دانشگاهی که 90 درصد دانشگاهیان آن بیکارند را نمی‌خواهیم
کد خبر: 3957131
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
اسلامی در همایش «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی»:

دانشگاهی که 90 درصد دانشگاهیان آن بیکارند را نمی‌خواهیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: نیاز به دانشگاهی که 90 درصد دانشگاهیان آن بیکار هستند نداریم و نیازمند تعلیم و تربیت در تمام سطوح هستیم.

به گزارش ایکنا محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی در نهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» که در مدرسه دارالفنون امروز 12 اسفند برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد ماه رجب اظهار کرد:  نیاز مبرم هر کشور، مهارت است. این مهارت  می‌تواند برای هر کشوری مسیر شکوفایی را مشخص کند. در مسیر شکوفایی، فکر و اندیشه باید به طرح و در ادامه طرح به اقدام تبدیل شود، البته این مسئله نیز باید به صورت مرتب در بستر زمان شکل گیرد.

وی افزود: در مسیر تعلیم و تربیت، مدرسه و آموزگار جزئی لاینفک هستند که نقششان غیر قابل کتمان است. امیرکبیر به عنوان موسس دارالفنون در زمینه تعلیم و تربیت فرصت ایجاد کرد. یادش گرامی باد. نکته بعد اینکه، ما نیاز به دانشگاهی نداریم که 90 درصد دانشگاهیان آن بیکار هستند و نیازمند تعلیم و تربیت در تمام سطوح هستیم. رسیدن به این خواسته نیز مستلزم تحول اساسی است تا جامعه از سرخوردگی در امان ماند و به سمت نشاط و شادمانی هدایت شود.

مدرسه بنای پرتکرار است

اسلامی ادامه داد: مدرسه ظرفیت بنای پرتکرار است. این بنا انتظار می‌رود به ما نشان هویتی دهد. معماری ریشه در فرهنگ دارد پس اگر از فرهنگ مراقبت نکنیم آسیب‌های جدی خواهیم دید؛ اتفاقی که متاسفانه در معماری ایرانی اسلامی رخ داده است، بنابراین امیدوارم این دوران تلخ متوقف شود تا بازگشت به اصل خویش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مراقبت از میراث، حفاظت از بخشی فیزیکی نیست، بلکه حفظ از فکر و هویت است، بیان کرد: باید ارزیابی کنیم بعد از انقلابی اسلامی تا چه حد توانسته‌ایم میراث خوبی برای آیندگان به جا گذاریم. در بحث شهرسازی با اهتمام ویژه‌‌ای که در شرایط سخت امروز انجام داده‌ایم به سوی مسیر مورد نظرمان حرکت می‌کنیم. یکی از این اقدامات، این است که توانسته‌ایم بافت بارگاه امام رضا(ع) را مراقبت کنیم. چون  با تصویب قانونی، تاکید شده از ساخت بناهایی که به معنویت و بارگاه امام هشتم(ع) آسیب می‌زند جلوگیری شود. دلیل تصویب این قانون نیز این بوده که در مشهد برخی بناها، ساختاری ناهنجار دارد. همین موضوع به‌نوعی موجب منحرف شدن از مسیر معماری ایرانی اسلامی شده است که امیدوارم به مدد اجرای طرح تصویب شده، این آسیب برطرف شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در طرح‌های جامع شهری دو طرح را در دستور داریم. اول، در دوره‌های گذشته خیلی از شهرها فاقد طرح تفصیلی بودند که باید برطرف شود. درضمن  تلاش شده به صورت تضامنی بر شهرسازی کنترل شود تا شاهد اتفاقاتی خوشایند در معماری باشیم.

در مدرسه‌سازی خست نکنیم

وی با تاکید بر اینکه در احداث مدارس خست به خرج ندهیم، گفت: اگر در بحث احداث مدارس، خست به خرج دهیم، سرانه آموزش پایین خواهد آمد، زیرا اگر محدودیت در فضای آموزشی مدارس پیش آید بسیاری از نکات آموزشی نیز به در ادامه آن آسیب خواهند دید.

وی درباره اصلاحاتی که در طرح مسکن مهر انجام شده توضیح داد: در طرح مسکن مهر متاسفانه مدارس مد نظر نبودند اما  در دولت یازدهم و دوازدهم توجه جدی به این حوزه و مدارس بسیاری تاسیس شد، البته روند مدرسه‌سازی هنوز هم ادامه دارد.

اسلامی در پایان تاکید کرد: باید ظرفیت تعلیم و تربیت را بالا بریم تا در آینده شاهد کاهش ناهنجاری در ساخت‌و‌ساز و معماری باشیم.

انتهای پیام
captcha