تحریم باعث کاهش وابستگی به نفت شد
کد خبر: 3950374
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲

تحریم باعث کاهش وابستگی به نفت شد

مهدی جعفری، عضو هیئت علمی دانشگاه طلوع مهر گفت: حدود هفتاد درصد بودجه جاری ما در قبل از انقلاب وابسته به نفت بوده که در زمان تحریم به ده درصد رسیده است و خواسته یا ناخواسته، بحث تحریم به کمک ما آمده است که وابستگی‌مان را به نفت کم کنیم.

 به گزارش ایکنا، نشستی از سلسله نشست‌های اقتصاد مقاومتی دانشگاه طلوع مهر عصر امروز 8 بهمن‌ماه با همکاری کانون توسعه و تعالی استان قم برگزار شد.

مهدی جعفری، عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه طلوع مهر در سخنرانی خود با عنوان «اقتصاد قوی ابعاد و مولفه‌ها» گفت: با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی در حوزه‌های مختلفی مطرح شده است، بحث اقتصاد قوی هم یکی از این بحث‌هاست که با توجه به بیانات مقام رهبری، وقتی مردم در رکود باشند، کشور آسیب‌پذیر است و باید در برابر این مشکلات چه کرد؟ ایشان می‌گوید باید کار کنیم که اقتصاد قوی و پایدار شود.

وی در ادامه افزود: در بحث‌های اقتصادی، معادلی برای اقتصاد قوی نداریم، درصورتی که معادل‌هایی برای اقتصاد مقاومتی و ... داریم. در بحث‌های اقتصادی در زمان کرونا، تنها اقتصادی که تاب‌آوری بالا داشت و توانست ضربه کمتری بخورد، اقتصاد چین بود.

وی با بیان اینکه یکی از نقاط آسیب‌پذیر در جمهوری اسلامی، اقتصاد است. به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی، وقتی می‌گوییم اقتصاد یک کشور ضعیف است، یعنی ستون فقراتش ضعیف است و اینها با تحریم‌ها می‌خواسته‎‌اند این ستون فقرات را بشکنند.

جعفری یادآور شد: پیش از انقلاب، حدود هفتاد درصد بودجه جاری ما وابسته به نفت بوده که در زمان تحریم به ده درصد رسیده است و خواسته یا ناخواسته بحث تحریم به کمک ما آمده است که وابستگی‌مان را به نفت کم کنیم. از نگاه اندیشمندان غربی، تحریم با سوء مدیریت است که نشان داده می‌شود. این ناکارآمدی‌ها خودش را در بحث ارز در سال 91 نشان می‌دهد و چون از آن تجربه عبرت نگرفتیم، در سال 97 به اوج خود رسیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه طلوع مهر افزود: راه حل مشکلات اقتصادی، همانطور که مقام معظم رهبری می‌فرماید، اقتصاد مقاومتی است. ما در این پژوهش، ابعاد برگرفته از سیاست اقتصادمقاومتی  را در ده مولفه ارائه کرده‌ایم؛ بحث مدیریت منابع طبیعی یکی از آنها است که از آن به عنوان نعمت یا نقمت یاد می‌شود. اقتصاددانان نهادگرا معتقدند که نباید منابع طبیعی کشور  صرف امور جاری کشور شود، بلکه باید بتوانیم یک مدیریت منابع طبیعی کنیم. اگر سی درصد از فروش نفت که باید طی سال‌های 84 تا 92 در صندوق ذخیره ارزی ذخیره می‌شد، مورد توجه قرار می‌گرفت، در سال 92 باید چیزی حدود 200 میلیارد دلار ذخیره  داشتیم. و در این صورت اقتصاد دیگر دچار آسیب نمی‌شد.

وی در ادامه یادآور شد: اقتصاد دانش‌بنیان دیگر بحثی است که در مسیر اقتصاد مقاومتی مطرح کرده‌ایم و می‌تواند ما را زودتر به اقتصاد قوی برساند. وقتی به سمت اقتصاد قوی برویم، بار مثبتی هم از نظر روانی می‌تواند داشته باشد. نظام مالی و دیپلماسی اقتصادی، دیگر بحث‌هایی است که در اقتصاد نداشته‌ایم. بحث حکمرانی خوب نیز بحث دیگری است که در آن پرداخته شده است.

جعفری تشریح کرد: سوئیس در همه‌پرسی از مردم خود نظر خواست که آیا مایلید که یارانه نقدی به شما پرداخت کنیم؟ و تقریباً همه مخالف آن بودند، در صورتی که در ایران این امر محقق شد و  اگر این یارانه در امور دیگری سرمایه‌گذاری می‌شد، می‌توانست بخشی از مشکلات 8 میلیون لشکر مجردان کشور را حل کند.

جعفری در پایان سخنانش گفت: بحث دیگر مطرح شده در این طرح، نظام مالیاتی و اقتصاد قوی است. این نکته قابل تأمل است که در کشورهای توسعه‌یافته، 70 درصد از درآمدها از طریق مالیات است، در صورتی‌که کشور ما از سیستم مالیاتی قوی برخوردار نیست. همچنین بحث پول ملی دیگر بحث پژوهش ماست.

در ادامه این نشست، مروجی نیز گفت: یکی از نکاتی که در کاربردی کردن این بحث باید در نظر گرفته شود، همانطور که گفته شد، معادلی برای اقتصاد قوی نداریم و باید برای آن شاخص‌سازی انجام شود و خودمان را با شاخص‌های موجود نسنجیم، بلکه  باید از ظرفیت‌های درونی‌مان استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha