حسین شیخ‌الاسلام؛ ديپلمات انقلابی و ياور مقاومت
کد خبر: 3958760
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
در مراسم رایزنی فرهنگی ایران در لبنان تأکید شد:

حسین شیخ‌الاسلام؛ ديپلمات انقلابی و ياور مقاومت

شرکت‌کنندگان در مراسم «شیخ‌الاسلام؛ گلدسته‌های مسجدالاقصی دلتنگ توست» در لبنان وی را دیپلماتی انقلابی و یاور مقاومت برشمردند و تأکید کردند که شیخ‌الاسلام در تأسيس مقاومت نقش‌آفرين بود و با هيچ‌كس در اين ميدان تعارف نداشت.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در لبنان، به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت مرحوم حسین شیخ‌الاسلام، رایزنی فرهنگی ایران در لبنان و جبهه عمل اسلامی این کشور، مراسم گرامیداشتی با عنوان «شیخ‌الاسلام؛ گلدسته‌های قدس دلتنگ توست» را با حضور نخبگان، اندیشمندان و سیاستمداران در دفتر جبهه عمل اسلامی همزمان به صورت مجازی و حضوری با سخنرانی انديشمندانی از پنج كشور برگزار کرد.

ابتدا شيخ زهير جعيد، مسئول هماهنگ‌كننده جبهه عمل اسلامی به معرفی شیخ‌الاسلام پرداخت و گفت: اگر بخواهيم به انقلاب اسلامی ايران نظری بيفكنيم بايد به شخصيت حسين شیخ‌الاسلام نظری بيندازيم چرا كه از همان آغاز كه او دانشجو بود در او انقلاب اسلامی مجسم شده بود.

وی افزود: شیخ‌الاسلام مسئوليت‌های متعددی را عهده‌دار بود، اما در نهايت در مجمع تقريب بين مذاهب اسلامی حضوری فعال داشت. زمانی كه او به همراه دانشجويان پيرو خط امام وارد لانه جاسوسی شد با اعتقادش به مذهب اهل بيت(ع) چنين اقدامی انجام داد و آن زمان تمام رسانه‌ها آن را منعكس كردند.

هماهنگ‌كننده جبهه عمل اسلامی گفت: همه ما مسلمانيم و به اين سخن خداوند ايمان داريم كه می‌فرمايد امت شما امتی واحد است. حسين شیخ‌الاسلام فردی وحدت‌طلب و هم‌زمان ديپلمات، انقلابی و معتقد به مسئله فلسطين و مقاومت در لبنان و منطقه بود. زمانی كه سفير ايران در سوريه بود به همراه علمای ديگر نزد ايشان می‌رفتيم. وی شب‌ها برای عبادت برمی‌خاست و در حرم حضرت زينب(س) به نماز می‌ايستاد. كسی نمی‌تواند موحد باشد و عاشق اهل بيت نباشد. كسی كه دوستدار اهل بيت(ع) است جز مودت ایشان چيزی را نمی‌جويد. و من گواهی می‌دهم كه شیخ‌الاسلام عاشق اهل بيت رسول خدا بود و هر زمان كه فرصت دست می‌داد به زيارت مزار آنها می‌رفت.

تواضع مثال‌زدنی

وی افزود: تواضعی كه از او می‌ديدم مثال‌زدنی است، وی بارها به منزل من آمد و ما اهل تسنن هيچ تفاوتی ميان خود و او نمی‌ديديم، او يک مسلمان به تمام معنای كلمه بود.

عضو تجمع علمای مسلمين همچنين به ديگر ويژگی‌های شیخ‌الاسلام اشاره کرد و گفت: او شاگردی نيكو برای امام خمينی(ره) و امام خامنه‌ای بود. همه ما چه شيعه و چه سنی يک امت واحده هستيم، قرآن ما و پيامبر ما يكی است. گرچه برخی ممكن است ما را مورد انتقاد قرار دهند كه چرا گراميداشتی برای چنين شخصيتی برگزار می‌كنيم اما بايد به صراحت بگويم كه ما با اسلام هستيم و مردانی كه هم اكنون در ميدان هستند همانها برای آزادی فلسطين تلاش می‌كنند و ديگران در رسانه دروغ می‌گويند كه همراه فلسطين هستند. بلكه مردانی مانند شيخ الاسلام‌ها هستند كه از تهران به عراق، دمشق، لبنان و فلسطين می‌آيند تا مقاومت را با سلاح مجهز كنند.

وی بیان کرد: حسين شیخ‌الاسلام فردی وحدت‌طلب بود و ميان مقاومت اسلامی در لبنان و مقاومت اسلامی در فلسطين وحدت ايجاد می‌كرد، ما احساس می‌كنيم كه در حق او كوتاهی كرده‌ايم.

در ادامه عباس خامه‌يار، رايزن فرهنگی كشورمان ضمن بيان خاطرات خود از نخستين ديدارش با مرحوم شیخ‌الاسلام در مراسم تشييع مرحوم رشيد كرامی، گفت: در آن زمان، ماه می 1987م توانستم به سجايای انسانی و اخلاقی او آشنا شوم و در قلبم نشست. ديدار بعدی در تشييع شهيد سيدعباس موسوی در بعلبك و نبی شيث در بقاع در فوريه 1992م بود كه اوج پاكی روح و سلامت نفس را در او مشاهده كردم و اين گونه ديدارها در سالهای مختلف تكرار شد.

وی افزود: او آفريننده خاطره‌ها بود، همواره همراهان، و مخاطبان خود را بی‌اختيار شگفت‌زده می‌كرد و برای آنها خاطره‌آفرين بود. لذا همه شيفته اخلاق خوب و نفس پاک او بودند. نگاهی گذرا به سجايای اخلاقی و رفتاری او ما را آرام خواهد كرد. همواره لبخند بر لبانش داشت؛ مهربان بود، نه تنها با خانواده، بستگان و مادرش كه روزی سه بار در دوران بيماری مادرش به ديدار وی می‌رفت بلكه مهربانی او با همه بود و هيچ‌گاه از مسير عدل و انصاف خارج نمی‌شد. فردی ظريف و بی‌آلايش، متواضع و به شدت بدون حاشيه بود. مجاهد و شجاع بود و روحی پاك داشت؛ از تعريف ديگران دوری می‌جست.

خود را خادم همه می‌دانست

رايزن فرهنگی كشورمان سپس به بيان ديگر صفات اين ديپلمات پرداخت و گفت: گفتارش راست و رفتارش نيكو و نيت پاكش بر كسی پوشيده نبود. هميشه تلاش می‌كرد به كسی بی‌احترامی نكند و خود را خادم همه می‌دانست. از كسی نشنیدم كه از حسين شكايتی داشته باشد. مورد احترام بسيار همگان حتی از سوی سياستمداران مخالفش بود. او برای نماز اهميت بسيار قائل بود و در بسياری از جلسات مهم، جلسه را ترک می‌كرد و به نماز می‌ايستاد و حتی در مسير بازگشت كه بارها با او همراه بودم، به هنگام نماز در پی مسجدی بود تا نماز خود را به‌جا آورد و تقدير نيز چنين بود كه در ميان نماز عصر بر زمين بيفتد و نتواند نماز خود را به اتمام برساند.

خامه‌يار گفت: شیخ‌الاسلام نظام سلطه را به خوبی شناخته بود و از دوران دانشجويی خود در آمريكا همراه با انجمن اسلامی دانشجويان آمريكا به مبارزه با استكبار برخاست. قدس، فلسطين و مقاومت سراسر وجودش را فرا گرفته بود و در تأسيس مقاومت نقش‌آفرين بود و با هيچ‌كس در اين ميدان تعارف نداشت و از حق آن كوتاه نمی‌آمد.

وی افزود: معيار او انقلاب اسلامی و ملت خط قرمزش بود و تمام تلاشش را برای استيفای حقوق مستضعفان انجام داد و برای دفاع از آنان با كسی تعارف نداشت و به صراحت موضع خود را اظهار می‌كرد و كسی نمی‌توانست موضع او را تغيير دهد.

ديپلمات انقلابی

خامه‌يار در پايان گفت: با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، اما گفتمان او همچنان گفتمان اوايل انقلاب بود. وی ديپلماتی انقلابی بود و در كارهای خود با همه مشورت می‌كرد و برخی را در دفتر كوچكی كه در دست داشت ثبت می‌کرد.

سپس محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان در پيامی تصويری، ضمن تشكر از برگزاركنندگان اين يادبود، شیخ‌الاسلام را از حاميان ديرپای مقاومت توصيف کرد و گفت: او تمام عمر خود را در فكر مقاومت بود. او فردی وارسته و ديپلماتی انقلابی بود و همواره برای تعالی مسلمين و برای آزادی قدس شريف از چنگ صهيونيست‌ها تلاش كرد. اين اقدام از سوی برگزار‌كنندگان وبینار نوعی ايجاد همبستگی در حوزه مقاومت به شمار می‌رود.

وزير امور خارجه كشورمان افزود: حسين شیخ‌الاسلام از همان دوران دانشجويی در آمريكا، انقلاب اسلامی برايش مهم بود و برای همبستگی ملت‌ها تلاش می‌كرد. از زمان معاونت امور خارجه گرفته تا سفير ايران در سوريه و مسئوليت‌های ديگرش، تمام تلاشش در همين راه بود. او با فلسطين و قدس و لبنان مأنوس بود و برای آزادی قدس شريف هيچ لحظه‌ای از تلاش باز نايستاد.

سپس شيخ ماهر حمود، دبيركل اتحاديه جهانی علمای مقاومت، به بيان خاطرات خود از شیخ‌الاسلام پرداخت و گفت: با او در دو مرحله همراه بودم، نخست در دورانی كه در وزارت خارجه، در اواخر دهه هشتاد ميلادی قرن گذشته، در پی يافتن برون‌رفتی از فتنه داخلی لبنان بوديم، لذا همواره با يكديگر ديدار داشتيم، ايران در‌ آن زمان بار ديگر اثبات كرد كه موضع او دفاع از حق در برابر باطل بوده و به گرايش مذهبی توجهی ندارد. در آن زمان بارزترين صفت او را تواضع يافتم، ايرانی‌ها پس از پيروزی انقلاب اسلامی جایگزين عرب‌هايی شدند كه پشت فلسطين را خالی كردند و درست چهار ماه پس از امضای توافق ننگين كمپ ديويد، مصر از آن سو خارج شد و ايران پيروز شد و از آن زمان در حمايت از فلسطين كوتاهی نكرد.

وی در پايان گفت: او فردی پر كار بود و چند بار كه به دفتر كارش در وزارت خارجه رفتم، حجم بالايی از پرونده‌ها را ديدم كه نشان از اين حجم از كار را داشت. اما با اين حال با سعه صدر با ما برخورد می‌كرد و همواره برايش حرف حق محوريت داشت و از حق هر كجا كه بود دفاع می‌كرد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمين حسان عبدالله، رئيس شورای اداری تجمع علمای مسلمين، گفت: انقلابيون و انديشمندان بسيارند، اما برخی از آنها ويژگی‌هايی دارند كه در ديگران يافت نمی‌شود و زمانی كه آنها را از دست می‌دهيم ركنی از اركان مهم اين انقلاب را از دست می‌دهيم، از جمله اين گونه افراد می توان از برادر مجاهد، حاج حسين شیخ‌الاسلام ياد كرد. شناخت من از وی از دورانی است كه در انجمن دانشجويان مسلمان لبنان مسئول كميته اجرايی و آموزشی بودم و همزمان انقلاب اسلامی در اوج خود بود و ما نيز با آن در تظاهرات خيابانی در لبنان همراهی می‌كرديم. پس از پيروزی انقلاب اسلامی نيز كه با دكتر خامه يار و نيز مجاهد بزرگ مرحوم شیخ‌الاسلام آشنا شدم به صراحت می‌گويم حتی نمی‌دانستم او از جمله افرادی بود كه وارد سفارت آمريكا شده بود و لانه جاسوسی را به همراه ديگر دانشجويان تسخير كرده بود.

رئيس شورای اداری تجمع علما سپس به مسئله تأسيس مقاومت در لبنان اشاره کرد و گفت: او از جمله افرادی بود كه در اين امر نقش داشت و كمك‌های بسياری انجام داد و پس از ‌آن در حمايت از مقاومت فلسطين و ايجاد وحدت ميان امت اسلامی نقشی ستودنی ايفا كرد.

سپس مازن الشریف؛ رئیس اتحادیه جهانی علمای متصوفه، پرداختن به ابعاد شخصيتی شیخ‌الاسلام را پرداختن به مسائل امت، انقلاب و مقاومت و روابط ميان مسلمانان دانسته و گفت: هدف صهيونيست‌ها نه تنها دشمنی با امت اسلامی بلكه دشمنی با انسانيت است. بايد گفت نسلی كه انقلاب اسلامی را هدايت كرد، توانست ناتوانی امت و شكستشان در برابر صهيونيست‌ها را جبران كند و طعم شكست را به آنها بچشاند.

وی افزود: نسل شيخ‌الاسلام، نسلی مقاوم و سرسخت در برابر دشمنان بود و جوانان امروز نيز در همين مسير در حال حركت هستند و شاهد حماسه آنها در سوريه و عراق بر ضد داعش بوديم. حسين شیخ‌الاسلام از جمله افرادی بود كه در مسير تقريب و وحدت گام برداشت.

مازن شريف در پايان گفت: از نظر رسانه‌ای، ما شديدا مورد احاطه دشمنان قرار گرفته‌ايم و حق و باطل در هم آميخته شده، لذا نيازمند هوشياری سياسی هستيم تا بين دوست و دشمن بتوانيم تفاوت را احساس كنيم. البته تمام دوستان حاضر و مجمع تقريب بين مذاهب، در اين راه تلاش‌های بسياری كردند اما بايد نسل جوان را از اين نظر هوشيار ساخت تا بتوانند در برابر اين حجم از تبليغات منفی مقاوم باشند.

در ادامه، شيخ عامر البياتی، سخنگوی رسمی دارالافتاء عراق، به نمايندگی از شيخ مهدی الصميدعی، مفتی اين كشور به ايراد سخن پرداخت و گفت: مصيبت فقدان مرحوم شيخ‌الاسلام را نمی‌توان فراموش كرد چرا كه او نمونه‌ای از یک شخصيت ارزشی، متعهد و مسلمان شرافتمند و مدافع اصول بود و برای تحقق اهدافی والا تلاش کرد.

خستگی‌ناپذير در مسير  اسلام و مقاومت

وی افزود: او فردی خستگی‌ناپذير در مسير  اسلام و مقاومت به‌شمار می‌رود و در اين راه از هيچ تلاشی دريغ نمی‌كرد. ما نيز بايد در همين مسير راه او را ادامه دهيم.

سپس شیخ نافذ عزام؛ عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی به ذكر خاطرات ديدارهای خود با مرحوم شیخ‌الاسلام پرداخت و گفت: همواره در ديدار با او توجه ويژه ايشان نسبت به مسائل مهم جهان اسلام را احساس می‌كرديم. اخلاص در رفتارش مشهود بود. او همواره از زبان فلسطينی‌ها سخن می‌گفت و با درد و رنج آنها آشنا بود لذا مواضع شجاعانه‌ای در قبال مسئله فلسطين در تمام كنفرانس‌ها داشت و از آن حمايت می‌كرد.

در پايان حجت‌الاسلام و‌المسلمین حمید شهریاری؛ دبیر مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی، مهندس شیخ‌الاسلام را ديپلماتی انقلابی و ياور مقاومت، معرفی كرده و گفت: او غمخوار امت اسلامی بود و به مسئله فلسطين و وحدت امت اسلام توجهی خاص داشت و همواره در جبهه دفاع از عزت امت اسلامی در كسوت ديپلمات از منافع ملت‌ها با تمام جرئت، حكمت و اعتدال دفاع می‌كرد.

وی افزود: مهمترين ويژگی ايشان، اخلاص در عمل، تواضع و عدم فخرفروشی نسبت به ديگران بود و در تمام عرصه‌های فرهنگی، سياسی و مردمی، تمام تلاش خود را برای دفاع از فلسطين و حضور در كنفرانس‌های وحدت اسلامی و مجمع تقريب بين مذاهب، مبذول داشت.

حجت‌الاسلام شهرياری گفت: وی دفاع از جمهوری اسلامی ايران را جدای از دفاع از پروژه تقريب نمی‌دانست و همواره نگاهش به فلسطين و آزادی آن بود.

حسین شیخ‌الاسلام از دیپلمات‌های با سابقه و انقلابی وزارت امور خارجه 15 اسفندماه سال گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در سن 68 سالگی در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت.

انتهای پیام
captcha