بیشترین تعداد برگزیدگان مسابقات «شوق تلاوت» از قزوین بود
کد خبر: 3958276
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷

بیشترین تعداد برگزیدگان مسابقات «شوق تلاوت» از قزوین بود

استان قزوین بیشترین تعداد شرکت‌کننده و برگزیده مسابقات شوق تلاوت را به خود اختصاص داد و از میان پنج نوجوان قزوینی که به مرحله نهایی مسابقات راه پیدا کرده بودند، سه نفر از آنان موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم بخش‌های مختلف این دوره از مسابقات شدند.

قزوین بیشترین تعداد برگزیده «شوق تلاوت» را به خود اختصاص داد

به گزارش ایکنا از قزوین، کمتر از یک ماه پیش بود که قاریان نوجوان استان میهمان خبرگزاری بین‌المللی قرآن در قزوین بودند و از آمادگی خود برای مسابقات شوق تلاوت سخن گفتند. در ابتدا مقرر شده بود این دوره از مسابقات شوق تلاوت اواخر بهمن برگزار شود که به تأخیر افتاد و 11 و 12 اسفند در کیش برگزار شد و پنج شرکت‌کننده از استان قزوین در این مسابقات با دیگر قاریان نوجوان رقابت کردند.

سلیمان بهاری، مدیر مؤسسه مدینةالرسول(ص) که هر ساله با تربیت چهره‌های قرآنی تعداد زیادی از آنان را راهی مسابقات شوق تلاوت می‌کند، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اعلام اینکه این دوره از مسابقات بیشتر جنبه آموزشی داشت، اظهار کرد: در این دوره از مسابقات مهدی بشکول در قرائت تقلیدی به سبک منشاوی جایگاه نخست، محمد آقاجانی در بخش غیرتقلیدی رتبه دوم و سیدسلمان موسوی رشته قرائت تقلیدی به سبک مصطفی اسماعیل جایگاه سوم را از آن خود کردند.

وی ضمن ابراز ناراحتی از عدم موفقیت دو شرکت‌کننده در مسابقات و علل آن، بیان کرد: قبل از مسابقات به ما گفته بودند که قاریان می‌توانند ترکیبی تلاوت کنند ولی پس از حضور گفته شد که شرکت‌کنندگان باید تنها در بخش خود تلاوت داشته باشند. قاریان پیش از اجرای مسابقه تحت آموزش نیز قرار گرفتند که همین امر نیز موجب دوگانگی در اجرای آنان شد و نتوانستند اجرای مطلوبی داشته باشند.

مدیر مؤسسه مدینةالرسول(ص) اضافه کرد: در مجموع می‌توانیم بگوییم که استان قزوین بیشترین تعداد شرکت‌کننده و برگزیده را به خود اختصاص داد و از پنج نفر اعزامی، سه نفر رتبه‌های اول تا سوم این دوره از مسابقات را به خود اختصاص دادند.

بهاری بیان کرد: معمولاً پس از برگزاری مسابقات آسیب‌شناسی انجام می‌شود اما واقعیت امر این است که سال‌های قبل، آموزش را به‌صورت جدی در دستور کار قرار می‌دادیم ولی امسال به‌دلیل شروع کرونا آموزش متمرکز مانند سال‌های قبل وجود نداشت و همین امر باعث شد قرآن‌آموزان توجه کمتری به آموزش داشته باشند.

توجه داوران به جزئیات

محمد آقاجانی که در بخش غیرتقلیدی رتبه دوم این دوره از مسابقات را از آن خود کرده است، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: این دوره از مسابقات مانند تمام مسابقات علمی و ورزشی به‌دلیل شیوع کرونا با محدودیت مواجه بود و برای همین امر تعداد شرکت‌کنندگان کمتر از سال‌های گذشته بود.

وی با بیان اینکه در این دوره از مسابقات شوق تلاوت، داوران به جزئیات توجه داشتند، گفت: برای هر شرکت‌کننده‌ای استرس وجود دارد اما حضور در کنار سایر شرکت‌کنندگان و دوستان باعث شد کمی استرس ما کاهش پیدا کرده و رفاقت ما افزایش پیدا کند و در همین جا برای تمام دوستان قرآنی خود آرزوی موفقیت می‌کنم.

این قاری با اشاره به حضور داوران بین‌المللی در این دوره از مسابقات، اظهار کرد: در این دوره از مسابقات اساتید بنامی همچون ابوالقاسمی، شاه‌میوه و پورزرگری داوری را بر عهده داشتند و همین امر موجب افزایش سطح این دوره از مسابقات و رقابت تنگاتنگ بین شرکت‌کنندگان شد. البته در کنار این دوره از مسابقات داوران مسابقات شوق تلاوت دوره آموزشی کوتاهی نیز برگزار کردند که بسیار اثرگذار بود و باعث شد بر دانش ما افزوده شود.

آقاجانی گفت: هر سال در مرحله نیمه نهایی خادمان عتبات عالیات پرچم حرم امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) را به محل مسابقات می‌آوردند که امسال نیز پرچم حرم امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) را به این دوره از مسابقات آوردند و در پایان مقرر شد برگزیدگان این دوره از مسابقات در سفر به کربلا در حرم حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) تلاوت داشته باشند.

هدفم از تلاوت رضایت خداست

مهدی بشکول که در قرائت تقلیدی به سبک منشاوی جایگاه نخست این دوره از مسابقات شوق تلاوت را به خود اختصاص داده است، نیز در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: این دوره از مسابقات شوق تلاوت بین ۱۲۰ شرکت‌کننده برگزار شد که ۶۹ نفر به مرحله نیمه‌نهایی و ۱۵ نفر به مرحله نهایی رسیدند و بنده برای اولین بار بود که در مرحله نهایی حضور داشتم.

وی با اشاره به تلاش اساتید خود در زمان تعطیلی کلاس‌های حضوری، اظهار کرد: با شیوع کرونا همه جا تعطیل شد اما اساتید ما با برگزاری کلاس‌های مجازی موجب شدند آمادگی ما حفظ شود. آموزش‌های داوران بین‌المللی قبل از مسابقه بسیار عالی بود و موجب شد نکاتی را از آنان بیاموزیم که در این سال‌ها نشنیده بودیم و در زمان اندک و محدود نکات ارزنده‌ای را آموختیم.

این قاری نوجوان به استرس خود در حین مسابقات به دلیل حضور داوران بین‌المللی اشاره کرد و در خصوص هدفش بیان کرد: تلاش می‌کنم هدفم در تلاوت قرآن تنها کسب رضایت خداوند متعال باشد و هیچ‌گاه تلاش نخواهم کرد که با تلاوت، خود را به دیگران معرفی کنم چون معتقدم اگر کاری برای رضای خداوند متعال باشد خداوند او را به همگان معرفی خواهد کرد.

وی به تفاوت روش قاریان مصری و ایرانی اشاره و تشریح کرد: متأسفانه در ایران قاریان مانند قاریان مصری عمل نمی‌کنند؛ در مصر قاریان در ابتدا حفظ کل قرآن کریم را انجام می‌دهند و پس از آن قرائت را آغاز می‌کنند بنده نیز به علاقه‌مندان قرائت قرآن کریم توصیه می‌کنم در ابتدا به حفظ قرآن کریم بپردازند و سپس قرائت قرآن را آغاز کنند.

روزانه یک ساعت تلاوت می‌کنم

سیدسلمان موسوی که در رشته قرائت تقلیدی به سبک مصطفی اسماعیل جایگاه سوم این دوره از مسابقات را از آن خود کرده است به خبرنگار ایکنا گفت: برای اولین بار در مسابقات شوق تلاوت شرکت کردم برای همین استرس داشتم اما در روز دوم مسابقات استرسم کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به سطح مسابقات بیان کرد: مسابقات سطح خیلی خوبی داشت و در آنجا متوجه شدم رقبای جدی دیگری نیز وجود دارند و باید بیشتر از گذشته تلاش کنم تا به موفقیت‌های بالاتر دست پیدا کنم.

موسوی در خصوص نحوه برنامه‌ریزی‌اش برای آموختن قرآن گفت: در زندگی روزمره به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردم که تحصیل لطمه‌ای به آموزش‌های قرآن کریم نزند؛ در طی یک سال اخیر که کرونا شیوع پیدا کرده به‌صورت مجازی بر سر کلاس قرآن اساتید حاضر می‌شدم و تمرین می‌کردم؛ همچنین آموزش‌های قبل از مسابقه کمک‌های بسیاری به من کرد تا سال‌های آینده حضور بهتری در مسابقات داشته باشم.

وی با بیان اینکه روزانه یک ساعت قرآن تلاوت می‌کند، اضافه کرد: هنگام تلاوت آیات قرآن کریم حس می‌کنم که در بهشت قرار دارم؛ بنابراین به هم سن و سالان خود توصیه می‌کنم روزانه حداقل چند آیه از قرآن کریم را تلاوت کند چرا که این امر می‌تواند موجب تقویت روان‌خوانی آنان شود.

این قاری نوجوان در پایان سخنانش در خصوص عمل به قرآن کریم گفت: احترام به والدین، احترام به بزرگ‌ترها، کسب علم و دانش، نیکی کردن به سالمندان و فقرا و عبادت خداوند متعال از جمله آموزه‌های قرآن کریم است که تلاش می‌کنم آن را در زندگی روزمره اجرایی کنم.

به گزارش ایکنا، برای قاریان نوجوان استان قزوین آرزوی موفقیت داریم، این قاریان موفقیت خود را مدیون تلاش‌های بی‌وقفه بهاری، مدیر مؤسسه مدینةالرسول(ص) می‌دانند؛ امید است مسئولان استان قزوین حمایت لازم را از این‌گونه اساتید داشته باشند تا آنان نیز انگیزه خود نسبت به تربیت و پرورش چهره‌های قرآنی از دست ندهند.

انتهای پیام
captcha