و آن دستاورد‌های عظیم را در حوزه فناوری هسته‌ای و سایر رشته‌ها نصیب ملت ایران کرد. بعد از شهادت شهدای هسته‌ای شاهد موج گرایش جوانان به رشته فیزیک هسته‌ای بودیم. دانشجویان عزیز ما رشته خود را تغییر می‌دادند تا راه آن شهیدان را ادامه دهند. این روحیه است که تضمین کننده اقتدار و امنیت کشور است.

مسئول خانه قرآن مشکات شهرستان پارس‌آباد، گفت: دفاع مقدس از مهم‌ترین جلوه‌های نقش‌آفرینی معنوی رزمندگان اسلام است. واقعیت و گرایش رویداد‌های واقعی به سمت ارزش‌های مقدس معنوی مهم‌ترین رویکردی است که در دوران دفاع مقدس شکل گرفته است.

معنویت و تأثیر آن در فرهنگ ایثار و شهادت

وی اظهار کرد: تبیین معنویت مستلزم تعاریف و مفاهیم آن در زندگی است. معنویت مانند روح است در بدن که در هر جزء جزء باید باشد و هر جایی که نباشد مرده است اگر چه حرکت مادی فیزیکی داشته باشد، روی آوری به فرهنگ غنی ایثار و شهادت در بستر معنویت تحقق پیدا می‌کند و این فرهنگ بدون در نظر گرفتن عنصر ایمان و تقوا راه به بی راهه خواهد برد.

اسوار یادآور شد: نگاه قرآن به معنویت به عنوان یک راهبرد و یک رکن زیر بنایی در تقابل و نبرد بین جبهه حق با جبهه کفر است، تا جایی که در ترسیم نبرد نامتقارن و در فرآیند افزایش و موازنه قدرت در جهت تفوق بر دشمن، ضمن تأکید بر عوامل سخت افزاری، دو مرحله نرم‌افزاری و فوق نرم‌افزاری را نیز مورد توجه قرار می‌دهد.

مسئول خانه قرآن مشکات شهرستان پارس‌آباد، گفت: قرآن کریم با فرمان «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ»، پس از توجه به عوامل سخت‌افزاری بر عوامل نرم‌افزاری در تغییر موازنه نیز تأکید کرده است، در گام اول با اشاره به این آیه از قرآن کریم می‌فرماید؛ اگر در جبهه حق، سه عنصر ایمان، بصیرت و صبر تعبیه شود، توان این جبهه براساس یک قاعده کلی ثابت، فلذا افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: حاکمیت تقوی و به‌دنبال آن، تعمیق معنویت، ظرفیت و توانایی لشکریان جبهه حق را به‌صورت تصاعدی، در حد بسیار قابل توجهی افزایش می‌دهد که یکی از مهم‌ترین نمونه‌های بارز آن امداد‌های غیبی و نصرت‌های فوق‌العاده الهی است.

اسوار با اشاره به مهم‌ترین عوامل سایش و بازدارنده از معنویت، تأکید کرد: خودبینی، خودشیفتگی، غرور، رفاه‌زدگی و تجمل‌گرایی مسئولان به عنوان الگو‌های رفتاری و عملی، محبت دنیا، تبعیض، عدم انطباق حرف وعمل خواص در بحث ساده‌زیستی و نحوه استفاده از اموال عمومی، پیدایش روحیه تظاهر و ریا(خودنمایی)، وجود روحیه حسادت و غیبت و بدگویی از همکاران و بعضا سوءظن‌های بی‌جا، بی‌توجهی و سستی در مسئله امر به معروف ونهی از منکر، بی‌تفاوتی یا احساس عدم نیاز به آگاهی‌های عقیدتی و دینی و بی‌محتوا بودن برنامه‌ها، تندخویی، دوری مسئولان از نیرو‌ها و بی‌اطلاعی از احوال معیشتی و خانوادگی آن‌ها از عوامل بازدارنده از معنویت است.

مسئول خانه قرآن مشکات شهرستان پارس‌آباد، تصریح کرد: فرهنگ ایثار، مجموعه‌ای از افکار، اعتقادات، باورها، ارزش‌ها، پسندها، علایق، دلبستگی‌ها، روابط، عرف و عاداتی است که در جریان انقلاب و با توجه به پیشینه دینی ملت بارور شد و در دوران دفاع مقدس تجلی یافت و به فرموده شهید مطهری شهادت مرگ آگاهانه در راه هدف مقدس است، عملی آگاهانه و اختیاری، و شهیدان شمع محفل بشریت هستند.

انتهای پیام
captcha