شیوه تعامل علی(ع) با غیر مسلمانان در دستور کار مسئولان قرار گیرد
کد خبر: 3956263
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵

شیوه تعامل علی(ع) با غیر مسلمانان در دستور کار مسئولان قرار گیرد

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور گفت: اگر در دوران کنونی مسئولان بتوانند شیوه تعامل حضرت علی(ع) با مسلمانان، مخالفان، غیر مسلمانان و دشمنان را در دستور کار خود قرار دهند، بهترین الگو را برگزیده‌اند چراکه این امر موجب وحدت و انسجام بیشتر مسلمانان شده و از اختلاف و چنددستگی جلوگیری خواهد کرد.

حجت‌الاسلام حسن عسگری، مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: ویژگی‌های شخصیتی حضرت علی(ع) منحصر به فرد و به طور خاص در زندگی این امام همام قابل مشاهده بوده است.

وی مولود کعبه بودن را یکی از این ویژگی‌های منحصر به فرد امام علی(ع) دانست و افزود: هیچ کدام از پیامبران الهی توفیق به دنیا آمدن در خانه خدا را نداشتند و حتی در روایت داریم که زمان به دنیا آمدن حضرت عیسی(ع) به حضرت مریم(س) وحی شد که از بیت‌المقدس بیرون شو و فرزندت را به دنیا آور.

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور بیان کرد: شهادت حضرت علی(ع) هم به نوعی منحصر به فرد و خاص بود چراکه در خانه خدا به شهادت رسید و همین تولد در کعبه و شهادت در مسجد نشانه خاص بودن امام علی(ع) بوده است.

وی با اشاره به اینکه خطبه‌خوانی، سخنرانی، نامه‌نگاری‌های حضرت علی(ع) در قالب نهج‌البلاغه جمع‌آ‌وری شده از جایگاه بسیار والایی بین مسلمانان برخوردار است، ادامه داد: کتاب نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) یکی از بزرگترین و مهم‌ترین کتاب‌ها در امور مملکت‌داری و سبک زندگی اسلامی بوده است و امروز بسیاری از دانشمندان و اندیشمندان غیر مسلمان که این کتاب را مطالعه کرده‌اند، شیفته حضرت علی(ع) شده‌اند.

حجت‌الاسلام عسگری افزود: جرج سجعان جرداق، نویسنده مسیحی در مورد حضرت علی(ع) می‌گوید: «ای روزگار چه می شد که هر چند صباحی شخصیتی همچون علی(ع) را تحویل جهان می‌دادی تا همه پروانه‌وار گرد شمعش می‌چرخیدند و از وجودش بهره‌مند می‌شدند».

وی به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر در دوران انتخاب وی به عنوالی والی مصر اشاره و اظهار کرد: این نامه امروز در سازمان بین‌الملل ثبت و ضبط شده است و به عنوان منشوری اخلاقی برای تمام کارگزاران محسوب می‌شود و اگر حقوق بشری به معنای واقعی باید بین مردم منشتر شده و زمینه بهره‌مندی مردم از آن باید فراهم شود، همین نامه حضرت علی(ع) است.

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) در مورد حضرت علی(ع) افزود: حضرت محمد(ص) می فرماید: «من و علی پدران این امت هستیم» و این امر به دلیل وجود فضایل اخلاقی و عدم غفلت یک ثانیه‌ای از یاد خدا و تربیت فرزندانی همچون امام حسن و امام حسین(ع) این جایگاه را پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه تمام زندگی حضرت علی(ع) سرشار از درس‌های پدرانه است، گفت: تمام رفتارهای حضرت علی(ع) از سیر و سلوک، برخورد با بینوایان، یتیمان، مستمندان، فقرا، حکما، خلفا و امرا سرشار از درس زندگی برای همگان است.

حجت‌الاسلام عسگری افزود: حضرت علی(ع) نسبت به تمام مردم از مسلمان و غیرمسلمان برخوردهای پدرانه داشته و یک پدر همیشه خیرخواه و نصحیت‌کننده فرزندانش است.

وی با اشاره به هجمه‌های دشمنان علیه مسلمانان و ایجاد اختلاف بین مسلمانان اشاره و بیان کرد: اگر در  دوران کنونی بتوانیم شیوه تعامل حضرت علی(ع) با مسلمانان، مخالفان، غیر مسلمانان و دشمنان را در دستور کار خود قرار دهیم، بهترین الگو را برگزیده‌اند چراکه این امر موجب وحدت بیشتر مسلمانان شده و از اختلاف و چنددستگی جلوگیری خواهد کرد.

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور افزود: امروز جامعه ما درگیر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، بیکاری، اعتیاد و ... شده است که نیاز است با الگوگیری از این امام همام مردم و مسئولان بتوانند زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه را فراهم کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه رسانه‌ها و روحانیون در این بخش می‌توانند اثرگذار خاصی داشته باشند، یادآور شد: روحانیون و رسانه‌ها با پرداختن به خطبه‌ها، داستان‌ها و بیانات امام علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌توانند ضمن مرور نهج‌البلاغه، مواردی که لازمه شرایط کنونی جامعه ما بوده است را به مردم گوشزد خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha