شیوه متفاوت داوری در مسابقات قرآن وزارت ورزش و جوانان
کد خبر: 3951742
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
رحیم خاکی بیان کرد:

شیوه متفاوت داوری در مسابقات قرآن وزارت ورزش و جوانان

دبیر چهارمین دوره مسابقات قرآن وزارت ورزش و جوانان شیوه اجرایی به کار گرفته شده در مسابقات آنلاین این دوره را منحصر به فرد دانست و گفت: با این روش به بیشترین حد عدالت در داوری نزدیک شدیم.

رحیم خاکی، دبیر چهارمین دوره مسابقات قرآن وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با ایکنا درباره شیوه اجرای این دوره بیان کرد: با توجه به حضورم در مسابقات آنلاین یا برخط، که طی این ایام کرونایی در کشور به اجرا درآمده است، شیوه متفاوتی را در این رقابت‌ها در پیش گرفتم. این شیوه جدید، می‌تواند راهگشای حل مشکلات مسابقات مختلف غیر حضوری باشد. به همکارانم در فرهنگسرای قرآن برای ثبت این شیوه پیشنهاد دادم.

این قاری بین‌المللی افزود: در این شیوه، شرایط کاملاً یکسانی را برای همه شرکت‌کنندگان از طریق ارتباط آنلاین با نرم‌افزاری که، از سوی همکارانمان در فرهنگسرای قرآن طراحی شده، ایجاد کردیم تا بعد از قرعه‌کشی و مشخص شدن زمان اجرای متسابق، فرد در زمان مقرر آنلاین باشد. اجراها (تلاوت و ارائه محفوظات حافظان) از طریق اعضای کمیته فنی ضبط شده، فایل‌بندی و برای داوری مرحله نهایی، آماده می‌شود تا هنگام داوری، اختلالات عدم تماس یا کاهش کیفیت یا حتی قطع تماس، مشکلی در داوری و استرس در متسابق ایجاد نکند. در فضای آنلاینی که به واقعیت نزدیک است، این تلاوت‌ها ضبط می‌شود.

رئیس فرهنگسرای قرآن اظهار کرد: فایل پشتیبان نیز از سوی شرکت‌کننده از طریق ریکوردر یا موبایل به صورت فایل صوتی ضبط و به نام فایل پشتیبان از سوی شرکت‌کننده برای ما ارسال می‌شود و ما این امکان را داریم که اگر جایی صدا افت داشت، صدا و تصویر را میکس کنیم. به صورت یکسان از همه با یک کیفیت و یک خروجی صوتی تلاوت‌ها ضبط می‌شود. در شیوه‌ای که افراد خودشان صدا را از سیستم صوتی یا نرم‌‌افزارهای مختلف ضبط و ارسال می‌کنند، کیفیت ضبط موبایل هر شخص متفاوت است، در نتیجه این اشکال ایجاد و در داوری بی‌عدالتی‌ رخ می‌دهد. در شیوه‌ای که به صورت آنلاین، افراد حضور پیدا می‌کنند و همزمان هیئت داوران به قضاوت نشسته‌اند، قطع تماس‌ها و پایین آمدن کیفیت اینترنت‌ می‌تواند باعث بروز بی‌عدالتی، طولانی شدن زمان داوری و خستگی هیئت اجرایی شود.

خاکی با بیان اینکه در مدت چهار روز از 280 نفر در کل کشور تمام فایل‌ها به همین شیوه دریافت و علاوه بر آن، فایل پشتیبان نیز از سوی شرکت‌کنندگان ارسال شد، گفت: آقای سعید زکی‌لو، مدیر فنی، شخصاً بر ضبط تمام تلاوت‌ها نظارت داشتند. در بخش حفظ از داور حسن حفظ، دعوت کردیم تا همزمان با سؤال و اخذ پاسخ سه سؤال مرحله کشوری، نمره حسن حفظ را نیز همان‌ لحظه ثبت ‌کند، یعنی بخش حفظ، مستقیماً آنلاین، داوری و نمره آن نیز داده و در اینجا کار داوران حسن حفظ تمام می‌شود. فایل‌های ضبط شده مسابقات حفظ برای مرحله نهایی آماده می‌شود تا در کنار داوری مسابقات قرائت، داوری بخش صوت و لحن و وقف و ابتدای آن نیز انجام شود و وقتی نمرات اخذ شد، به همان شیوه مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه یعنی هفتاد درصد حُسن حفظ و سی درصد سایر بخش‌ها، نمره داده می‌شود.

دبیر چهارمین دوره مسابقات قرآن وزارت ورزش و جوانان گفت: سطح شرکت‌کنندگان نسبت به دوره‌های گذشته با وجود اینکه اجرای این مسابقات حدود دو سال نیز تأخیر داشت، بسیار بالا بود و شاهد حضور افرادی جدید و حرفه‌ای به ویژه در بخش جوانان بودیم، در رشته حفظ قرآن، تعداد زیادی امتیاز 100 را کسب کردند و این نشان می‌دهد که حفاظ مسلط و خوبی در این دوره حضور داشتند.

خاکی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا برگزاری آنلاین مسابقات را حتی بعد از پایان پاندمی کرونا می‌توان به‌عنوان یک شیوه در نظر گرفت؟ پاسخ داد: برای کاهش هزینه‌ها و در مراحل مقدماتی، رقابت‌های برخط می‌‌تواند گزینه خوبی باشد و طبیعتاً در مسابقات و در بخش آموزش بسیار می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha