ساختار فعلی شورای افتا نیاز به نوآوری و تحول جدی دارد
کد خبر: 3947548
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷

ساختار فعلی شورای افتا نیاز به نوآوری و تحول جدی دارد

معاون آموزش و پژوهش مرکز بزرگ اسلامی غرب با اشاره به اینکه ساختار فعلی شورای افتا در حال حاضر نیاز به یک نوآوری و تحول جدی دارد، افزود: مجامع فقهی در دنیای اسلام از یک جایگاه خاص برخوردار هستند، اینکه شورای روحانیت استان ما در منظومه مجامع فقهی دنیا در کجا قرار گرفته‌ است، باید بررسی شود.

ساختار فعلی شورای افتا نیاز به نوآوری و تحول جدی دارد

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام سعید عسگری، سرپرست مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، امروز، 24 دی‌ در نشست مسئولان مراکز بزرگ اسلامی غرب کشور با نماینده ولی‌فقیه در کردستان، با اشاره به اینکه شورای روحانیت در منطقه کردستان همواره از جایگاه بسیار والایی برخوردار بوده است، اظهار کرد: این امر موجب شده تا مردم این منطقه مرکز بزرگ اسلامی را به اسم شورای روحانیت بشناسند و در مسائل مختلف شرعی به آنها مراجعه می‌کردند.

وی با تأکید بر اینکه ارتقای سطح علمی و معیشتی شورای روحانیت در استان باید با بهره‌‌گیری از ظرفیت‌های مختلف مدنظر قرار گیرد، افزود: تا قبل از تشکیل شوراهای حل اختلاف شورای روحانیت تمام پرونده‌هایی که در دادرسی با مشکل برخورد می‌کردند، این شورا حل می‌کرد. برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی به صورت فصلی برای روحانیون امری ضروری است و این کارگاه‌های آموزشی باید در قالب کمیسیون‌های تخصصی برگزار شوند.

وی با اشاره به اینکه در این کارگاه‌ها سعی داریم با بهره‌گیری از حضور اساتید مجرب بومی و غیربومی زمینه ارتقای سطح علمی شورای روحانیون را در استان فراهم کنیم، اظهار کرد: تا پایان سال یک دوره آموزشی برای 45 نفر از اعضای شورای افتای استان کردستان برگزار خواهد شد.

ماموستا ایوب احمدپور، معاون آموزش و پژوهش مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در ادامه این نشست اظهار کرد: شورای افتای نقطه قوت برای مرکز بزرگ اسلامی است، اما به نظر می‌رسد، افق دید را در این زمینه باید کمی وسیع‌تر کنیم.

وی با اشاره به اینکه ساختار فعلی شورا در حال حاضر نیاز به یک نوآوری و تحول جدی دارد، افزود: مجامع فقهی در دنیای اسلام از یک جایگاه خاص برخوردار هستند، اینکه شورای روحانیت استان ما در منظومه مجامع فقهی دنیا در کجا قرار گرفته‌ است، باید بررسی شود.

معاون آموزش و پژوهش مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور بیان کرد: خلأ بسیار اساسی در این بخش وجود دارد، در حال حاضر شورای افتا یک طرح جامع و اساسنامه‌ای که همه جوانب را در نظر قرار داده باشد، ندارد.

وی با بیان اینکه باید در این راستا یک کمیته تخصصی برای فعالیت شورای افتا تشکیل شود، اعلام کرد: در قالب این کمیته باید تدوین یک طرح جامع و اساسنامه که همه جوانب را مورد توجه قرار داده باشد، دنبال شود.

ماموستا احمدپور با اشاره به اینکه شورای فقهی استان کردستان باید با مجامع فقهی دیگر استان‌های اهل سنت و کردستان عراق ارتباطات فتوایی داشته باشند، یادآور شد: باید افق بلندی برای شورای روحانیت دیده شود و یک آئین‌نامه جامع در انتخاب و انتصاب‌ها در این شورا داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha