غلبه جریان فقاهتی و ولایتی بر سایر جریانات التقاطی با پیروزی انقلاب
کد خبر: 3953353
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴

غلبه جریان فقاهتی و ولایتی بر سایر جریانات التقاطی با پیروزی انقلاب

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه با اشاره به چهار جریان فکری و اساسی قبل از انقلاب، گفت: جریان فقاهتی و ولایتی قبل از سال ۱۳۳۲ به خاطر فعالیت گسترده جریانات التقاطی انفعالی عمل کرد، ولی بعد از آن فعال شد. امام(ره) برای گسترش این جریان و تحقق انقلاب به تربیت شاگردان پرداخت. به فرموده مقام معظم رهبری انقلاب ما از جهات مختلف گسترده‌ترین انقلاب دنیاست، ولی در معرفی آن ضعیف عمل کردیم.

غلبه جریان فقاهتی و ولایتی اسلام بر سایر جریانات التقاطی با پیروزی انقلاب
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، در سخنانی به مناسبت یوم الله ۲۲ بهمن اظهار کرد: انقلاب ایران، انقلابی مردمی و با مدیریت و پشتوانه روحانیت و مبانی دینی بود هرچند برخی بعد از پیروزی انقلاب ادعا‌هایی را مطرح می‌کردند و مدعی شدند انقلاب ربطی به روحانیت و دین نداشت و حال آنکه خلاف واقع بودن این ادعا برای کسانی که در آن روز بودند واضح واظهر من الشمس است.

وی افزود: سوال اساسی ما باید این باشد که در قرن معاصر که انقلاب به وقوع پیوست، کدام جریان فکری زمینه انقلاب مقدس جمهوری اسلامی را فراهم کرد. وی در ادامه برای ریشه یابی این موضوع به بررسی و تحلیل چهار جریان فکری و اساسی از زمان قاجار تا قبل از انقلاب پرداخت.

حجت‌الاسلام ملانوری سپس به تحلیل چهار جریان پرداختند و نسبت به نقش جریان سکولار در تحقق انقلاب گفت: جریان سکولار خواهان جدایی دین از زندگی اجتماعی و از جمله تربیت رسمی است و مدعی آزادی و آزادخواهی هستند که هنوز هم به شکل‌های مختلف در حال فعالیت بوده و مدعی هستند دین نباید در مسائل اجتماعی دخالت کند، اما با توجه به اهمیت آموزه‌های دینی در بین مردم ایران این اندیشه هیچ گاه مسلط بر جامعه نشد، چون این اندیشه همخوانی با اسلام نداشت.

وی در ادامه به معرفی جریان فکری دوم یا همان جریان ناسیونالیسم پرداخت و بیان کرد: این جریان رویکرد باستان گرایی و ملی گرایی دارند و اکثر مبلغین این جریان دانشگاهی بودند که به خاطر پیچیده بودن تفکرات غربی با ادبیات خاص صحبت می‌کردند که خیلی از این افراد خودشان نمی‌دانستند چه می‌گویند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی در ادامه به معرفی جریان سوم که اکنون در کشور وجود ندارد پرداخت و اظهار کرد: جریان فکری کمونیست که اعتقاد دارند آدم‌ها مالک چیزی نیستند و همه چیز به دولت تعلق دارد و در آن نگاه به مردم یک نگاه حیوانی بود و جریانی مثل حزب توده ریشه در همین تفکر داشت که البته با توجه به شعار‌های اسلامی در مقطع زمانی کوتاه توانستند تعدادی از افراد را به خود جذب کنند، ولی در عمل و بعد از فاش شدن حقیقت تفکرات‌شان شکست خوردند.

حجت‌الاسلام ملانوری بعد از معرفی این سه جریان تصریح کرد: این سه جریان فکری وارداتی بودند و شکست خوردند به خاطر همین بعد از سال ۱۳۳۲ جریان التقاطی با شعار اسلامی شکل گرفت تا بتوانند علاوه بر جبران شکست‌های گذشته تبدیل به جریان حاکم در جامعه شوند. یکی از این جریانات التقاطی نهضت آزادی ایران بود که در آستانه پیروزی انقلاب مهندس بازرگان از سوی امام خمینی به عنوان نخست وزیر دولت موقت منصوب شد، امّا با توجه به ارتباط با دولت آمریکا با تسخیر لانه جاسوسی مخالفت کرد و یک روز پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ استعفا کرد. بعد از سقوط دولت موقت، تعارض‌های بازرگان با نظام و انقلاب بیش از پیش نمایان شد. به طوری که او در کتاب "بازیابی ارزش‌ها" نوشت: من از ابتدا با آیت‌الله خمینی اختلاف نظر داشتم. شاید ایشان متوجه نشده بود. ایشان ایران را برای اسلام می‌خواست و من اسلام را برای ایران می‌خواستم. این همان تعارضی است که در اندیشه بازرگان وجود داشت، اما قبلاً موقعیت بروز پیدا نکرده بود.

وی سپس به معرفی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) پرداخت و از آن به عنوان دومین جریان التقاطی نام برد و اظهار داشت: این جریان به دست برخی از اعضای جوان نهضت آزادی تأسیس شد و با استفاده ابزاری از نهج‌البلاغه به تفکرات کمونیستی خود ظاهری اسلامی داد.

حجت‌الاسلام ملانوری در پایان به معرفی جریان چهارم پرداخت و بیان کرد: آن جریانی که انقلاب کرد جریان اسلام فقاهتی و ولایتی بود. این جریان قبل از سال ۱۳۳۲ به خاطر فعالیت گسترده جریانات التقاطی انفعالی عمل کرد و فقط پاسخگو مردم بود، ولی از سال ۱۳۳۲ این جریان فعال شد. امام خمینی (ره) برای گسترش این جریان و تحقق انقلاب در ابتدا شاگردانی را تربیت کرد و سپس اندیشه حکومت اسلامی را مطرح کرد و بعد از آن شاگردان ایشان به ترویج این تفکر پرداختند. به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) انقلاب ما از جهات مختلف گسترده‌ترین انقلاب دنیاست، ولی متاسفانه نسبت به معرفی آن به دنیا ضعیف عمل کردیم.
انتهای پیام
captcha