نقش بی‌بدیل جامعه روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی
کد خبر: 3952946
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹

نقش بی‌بدیل جامعه روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی

مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد گفت: جامعه روحانیت مبارز شیعه، به رهبری امام خمینی(ره) نقش بی‌بدیلی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن فاطمی، امام جمعه موقت شهرکرد و مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد، در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری، اظهار کرد: در زمان طاغوت به دلیل اینکه جامعه روحانیت حرف مردم را بیان و بی‌عدالتی، ظلم و خیانت را برملا می‌کردند، در دل مردم بیشتر جای باز کردند و این امر موجب مقابله رژیم طاغوت با روحانیت شد، درنتیجه روحانیت مرجعیت اجتماعی یافت و در رأس آن امام خمینی(ره) قرار داشت که رهبری را بر عهده گرفت.

نقش روحانیت در پیروزی انقلاب

وی افزود: گرچه پس از انقلاب و بعد از آن روحانیت میدان‌دار بودند و این مسئولیت بعدها به مسئولان واگذار شد، بنابراین نقش روحانیت در پیروزی انقلاب نقش کلیدی بود، البته نقش مردم نیز در انقلاب مثال‌زدنی است، چرا که مردم با درک موقعیت پشت سر روحانیت قرار گرفتند.

فاطمی با اشاره به اینکه یکی از ارکان ضروری هر انقلابی تربیت نیرو برای آینده است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی از اوایل دهه ۴۰ آغاز و زمینه رشد و بالندگی روحانیت فراهم شد که در رأس آن‌ها امام خمینی(ره) پرورش یافت و به عنوان روحانی و مرجع تقلید و رهبری، انقلاب اسلامی را تشکیل دادند و علما و دیگر مراجع ایشان را همراهی کردند.

همراهی علما با امام خمینی(ره)

امام جمعه موقت شهرکرد بیان کرد: انقلابی که در سال ۵۷ پیروز شد با وجود مدعیان رهبری از صاحبان افکار مارکسیستی، ملی گرایان لیبرال، روشنفکران دینی و نیز صاحبان اندیشه‌های التقاطی بار رهبری انقلاب بر دوش روحانیون مبارز سنگینی می‌کرد، در رأس روحانیون مبارز، امام خمینی(ره) به عنوان یک مرجع تقلید بدون هیچ ادعا و قرار گرفتن در رأس نهضت توسط مردم به رهبری پذیرفته شد، حضور ایشان و روحانیون مبارز در وضعیتی تحقق یافت که رضاشاه تمام تلاش خود را برای نابودی آن‌ها به کار گرفته بود.

وی گفت: امام خمینی(ره) به عنوان نظریه‌پرداز انقلاب اسلامی، نیازهای فکری و نظری انقلاب را در زمان لازم مطرح کرد، از طرفی امام خمینی(ره) بخش عظیمی از روحانیت را وارد حوزه انقلاب کرد، گرچه ایشان در مسیر عمل به وظایف شرعی، به نصیحت رژیم پرداخت و با امر به معروف و نهی از منکر شاه را از عواقب مبارزه با دین اسلام بر حذر داشت.

مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد بیان کرد: مکتب انقلاب، جامعه مطلوب و آرمانی آینده را برای همگان به تصویر می‌کشد بنابراین از ضروریات هر انقلابی طرح مکتب انقلاب، تبیین و ترویج و گسترش آن، تا جایی است که بیشتر افراد جامعه به آن گرایش پیدا کنند و با انسجام فکری، رژیم حاکم را براندازند.

وی افزود: در جریان انقلاب اسلامی مارکسیسم، ناسیونالیسم و لیبرالیسم از جمله مکتب‌هایی بودند که توسط برخی در این دوران ترویج داده می‌شدند، در این میان روحانیت شیعه، مکتب اسلام و تشیع را به عنوان ایدئولوژی انقلاب و جایگزین برای ایدئولوژی شاهنشاهی معرفی کرد، از طرفی امام خمینی(ره) به عنوان ایدئولوگ اصلی انقلاب اسلامی بود که مکتب انقلاب به طور مستمر توسط روحانیت ترویج می‌شد و انگیزه و محرک لازم را برای مبارزه، در اختیار مردم قرار می‌داد.

فاطمی یادآور شد: در یک انقلاب، به هر میزان، رهبری از حمایت و پشتیبانی بیشتری برخوردار باشد، امکان پیروزی سریع‌تر فراهم می‌شود، بنابراین روحانیت شیعه به تبعیت از امام خمینی(ره) مهم‌ترین نقش را در انقلاب اسلامی داشتند.

نقش‌ تأثیرگذار امام خمینی(ره) و روحانیت مبارز در جلوگیری از انحراف

امام جمعه موقت شهرکرد توضیح داد: در جریان انقلاب اسلامی مهم‌ترین عاملی که نه تنها ابزارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، بلکه اساسی‌ترین ابزار قدرت رژیم پهلوی را بی‌اثر کرد، مرجعیت تقلید امام خمینی(ره) بود که از دیگر نقش‌های مهم و تأثیرگذار امام خمینی(ره) و روحانیت مبارز در انقلاب اسلامی مبارزه با خطوط انحرافی و جلوگیری از انحراف در مسیر اصلی مبارزه بود.

وی افزود: روحانیت مبارز با تأکیداتی که امام خمینی(ره) در جریان مبارزه داشت، بر اخلاص در مبارزه پافشاری می‌کرد و می‌کوشید تا هرگونه ریاکاری و منفعت‌طلبی‌های شخصی از ساحت مبارزه پاک شود، در حالی که برخی از مخالفان رژیم پهلوی، مانند سازمان مجاهدین خلق و چریک‌های فدایی خلق، راهبرد جنگ مسلحانه را در پیش گرفته بودند و گروهی دیگر همچون ملی‌گرایان بر مبارزه پارلمانی تأکید داشتند.

نقش هدایت‌گری امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب

فاطمی در پایان اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران با اراده و خواست جامعه روحانیت مبارز شیعه، به رهبری امام خمینی(ره) که نقش هدایت‌گری را برعهده داشته با عنایت خداوند متعال، به پیروزی رسید، به این معنا اگر اراده روحانیت انقلابی و مبارز شیعه، به رهبری امام خمینی(ره) برای ایجاد انقلاب نبود، انقلابی در این برهه از تاریخ ایران اتفاق نمی‌افتاد.

 

 

انتهای پیام
captcha