نگرش کلامی استوار در بین متفکران به وحدت کرداری در مبارزه تسری می‌یابد
کد خبر: 3957506
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷

نگرش کلامی استوار در بین متفکران به وحدت کرداری در مبارزه تسری می‌یابد

مدیر تولید محتوای انتشارات انقلاب اسلامی گفت: نگرش کلامی صحیح و استوار در بین متفکران شیعه که همه ائمه(ع)، نور واحد هستند، به وحدت کرداری آنان در مبارزه و جهاد تسری می‎یابد، اندیشه مبارزه با حکومت جور و قصد براندازی آن و تشکیل حکومتی بر پایه ارزش‌های الهی درسی برای اهل ایمان در دوران سیطره طاغوت در ایران نیز داشته است.

نگرش کلامی استوار در بین متفکران به وحدت کرداری در مبارزه تسری می‌یابدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام مجتبی صابری، مدیر تولید محتوای انتشارات انقلاب اسلامی، در مراسم رونمایی از کتاب «حماسه امام سجاد(ع)»، مشتمل بر گفتارهایی از مقام معظم رهبری که امروز 13 اسفندماه، در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، در خصوص این کتاب اظهار کرد: : در میان مقاطع گوناگون حیات ائمه(ع)، مقطع ۳۴ ساله حضرت سجاد(ع) یک برهه مهم به‌شمار می‌رود و باید توجه داشت استمرار حکومت خلفای جور در طول قرن‌های متمادی به تدریج به این باور عمومی انجامید که اساسا مبارزه با ظلم و ظالم و همچنین تشکیل حکومت اسلامی وظیفه‌ای است که ائمه(ع) نیز در برخی دوران‌ها همچون عاشورا آن را دنبال کردند، اما پس از آن واقعه تلاش جدی در این خصوص وجود نداشت، براساس این باور غلط ائمه هدی(ع) در نگاه عموم مسلمین تنها فرزندان پاک رسول خدا(ص) هستند که اسوه‌های علم و عبادت به‌شمار آمده و فاقد هرگونه کنش سیاسی در زمانه هستند.

وی ادامه داد: چنین دیدگاهی در سوق دادن جوامع اسلامی به خمودگی و سستی نقش داشته است، هر چند که از نقش زیرکانه حکومت خلافای جور برای تصویر چنین چهره‌ای از ائمه اطهار(ع) به عنوان کسانی که راضی از اقدامات حاکمیت هستند، نمی‌توان غافل ماند، با وجود چنین پندار و تصویر غلطی نباید انتظار داشت که شیعیان آن بزرگواران در پی مبارزه با ظلم و در اندیشه تشکیل حکومت اسلامی بوده باشند و این خمودگی خواسته دستگاه‌های متکبر است.

عضو گروه تدوین کتاب «حماسه امام سجاد(ع)» تصریح کرد: در برابر این تفکر غلط، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب، بر پایه تحقیق و تامل در احادیث و روایات بر این باورند که همه پیشوایان پس از قیام عاشورا تمام تلاش خود را برای براندازی نظام ظلم و تشکیل حکومت نبوی داشته‌اند، اگر چه این تلاش‌ها به اقتضای شرایط مختلف و ناشی از وضعیت حاکمیت‌ها، شکل غیرآشکار و پنهانی داشته است.

صابری تصریح کرد: بر این اساس، ائمه معصوم(ع) همگی مجاهدانی هستند که از هیچگونه عملی رودررو، تشکیلاتی و تبیینی و مانند آن با قصد حاکم کردن ارزش‌های الهی و تشکیل حکومتی که خود در راس آن قرار گیرند، فروگذار نکردند و متاسفانه آنچه که حاکمان جور از سیره ائمه(ع) دریافتند، پیروان ائمه(ع) آن ار درک نکردند و نشناختند.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با خلق تعبیر انسان ۲۵۰ ساله، ائمه معصومین(ع) را به منزله یک انسان می‌دانند که از سال ۱۱ تا ۲۶۰ هجری قمری در حال مبارزه و جهاد با ظلم بوده‌اند، گرچه صورت این مبارزه به تبع شرایط مختلف صور متفاوتی داشته اما یک حرکت اصلی همیشه دنبال می‌شده است و ائمه(ع) گاهی در این حرکت صلح کرده، گاهی مبارزه تشکیلاتی و در مواردی کسانی را به جنگ و مبارزه مسلحانه ترغیب کرده و از آنان پشتیبانی مالی می‌نمودند.

صابری ادامه داد: از این رو این نگرش کلامی صحیح و استوار در بین متفکران شیعه که همه ائمه(ع)، نور واحد هستند، به وحدت کرداری آنان در مبارزه و جهاد تسری می‎یابد، اندیشه مبارزه با حکومت جور و قصد براندازی آن و تشکیل حکومتی بر پایه ارزش‌های الهی درسی برای اهل ایمان در دوران سیطره طاغوت در ایران نیز داشته است.

مدیر تولید محتوای انتشارات انقلاب اسلامی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در مجامع مختلف و در مواجهه با اقشار مختلف به تبیین این چهره از زندگی ائمه معصومین(ع) می‌پرداخت و از همین طریق بذر واقعی حرکت را دل مشتاقان نهاد، بر این اساس یکی از وجوه مبارزه ایشان با حکومت طاغوت، تبیین بیداری دل و ذهن مخاطبان در برابر حکومت جور بود.

مدیر تولید محتوای انتشارات انقلاب اسلامی عنوان کرد: در میان مقاطع گوناگون حیات ائمه(ع)، مقطع ۳۴ساله حضرت سجاد(ع) یک برهه مهم به‌شمار می‌رود، عاشورا در تاریخ ماندگار شد و به نهضت حسینی تغییر یافت اما این حرکت از سوی جامعه اسلامی به درستی شناخته نشد، گرچه جامعه اسلامی از برکات آن واقعه هنوز هم برخوردار است، روش امام در آن دوره موجب شد جمعیت تشیع و نیروهای انقلابی به گروهی انبوه و کارآمد تبدیل شوند و در کمتر از ۴۰ سال بعد از شهادت آن حضرت، جریان تشیع موفق به سرنگونی حکومت بنی‌امیه شد.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف کتاب امام سجاد (ع) اظهار کرد: این کتاب مشتمل بر گفتارهایی از رهبر معظم انقلاب درباره سیره و مبارزات سیاسی فرهنگی امام چهارم است. این کتاب از سه بخش تشکیل شده که هدف از بخش نخست آن تببین مفهوم انسان ۲۵۰ ساله که زیربنای مفاهیم بعدی به‌شمار می‌رود، است. در این راستا بیانات مقام معظم رهبری در گنگره جهانی امام رضا(ع) در سال ۶۵ در ابتدای کتاب آمده است. ایشان در این سخنرانی به تبیین دقیق مبارزات امامان و انسان ۲۵۰ ساله پرداخته‌اند، همچنین بحث مبسوطی در مورد دوره امامت آن حضرت در این کتاب آورده شده است.

صابری افزود: بخش دوم کتاب شامل ۴ گفتار است که در جلسات مسجد کرامت، توسط مقام معظم رهبری بیان می‌شده است. تاریخ برگزاری این جلسات بهمن ماه سال ۱۳۵۲ در محرم ماه بوده است، رهبری در این جلسات با در پیش گرفتن یک شیوه تبلیغی عالمانه، ابتدا مخاطبان را از ضعف اطلاعاتی‌شان نسبت به سیره امام سجاد(ع) آگاه می‌سازد و پس از ایجاد انگیزه و اشتیاق در آنان، با بیان دقیق و علمی از زوایای زندگی ایشان پرده برمی‌دارد.

عضو گروه تدوین کتاب «حماسه امام سجاد(ع)» بیان کرد: در این بخش وضعیت اعتقادی مردم پس از واقعه کربلا، تبیین وظایف امام، دشمنی و پیاده‌سازی برخی تحریفات توسط بنی‌امیه، نقش رهبری امام، استفاده از غالب دعا توسط امام و... نیز آمده است، برای غنای مباحث مجموعه مصاحبه‌های مجله پاسدار اسلام در سال ۶۱ که با رهبری منتشر شده نیز به همراه برخی ارجاعات در بخش سوم کتاب آورده شده است.

انتهای پیام
captcha