تکیه مهندسان بر ستون قرآن / از دلسردی مبلغان قرآن جلوگیری کنیم
کد خبر: 3955704
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
به انگیزه روز مهندس؛

تکیه مهندسان بر ستون قرآن / از دلسردی مبلغان قرآن جلوگیری کنیم

ایکنای مرکزی به انگیزه معرفی تعدادی از مهندسان فعال در دو حوزه علم و قرآن گفت‌و‌گویی با حسین محمدی، پیشکسوت قرآن، مسعود اکبری، حافظ کل و دارنده مدرج درجه یک تخصصی حفظ کل، عادله شیخی، دارنده مقام اول رشته قرائت در مسابقات قران و مهیار قاسمی، دارنده رتبه اول جشنواره ملی قرآن دانشجویان انجام داده است که در این گزارش می‌خوانید.

تکیه مهندسان بر ستون قرآن / از دلسردی مبلغان قرآن جلوگیری کنیم

علم، به‌ویژه علوم مهندسی یکی از مقوله‌ها و نمادهای مهد تمدن اسلامی هستند و خوشبختانه رشته‌های مهندسی از دیرباز تاکنون بین مسلمانان و بسیاری از علمای شیعی مورد توجه است، آنچه مهندسان مسلمانان را از سایر مهندسان تمایز می‌کند این است که آنان در سایه قرآن به موفقیت رسیده و از خود کارنامه درخشان برجای می‌گذارند. به انگیزه پنجم اسفند، روز مهندس و معرفی تعدادی از مهندسان قرآنی گفت‌و‌گویی با حسین محمدی، پیشکسوت قرآن و مهندس مکانیک، مسعود اکبری، حافظ کل، دارنده مدرک دکترای تخصصی حفظ کل، عادله شیخی، مهندس مکانیک و دارنده مقام اول مسابقات قرآن اوقاف در رشته قرائت و مهیار قاسمی، دارنده مقام اول جشنواره ملی قرآن دانشجویان انجام شده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

تأسیس مؤسسه قرآنی؛ آرزوی مهندس مکانیک دهه 60

حسین محمدی، مهندس مکانیک، پیشکسوت و مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سفینةالنجات اراک، بیان کرد: قرآنی بودن والدین باعث شد که از همان دوران کودکی طعم خوش و شیرین محافل نه چندان پررونق قرآنی آن زمان را درک کنم. درست است که محافل با قدرت برگزار نمی‌شد، اما در خانواده مبانی قرآنی مورد بحث قرار می‌گرفت، حتی پدرم در ایام ماه مبارک رمضان با چراغ و فانوس دستی سحرخوانی می‌کرد و من نیز با ایشان همراه بودم.

وی تصریح کرد: در سال 62 با مدرک دیپلم وارد مرکز آموزش ماشین‌سازی شدم و پس از آن دوره 18 ماهه تکنسینی الکترونیک را پشت سر گذاشتم و به استخدام شرکت واگن‌پارس درآمدم. در حین خدمت این شرکت در سال 70 دوره کارشناسی مکانیک را در مرکز کاربردی ماشین‌سازی شهر صنعتی برگزار کرد و موفق به اخذ مدرک مهندسی این رشته شدم و با پست معاونت مدیرعاملی نیز بازنشسته شدم.

تکیه مهندسان بر ستون قرآن / از دلسردی مبلغان قرآن جلوگیری کنیم

محمدی اظهار کرد: سال 63 به‌دلیل شرکت در مسابقات قرآن و کسب رتبه ممتاز در رشته قرائت به حج تمتع مشرف شدم و این تشرف غیرقابل توصیف است. دوره کارشناسی در همین بازه زمانی که در حج بودم انجام می‌شد و با عنایت خدا و دوستانی که به جای من ثبت‌ نام کرده بودند توانستم در این دوره مشغول به تحصیل شده و مدرک کارشناسی را اخذ کنم.

وی با اشاره به اینکه تمام موفقیت‌های خود را مدیون قرآن و توجه اهل‌ بیت(ع) می‌دانم، اضافه کرد: همچنین سال 64 نیز در مسابقات سراسری آن زمان شرکت کرده و با کسب رتبه ممتاز مسابقات بار دیگر به حج مشرف شدم. تشرف خود به حج در سن جوانی را موهبت الهی دانسته و همیشه مدیون لطف و الطاف رحمانی خداوند هستم.

محمدی وزنه قاری بودن را سنگین‌تر از مهندس بودن دانست و با بیان اینکه معروفیتم بیشتر به‌دلیل فعالیت قرآنی است و از این بابت خدا را شاکرم، ادامه داد: وجود فرزندان پاک، صالح، متعهد و متخصص از دیگر برکات انس با کلام وحی است.

این قاری ممتاز دهه 60 تأسیس مؤسسه قرآنی را از آرزوهایی که محقق شده است، بیان و تصریح کرد: مؤسسه سفینةالنجات در سال 87 پس از بازنشستگی راه‌اندازی شد و خانوادگی وقف این کار شده‌ام و آرزوی قلبی‌ام این است که تا آخر عمر دستم از قرآن و اهل‌ بیت(ع) کوتاه نشود.

وی بیان کرد: رشته‌های تحصیلی و علاقه‌هایی که وجود دارد برای امرار معاش است و نباید با فعالیت‌های قرآنی تداخلی داشته باشد. فعالیت‌های قرآنی می‌تواند همسو و هم‌جهت با دیگر فعالیت‌ها باشد و هیچ منافات و مغایرتی نیز بین دو مهم وجود ندارد. چه بسا قرآن حتی به توسعه و تلاش بهتر در رشته تحصیلی نیز کمک کند و مردم نیز دید بهتری به متخصصان قرآنی دارند، چراکه اگر به قرآن نگاه کاسب‌کارانه داشته باشیم خوشایند مردم نیست، البته نباید نادیده گرفت که جامعه قرآنی نیاز به حمایت دارند.

قرآن؛ کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به اهداف

مسعود اکبری، کارشناس ارشد مهندسی فتوگرامتری از دانشگاه خواجه نصیر، حافظ کل و دارنده مدرک دکترای تخصصی درجه یک و حافظ کل نیز نوجوانان و جوانان را به هدایت در مسیر قرآن تشویق کرد و افزود: متولد سال 66 هستم و از سال 80 نیاز به دانستن در خصوص مطالب مختلف هویتی و شخصیتی را در خود احساس کردم و برای تأمین این نیاز کتاب‌هایی چون پائولو کوئیلو و جبران خلیل جبران را مطالعه کردم، حرف‌های آنان برایم جذاب بود، اما احساس نیازم را برآورده نمی‌کرد تا اینکه پس از مطالعه سلسله کتاب‌های متعدد به جمله‌ای با معنا که با فونت پررنگ‌تری نوشته شده بود مواجه شدم که شاید تمام مطالب آن بخش یا چند صفحه در همان یک جمله یا نصف خط خلاصه شده بود، وقتی به پاورقی مراجعه کردم متوجه شدم معنی از قرآن کریم است و از این پس به آموختن معانی این مصحف شریف بیشتر ترغیب شدم.

تکیه مهندسان بر ستون قرآن / از دلسردی مبلغان قرآن جلوگیری کنیم

وی با بیان اینکه بدون استفاده از اساتید و مربیان حفظ قرآن را آغاز کردم، اضافه کرد: سال 83 – 84 در دانشگاه پذیرفته شده و متوجه شدم قرآن کتابی است که دنبال آن بودم و از به بعد تصمیم به حفظ آن گرفتم و اعتقاد داشتم که اگر مطالعه کنم در کمترین زمان ممکن مرا به هدفم می‌رساند. از زمان شروع تا حافظ کل شدن کمتر از سه سال طول کشید.

اکبری ادامه داد: بین فعالیت قرآنی و تحصیل در رشته مورد علاقه منافاتی ندارد، اما برای گرایش نوجوانان در مسیر قرآن باید سرمایه‌گذاری کرد و آنان را مورد حمایت قرار داد. وجود متخصصان متعدد در رشته‌های مختلف و فعال در حوزه قرآن به نوجوانان انگیزه می‌دهد و وظیفه جامعه قرآنی به‌ویژه متولیان این امر که در جایگاه تصمیم‌گیری هستند بسیار تأثیرگذار است.

وی کسب مدرک دکترای تخصصی درجه یک حفظ را یکی از آرزوهای خود جهت خدمت به مردم بیان کرد و افزود: مهم‌ترین آرزویم این است که تمام دانش خود را در اختیار نوجوانان و علاقه‌مندان به حفظ قرار داده و بتوانم تعداد زیادی حافظ کل تربیت کنم، تاکنون 40 حافظ کل تربیت کرده و امیدوارم تمام مردم حافظ کل‌هایی بهتر از من باشند. امروز اگر افتخار دیدار با مقام معظم رهبری را داشته باشم می‌توانم با افتخار و سربلند بایستم و از خدمات خود برای لبیک گفتن به فرمان ایشان برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن صحبت کنم.

نوای صوت شبانه قرآن؛ انگیزه‌ای برای پیشرفت در همه زمینه‌ها

عادله شیخی، مهندس مکانیک و دارنده رتبه اول مسابقات قرائت قرآن اوقاف در سال 97 و نفر اول مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در رشته قرائت، گفت: خانواده‌ام قرآنی هستند و از بدو تولد با درخواست پدرم هر شب بالای سرم صوت قرآن پخش می‌شد و همین عامل و حضور با مادرم در کلاس‌های آموزشی پدرم جرقه‌ای برای حرکت مداوم در حوزه قرآن شد.  

وی تصریح کرد: آموزش را در گام اول در رشته حفظ آغاز کرده و در دو سال ابتدایی در این رشته مشغول به آموختن بودم و بعد احساس کردم علاقه و استعداد بیشتری به قرائت دارم، از کلاس سوم ابتدایی در این رشته وارد و در مسابقات شرکت و حائز رتبه‌های متعدد شدم. همچنین از سن 13 سالگی به‌صورت حرفه‌ای قرائت را دنبال کرده و برای رسیدن به این مرحله از اساتید بومی همچون پدرم(علی شیخی، مدیر مؤسسه اختران قرآنی)، تهران و اصفهان  بهره‌مند شدم که این تلاش منتج به کسب رتبه‌های متعدد کشوری همچون رتبه اول مسابقات قرائت قرآن اوقاف در سال 97، مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) و جشنواره ملی قرآنی دانشجویان شد.

تکیه مهندسان بر ستون قرآن / از دلسردی مبلغان قرآن جلوگیری کنیم

شیخی ادامه داد: ریاضی فیزیک رشته تحصیلی‌ام در دبیرستان بود و به‌دلیل علاقه به رشته‌های مهندسی در رشته مکانیک دانشگاه صنعتی اراک پذیرفته شدم. پس از گذران دوره کارشناسی احساس کردم پرداختن به رشته علوم قرآن و حدیث مرا به اهداف قرآنی نزدیک‌تر می‌کند و به همین منظور در دوره کارشناسی ارشد رشته قرآنی را انتخاب کردم، قصد دارم پس از اتمام این دوره بار دیگر در مقطع کارشناسی ارشد مکانیک شرکت کرده و ادامه تحصیل دهم.

قرآن انگیزه‌بخش‌ترین کتاب

این قاری ملی شرایط اقتصادی فعلی را دلیل فاصله گرفتن برخی افراد از قرآن دانست و گفت: برخی از افراد اذعان دارند که شرایط اقتصادی امروز به‌گونه‌ای است که فرصت هرگونه فعالیت در حوزه قرآن را از آنان گرفته است، در کنار همه این مشکلات پرداختن به مبانی قرآن راه میان‌بُری برای رسیدن به اهداف و چشم‌اندازهای تعریف شده است، چراکه فعالیت در این مجموعه به انسان انگیزه مضاعف برای رسیدن به خواسته‌های حتی دنیایی می‌دهد و هیچ‌گاه نباید از آن غافل شد. بسیاری از فعالان قرآنی که در رشته‌های علمی مختلف تخصص دارند بر این اصل که قرآن به آنان برای پیشرفت کمک کرده است، اعتراف دارند.

وی با اشاره به اینکه هیچ‌گاه کسب رتبه‌های متعدد آرزوی من نبوده است، اظهار کرد: بسیار علاقه‌مند هستم تا بتوانم تمام دانسته‌ها و تجربیات خود را در اختیار نوجوانان برای کسب مدارج عالی علمی و اخلاقی در حوزه قرآن بگذارم. این کتاب الهی بیشتر آرام‌بخش و کمک‌کننده بوده است.

شیخی از عدم توجه به جامعه قرآنی به‌ویژه جوانان از سوی مسئولان گلایه کرد و افزود: کلاس‌های قرآنی استان از اقبال لازم از سوی خانواده‌ها برخوردار نیست، البته تقویت فضای مجازی باعث شده است که قرآن‌آموزان بیشتری حتی از استان‌های دیگر از دوره‌های آموزشی بهره‌مند شوند، این فضا در استان کاملاً فراهم است، اما مورد حمایت و توجه از سوی مسئولان قرار نمی‌گیرد.

ضرورت حرکت قرآنیان در ابعاد مختلف

مهیار قاسمی، دارنده رتبه اول رشته ترتیل جشنواره ملی قرآنی دانشجویان، نقش خانواده را در تربیت قرآنی فرزندان اثرگذار توصیف و بیان کرد: والدینم قاری و یا حافظ نبودند، اما همواره صوت قرآن در منزل ما به گوش می‌رسید و مادرم با صدای دلنشین کلام الهی را تلاوت می‌کرد و من نیز چون علاقه‌مند بودم مانند ایشان تلاوت کنم کلمات را تکرار می‌کردم، مادر که متوجه علاقه‌ام شد مرا به ادامه راه و آموختن فنون اصولی تلاوت تشویق کرد.

وی ادامه داد: کلاس پنجم ابتدایی بودم در مسابقات قرآن دانش‌آموزی در رشته حفظ جزء 30 شرکت کردم و این اولین باری بود که بدون هیچ سابقه آموزشی رتبه سوم را کسب کردم و از این زمان رسماً با هدایت آقای مجتبی سعیدی، مدیر مهد قرآن اراک وارد فضای حرفه‌ای آموزش شدم. در کنار کلاس‌های آموزشی در محافل قرآنی که با تلاوت استاد شاکرنژاد برگزار می‌شد شرکت می‌کردم و همین عامل باعث شد در کنار حفظ به قرائت نیز گرایش پیدا کنم و از سال 87 در جلسات قران سطح شهر شرکت کرده و تلاوت را حرفه‌ای دنبال کردم. در این مدت موفق شدم 10 جزء از قرآن را حفظ کنم.

تکیه مهندسان بر ستون قرآن / از دلسردی مبلغان قرآن جلوگیری کنیم

قاسمی با اشاره به اینکه کسب رتبه‌های ممتاز مسابقات قرآن آموزش و پرورش تا پایان دوره متوسطه ادامه داشت، بیان کرد: پس از برگزاری کنکور می‌توانستم گزینش دانشگاه امام صادق(ع) را گرفته و یا در رشته زبان انگلیسی که رتبه خوبی کسب کرده بودم در یکی از دانشگاه‌های خوب کشور ادامه تحصیل دهم، اما تک بعدی بودن را نمی‌پسندم و از طرفی تسلط بر زبان انگلیسی داشتم و به‌صورت حرفه‌ای نیز قرآن را دنبال می‌کردم، ترجیح دادم رشته مهندسی عمران را انتخاب کنم.

این قاری ملی با بیان اینکه قرآن واقعاً کتاب زندگی در همه ابعاد و برنامه‌ریزی است و تنها برای مباحث اعتقادی نازل نشده و صرفاً به مبانی دینی و احکامی نپرداخته است، اضافه کرد: با توجه به توجه قرآن به ابعاد مختلف، منطقی نیست ما نیز تک‌بعدی پیش رفته و مطالعات خود را تنها در یک بعد ادامه دهیم، چراکه فقها و مجاهدان دین که در علوم اسلامی و اخلاقی فعالیت دارند قطعاً در ابعاد دینی و قرآنی از ما قوی‌تر هستند، اما شاهدیم بسیاری از آنان در ابعاد علمی نیز سرآمد هستند.

قاسمی گسترش ابعاد مختلف در زندگی امروز که عصر تکنولوژی و ارتباطات است را ضروری دانست و اظهار کرد: ما تکلیف داریم خود را با اتفاقات روز دنیای فعلی منطبق کرده و در همه عرصه‌های زندگی فعالیت داشته باشیم. اگر بتوانیم خوب تلاش کرده و مبانی را در کنار هم بگذاریم، قطعاً خواهیم توانست به همه ابعاد که در قرآن به آن اشاره شده است رنگ و بوی قرآنی ببخشیم.

وی با اشاره به اینکه موفقیت افراد قرآنی در رشته‌های مختلف علمی به جهانیان ثابت می‌کند، فعالیت در حوزه قرآن محدودیت ایجاد نمی‌کند، اضافه کرد: به نظر می‌رسد به این امر مهم خوب پرداخته نشده است و مدرسه و خانواده نیز نتوانسته در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. خانواده‌ها بیشتر علاقه دارند فرزندان را در کلاس‌های هنری و ورزشی ثبت‌ نام کنند، حتی برخی از والدین که فرزندان خود را در کلاس‌های قرآن ثبت‌ نام می‌کنند توجیه و انگیزه‌ای جز اینکه قرآن راه خوبی است ندارند و اگر قرآن‌آموز احساس خستگی و دلسردی کند، والدین قادر به توجیه و قانع کردن او برای ادامه نیستند و به راحتی قبول می‌کنند.

تزریق انرژی لازم به جامعه برای جذب نیروی قرآنی

قاسمی ادامه داد: متأسفانه فرهنگ‌سازی حضور در کلاس‌های قرآنی در مقایسه با دیگر حوزه‌ها ضعیف عمل کرده و در جذب دانش‌آموزان چندان موفق نبوده است. جامعه قرآنی همواره از عدم حمایت مسئولان گلایه دارند که این امر از برنامه‌ریزی کلان کشور نشئت می‌گیرد، چراکه به‌طور قطع همه به این مصحف شریف علاقه دارند، اما برای جذب نوجوانان باید حمایتی نشان داده و انرژی لازم را به جامعه تزریق کرد.

وی حرکت مداوم در مسیر قرآن و اثرگذار بودن را آرزوی قرآنی بیان کرد و افزود: به‌طور قطع انسان پس از مدتی فعالیت قرآنی به درجه‌ای می‌رسند که لقب استاد به آنان داده شود، اما همه این افراد برای جامعه مثمرثمر نبودند و نتوانستند مبلغ خوبی برای جامعه باشند و صرفاً جهت فعالیت‌های حرفه‌ای مشهور می‌شوند و وقتی از این بازه زمانی عبور می‌کنند دیگر فعالیت خاصی ندارند، اما من علاقه‌مندم بتوانم آموزه‌های والای قرآنی را در زندگی و جامعه نشر دهم.

قاسمی با بیان اینکه در اجتماع حمایت شایسته‌ای از قرآن و جامعه قرآنی نمی‌شود، اما این قشر با تمام توان و علاقه در این مسیر گام برمی‌دارند، تصریح کرد: وقتی بودجه اختصاص یافته به قرآن را با سایر بودجه‌ها مقایسه کرده و شاهدیم حمایت از برخی افراد که شایسته قرار گرفتن در جایگاه خاصی را ندارند، متوجه وجه تمایزها می‌شویم. متأسفانه زمینه حمایت از قرآنیان که بتوانند مبلغان خوب قرآن باشند، فراهم نیست و گاه افراد با دلسردی مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به راهکارهای نجات بشریت از آسیب‌های فعلی که دنیا را گرفتار کرده است، گفت: برای نجات بشریت تنها با پرداختن به رشته‌های حفظ و قرائت کافی نیست و این امر باید با برنامه‌های کلان ساماندهی شود و مبانی قرآنی به‌صورت کاربردی در مدارس گنجانده شود تا دانش‌آموزان را از ریشه با مفاهیم و فرهنگ قرآنی آشنا کند.

انتهای پیام
captcha